Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Benmargsdonor

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-07-08, 15:38   #1
Skjevo
Erfaren

Skjevo sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Skjevo er populærSkjevo er populærSkjevo er populærSkjevo er populær
Standard

Benmargsdonor

Jeg har vært blodgiver i mange år. For 5-6 år siden fikk jeg spørsmål om jeg også kunne stå i benmargsdonorregisteret siden jeg likevel ga blod. Det ville jeg gjerne, og har ikke tenkt nærmere på saken siden.

I går fikk jeg imidlertid et brev fra Rikshospitalet. Jeg skal nå videreutredes, for jeg er en mulig benmargsdonor til en pasient. Sjansene for at det er full match er ikke så store, men likevel er det jo et håp.

Tenk om min benmarg kan redde noen! Jeg blir nesten helt svimmel av tanken.

Så en oppfordring til dere alle: Meld deg som benmargsdonor! Kanskje du kan være med på å redde et liv.

Gammel 23-07-08, 16:27   #2
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Benmargsdonor

Så flott! Jo flere som står i registeret, jo bedre. Jeg står også der, og fikk beskjed om å komme til sykehuset for å tappe litt så de kunne se om jeg kunne brukes - men hørte aldri noe mer.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-08, 16:29   #3
Tertit
Stort sett blid

Tertit sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Har vært blodgiver i mange år jeg også, men har ikke fått somla meg til å bli benmargsdonor.

Gammel 23-07-08, 16:49   #4
Left
Passiv

Standard

Står i registeret, og blir det aktuelt så stiller jeg selvsagt opp.

Svar med sitat
Gammel 23-07-08, 18:05   #5
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Støttes!

Jeg fikk i fjor for første gang etter å ha stått nesten 15 år i registret brev om delvis match, og ble utredet for donasjon. Så fikk vi beskjed om at pasienten var blitt for dårlig til å gjennomgå operasjon, og så ble det stille i nesten et år og jeg regnet med det betød hjelpen var kommet for sent...

Men rett før sommeren fikk vi kontrabeskjed: Pasienten har frisknet til, og donasjon kan skje i august! Så, etter nye utredninger, skal jeg 10. august inn på riksen.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-08, 18:09   #6
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kjempebra!

Jeg kom ikke gjennom nåløyet rent medisinsk, dessverre - ellers hadde jeg vært i registeret jeg også. Men jeg prøvde, i den grad det teller...

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-08, 20:22   #7
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Kjempebra!

Jeg kom ikke gjennom nåløyet rent medisinsk, dessverre - ellers hadde jeg vært i registeret jeg også. Men jeg prøvde, i den grad det teller...

Hvilk krav er det for å komme gjennom det nåløyet?

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-08, 20:39   #8
Left
Passiv

Standard

Man får et spørreskjema når man melder seg som blodgiver hvor de spør om alt som kan være relevant.
Det er mange grunner til at man ikke kan gi blod/beinmarg. Har bla. en venninne som opprinnelig er fra Filippinene, men har bodd her i 24 år. Hun får ikke gi blod kun pga det.

Svar med sitat
Gammel 23-07-08, 20:42   #9
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Man får et spørreskjema når man melder seg som blodgiver hvor de spør om alt som kan være relevant.
Det er mange grunner til at man ikke kan gi blod/beinmarg. Har bla. en venninne som opprinnelig er fra Filippinene, men har bodd her i 24 år. Hun får ikke gi blod kun pga det.

Ja, jeg er blodgiver, så det har jeg gjort. Fungerer det på samme måte med beinmarg eller er det strengere?

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-08, 20:43   #10
Left
Passiv

Standard

Det tror jeg egentlig ikke. Er man blodgiver så kan man i utgangspunktet gi beinmarg også tror jeg?

Svar med sitat
Gammel 23-07-08, 20:46   #11
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Benmargsdonor

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Ja, jeg er blodgiver, så det har jeg gjort. Fungerer det på samme måte med beinmarg eller er det strengere?

Ser ut som blodgiver er kravet;
http://www.rikshospitalet.no/portal/...p_dim_id=47033

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-08, 21:13   #12
Arran
Under cover

Arran sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Arran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har stått i benmargsregisteret i mange år og kommer garantert til å gi hvis jeg blir bedt om det.

Min beste venn døde for 5 år siden fordi de ikke fant donor til ham i tide. Det vil si at de fant donor til slutt, men da var han for svak for tranplantasjon og døde kort tid etterpå.

Jeg oppfordrer alle som kan til å være både blodgivere og stå i benmargsregisteret. Det koster oss minimalt og betyr så enormt mye.

Sist redigert av Arran : 23-07-08 kl 22:23. Årsak: Too much
Arran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-08, 21:33   #13
kiki
Bør lage seg en tittel selv

kiki sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
kiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner til
Standard

Står tilmeldt.

Gammel 23-07-08, 21:39   #14
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Benmargsdonor

All ære til alle som er blodgivere og benmargsdonører (?) forresten, jeg kommer ikke gjennom nåløyet og får ikke lov. Men jeg har rekrutert mannen da.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-08, 22:21   #15
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Re: Sv: Benmargsