Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Har du prøvd stoff?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Har du noen gang prøvd/tatt stoff?
Nei 154 68,14%
Ja 69 30,53%
Dustepoll (denne må vel også med?) 3 1,33%
Deltakere: 226. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-07-08, 00:23   #61
Beathe
thirtysomething

Beathe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Har du prøvd stoff?

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Omtrent som meg; satt på fest da jeg studert i ytlandet, og takket høflig nei da jeg ble tilbudt rullings fra en studiekamerat. Jeg hadde da mer enn nok sigaretter.

Vi er nok like vi to... Jeg var på "10 år etter 6-klasse fest" der en del av gutta delte en rullings. Jeg tankte lenge på om jeg skulle by dem på ferdigrulla Prince hvis det sto så dårlig til at de måtte dele på en stakkarslig rullings. Jeg takker høyere makter for at jeg holdt kjeft.

Gammel 20-07-08, 00:34   #62
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

*ha* *ha* Nå husker jeg på hvor omsvermet jeg var av amerikanske militærgutter bare fordi jeg røkte rullings - og så Eventyrblanding, da, som vi glatt oversatte til fairytail, alle ville ha, ja.

Gammel 20-07-08, 00:45   #63
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Jeg argumenterer ikke for å begrense eller avstå fra illegale rusmidler. Jeg påpeker at skillet mellom tunge og lette rusmidler er kunstig.

Litt digresjon, men det får stå til. Det jeg synes er interessant etter å ha møtt mange med ulik type avhengighet, er hvor heftig hasjavhengigheten ofte blir og hvor mange bivirkninger det gir sammenlignet med en del andre stoffer. Jeg har snakket med folk som har vært hekta både på heroin og hasj, som klarer å kvitte seg med heroinen men ikke hasjen. Vi snakker selvsagt ikke om en hasjpipe hver fjerde helg, men siden jeg møter folk med ulik type avhengighet må jeg si at jeg er skremt og overrasket over inntrykket jeg får av hasj sammenlignet med heroin/alkohol/medikamenter. Det er etter min mening (og mange av brukerne jeg har møtt) ikke noe "lett" rusmiddel.

Gammel 20-07-08, 00:50   #64
him
Leser

him sin avatar

him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Irma: Har ikke dette noe med høyere sosial aksept, da. De fleste ex-narkomane og ex-alkoholikere (OK, dårlige ord, men du skjønner hva jeg mener) jeg kjenner røyker jo (tobakk) som noen skorsteiner. Og de synes det er verre å slutte med røyken, kanskje fordi det er "det siste de har igjen", men også fordi det tross alt er en sosial aksept for å røyke.

Jeg tenker det er litt slik med hasj/heroin også. Heroin er totalt sosialt uakseptabelt og i tillegg får man hjelp til å slutte (medikamenter, kuropphold, avrusning etc), men hasj er mer "OK" å bruke sosialt sett og det er ingen oppfølging på det å slutte.

Hva tror du?

Gammel 20-07-08, 01:12   #65
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ikke mitt inntrykk, hvis jeg forstår deg riktig him. Iallefall ikke i forhold til de tingene som skremmer og overrasker meg med hasj. Mitt inntrykk er at mange synes det er svært vanskelig å slutte med hasj, uansett om de bruker andre rusmidler eller ikke. Det er snakk om bivirkninger som ekstrem søvnløshet, dype depresjoner, nedstemthet, voldsom tiltaksløshet, hallusinasjoner og sterk avhengighetsfølelse over lang tid. Problemet er at hasjbrukere gjerne "medisinerer" bivirkningene av hasjen med hasj. Og så havner man i en ond sirkel det er svært vanskelig å komme seg ut av. For bivirkningene blir jo gjerne mye verre når man forsøker å slutte. Dette gjelder de jeg møter som kun bruker hasj også altså, det med heroin er egentlig en liten digresjon for å illustrere at jeg har møtt ex-brukere av heroin (eller rusfrie i øyeblikket) som mener at hasjavhengigheten sitter mer i.

Gammel 20-07-08, 01:37   #66
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Nei, aldri.
Jeg har vokst opp i en boble der folk ikke drev med slikt.

Jeg også. Og hvis vi uforvarende skulle havne på fest der "de drev med slikt", så samlet vi troppene og kjørte hjem til bygda.

Jeg er fordomsfull nok til å innrømme at jeg tenker "herregud, hvor tjukk i hue går det an å bli", overfor alle som innrømmer å ha prøvd stoff.

Jeg er like fordomsfull. Og fordømmende.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-08, 01:55   #67
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Jeg har aldri prøvd narkotika for morrskyld nei. Men jeg fikk en bommullsdott med Kokain lagt inn på øyet for 3 år siden, pga en heftig regnbuehinnebetennelse. Dette var det legen på sykehuset som gjorde altså.
Jeg er så lett påvirkelig av diverse rusmidler som alkohol, medikamenter som Pinex Forte, og da tydeligvis Kokain, at jeg måtte konsentrere meg om å gå beint en stund etter at jeg fikk det inn på øyet. Det var bare snakk om en dråpe tror jeg.

Ellers er jeg enig med Nebbia i at det er en veldig glidene overgang mellom hasj og andre "tyngre" stoffer. Det er en kjent sak at kroppen øker toleransegrensen etter hvert som den blir eksponert for forskjellig stoff/medikamenter/alkohol.
Dette har jeg merket på kroppen selv. For omtrent 10 år siden, hadde jeg en lang periode med mye smerter pga en, på den tiden, uoppdaget kronisk sykdom jeg har. Jeg tok mye smertestillende, og merket at kroppen trengte mer og mer for å få samme effekt. Dette skremte meg en del, og jeg kuttet kraftig ned på bruken.
Nå har jeg en ganske annen holdning til bruk av smertestillende, og tar det ikke så sant jeg ikke er aldeles nødt. Nå i dag blir jeg helt slått ut av en pinex forte, og sovner så fort den begynner å virke. Den gang for 10 år siden kjente jeg meg ikke bittelitt ruset engang om jeg tok to pinex forte på en gang.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-08, 05:31   #68
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nei aldri,og kommer heller aldri til og gjøre det.Har sett hva noe så "lett" som hasj kan gjøre med de du er mest glad i.Og kjenner jeg blir dypt provosert at noen prøver og si at hasj er ikke så farlig. Er det mulig og være så naiv,tenker jeg da....

Gammel 20-07-08, 06:58   #69
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Litt digresjon, men det får stå til. Det jeg synes er interessant etter å ha møtt mange med ulik type avhengighet, er hvor heftig hasjavhengigheten ofte blir og hvor mange bivirkninger det gir sammenlignet med en del andre stoffer. Jeg har snakket med folk som har vært hekta både på heroin og hasj, som klarer å kvitte seg med heroinen men ikke hasjen. Vi snakker selvsagt ikke om en hasjpipe hver fjerde helg, men siden jeg møter folk med ulik type avhengighet må jeg si at jeg er skremt og overrasket over inntrykket jeg får av hasj sammenlignet med heroin/alkohol/medikamenter. Det er etter min mening (og mange av brukerne jeg har møtt) ikke noe "lett" rusmiddel.

For å konkretisere litt, er mitt bidrag i debatten oppgitthet over behovet for å skille mellom hasj og tyngre narkotiske stoffer. Jeg oppfatter problemstillingen i HI som ganske prinnsipiell, og for meg går ikke skillet mellom det å ha prøvd narkotika eller ikke ved hasj og tyngre stoffer.

Svar med sitat
Gammel 20-07-08, 07:37   #70
era
Bør lage seg en tittel selv

era sin avatar

Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Det må jeg vel svare et utvetydig ja på, jeg kan heller ikke skryte på meg hverken å ikke vite hva jeg gjorde eller bare å ha prøvd.
Jeg hadde det stort sett j***ig morro og savner det ikke et sekund, men kan heller ikke si at jeg angrer eller føler noen skam.

Jeg er ikke en av dem som vil forsvare noen former for rus og mener skillet mellom tunge og lette stoffer er litt tøysete.

Det er ikke dopet i seg selv som gjør et menneske til missbruker, og det er sjeldent de som er sårbare i forhold til dette glir inn i et missbruk pga. selve stoffene , men det er miljøet rundt og mangelen på et sosialt fundament som først og fremst fanger en.

Det er også veldig forskjellige grupperinger rund forskjellige stoffer derav skille mellom tunge og lette stoffer, det handler vel egentlig mer om synligheten og hyppigheten av problematikk forbunnet med stoffet for resten av sammfunnet.

Hasj og andre halusinogene kan virke veldig spennede på unge eksperimenterende mennesker for det gjør at en opplever ting veldig sterkt og gir vikeligheten et lite vreng så man tenker utenfor det man ville tenkt og opplevd nykter.
Men det gjør også at man får vonde ting midt i trynet, mange vil alikevel fortsette pga. følelsen av tilhørighet og også faktisk at man møter aksept og kan snakke.

Opiater fjerner all smerte fysisk og sjelelig, man gir totalt faen, dette er en heeelt annen brukergruppe, og helt andre behov og problematikk som gjør at noen havner i denne gruppen.

Sentralstimulerende er en tredje gruppe, det er "morro" stoffene som man ikke selv helt opplever seg selv som rusa på og som har ganske rask effekt i forhold til avhengihet for man bruker all energi og da er det nødvendig å reparere i hverdagen fort, det fjerner sosial angst og også generell redsel.

Man blir ikke mere avhengi av å røyke en rev eller snorte en linje enn av å drikke et par halvlitere, men når man bryter barieren mellom illegalt og legalt går man inn i en virkelighet der man har andre regler for rett og galt, status og sammhold.

Jeg sier ikke at narkotika ikke er farlig, det jeg prøver å si er at det er grunnene til at folk tar dop og fremfor allt grunnene til at folk fortsetter å bruke dop som er farlig.

Det er ikke sånn at de fleste som "prøver" blir narkomane ,psykisk syke eller veldig skada for langt de fleste skjønner ganske fort når ting begynner å gå i selvdestruktiv retning.(Flesteparten skjønner jo også fort at veldig mye alkohol blir ganske pinlig dagen etter og ikke minst vondt ,men ikke alle)

De fleste jeg kjenner som har eksperimentert med div. typer dop er normale voksne folk med unger og jobb og blir like hysterisk i dag som de fleste andre om jormora lukter røyk og besteforeldrene ikke kjører bakovervendt.

Men jeg har også et sikkert høyere anntall en normalen av bekjente som fortsatt henger fast i en verden med ommvendt kildekritikk, som sauser seg mer og mer inn i en ikke så veldig alternativ virkelighet og som rett og slett er så tjukke i hue og ofte psykisk skada etter å ha røyka i 20 år at jeg ikke på noen måte vil kunne påstå at hasj er et ufalig og lett stoff.

Og 10% er dau eller på god vei.

Grunnet til at jeg gidder å skrive (bortsett fra at jeg må være våken for å få betalt) er at jeg synes det er så skummelt når folk ikke nyanserer litt-dop er farlig og man er totalt idiot om man har prøvd, det er OSS og DEM.

Vi har et kjemmpeproblem i Norge i dag-det er så fortvilende mange mennesker som går til grunne, det vanskeligste med å jobbe med brukere med rusproblematikk er ikke brukern, men holdningen man møter fra sammfunnet rundt.

Jeg vil ikke ufaligjøre eller normalisere bruk av narkotiske stoffer, jeg vil heller ikke være postergirl for se man kan ha det litt morro og så gi seg- men det er jævlig vanskelig å jobbe i felten og forebyggende når det generelle sammfunnsynet er så kategorisk og unøyansert.

Sist redigert av era : 20-07-08 kl 08:30. Årsak: jeg er ikke tjukk i hue pga av dop, jeg hadde like rævva ortografi før.
era er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-08, 08:04   #71
Tammen
Fjott

Tammen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 12
Tammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er fordomsfull nok til å innrømme at jeg tenker "herregud, hvor tjukk i hue går det an å bli", overfor alle som innrømmer å ha prøvd stoff.

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Jeg er like fordomsfull. Og fordømmende.

En digresjon, men mener dere dette helt seriøst?
Ja, jeg innrømmer å ha røykt hasj et par ganger. Dette skjedde for mange år siden, og er et feilgrep jeg overhode ikke er stolt av, men som jeg heller ikke bruker energi på å gremmes over. Allikevel mener jeg at slike enkeltstående hendelser ikke har noe med den personen jeg er i dag.

Tenker dere også at narkomane er "tjukke i hue"?

Cave ab homine unius libri
Ride si sapis ...
Tammen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-08, 08:08   #72
Majsa
Quiet, please

Majsa sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Jeg har røkt hasj 3-4 ganger, men aldri noe sterkere.

Gammel 20-07-08, 08:24   #73
him
Leser

him sin avatar

Standard

era: Fantastisk innlegg.
Nabbia og -ea-, jeg er enig med Tammen. Dere kan da umulig båssette en gigantisk gruppe på denne måten. Hva med folk som er "ekte", tunge narkomane som er blitt det på grunn av skader etter overgrep etc Er de bare idioter?

Gammel 20-07-08, 08:32   #74
Tertit
Stort sett blid

Tertit sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

era: Fantastisk innlegg.
Nabbia og -ea-, jeg er enig med Tammen. Dere kan da umulig båssette en gigantisk gruppe på denne måten. Hva med folk som er "ekte", tunge narkomane som er blitt det på grunn av skader etter overgrep etc Er de bare idioter?

Nå skal ikke jeg være den som setter noen som helst i bås, men jeg lurerer nå på om det er en slik gigantisk gruppe med "ekte", tunge narkomane.... Noen har nok "havna utpå" på grunn av skader etter overgrep etc, men jeg tror nok at hoveddelen kommer fra helt vanlige hjem uten noen vettug grunn for at nettopp de skulle bli narkomane.

Gammel 20-07-08, 08:52   #75
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Aldri prøvd. Kun sett hajsrøyking en gang i mitt liv, men luktet det flere ganger. De aller, aller fleste som kjenner meg vet at jeg er altfor prippen til noe sånt, og lar være foran meg.

Gammel 20-07-08, 08:57   #76
him
Leser

him sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tertit, her.

Nå skal ikke jeg være den som setter noen som helst i bås, men jeg lurerer nå på om det er en slik gigantisk gruppe med "ekte", tunge narkomane.... Noen har nok "havna utpå" på grunn av skader etter overgrep etc, men jeg tror nok at hoveddelen kommer fra helt vanlige hjem uten noen vettug grunn for at nettopp de skulle bli narkomane.

Poenget var at hvis man virkelig mener at alle som bruker narkotika er idioter, så man man også mene det om folk som jeg beskriver her. Hvor stor andel det er av dem har da ingenting med diskusjonen å gjøre.

Gammel 20-07-08, 09:09   #77
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Poenget var at hvis man virkelig mener at alle som bruker narkotika er idioter, så man man også mene det om folk som jeg beskriver her. Hvor stor andel det er av dem har da ingenting med diskusjonen å gjøre.

Nå gjør du én fjær til fem høns. Det finnes sikkert et utall av grunner for å prøve hasj for første gang, men uansett hva grunnen måtte være synes jeg det er en vanvittig dum beslutning.

Svar med sitat
Gammel 20-07-08, 09:17   #78
Tammen
Fjott

Tammen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 12
Tammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det finnes sikkert et utall av grunner for å prøve hasj for første gang, men uansett hva grunnen måtte være synes jeg det er en vanvittig dum beslutning.

Dette er det sikkert ikke mange som er uenig med deg i , men må si jeg synes det signaliserer en helt annen mening enn et tidligere innlegg hvor du skrev:

Sitat:

Jeg er fordomsfull nok til å innrømme at jeg tenker "herregud, hvor tjukk i hue går det an å bli", overfor alle som innrømmer å ha prøvd stoff

Cave ab homine unius libri
Ride si sapis ...
Tammen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-08, 09:36   #79
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tammen, her.

Dette er det sikkert ikke mange som er uenig med deg i , men må si jeg synes det signaliserer en helt annen mening enn et tidligere innlegg hvor du skrev:

En helt annen mening? Den første uttalelsen har noe mer punch, den andre forklarer den første. Jeg står inne for begge to. Begår man dumme handlinger mot bedre vitende, synes jeg man har gjort seg fortjent til karakteristikken tjukk i hue.

Svar med sitat
Gammel 20-07-08, 09:55   #80
him
Leser

him sin avatar

Standard

Nå gjør du én fjær til fem høns.

OK. Det var faktisk slik jeg leste den første uttalelsen din. Du mener at alle som prøver narkotika er tjukke i hue, det leser jeg som om du synes de er idioter. Og det er jeg uenig i. Folk som bruker stoff er som andre, noen teite, noen smarte, noen selvmedisinerer, noen grensesøkende og noen uvitende.

For min del er det greit at du vil ha formuleringer med scvung, men da må du ikke kritisere andre for å lese noe annet enn det du mener. Jeg oppfatter både deg og -ea- som usedvanlig fordomsfulle i denne diskusjonen, og hvis dere ikke er det, så er det jo flott.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:29.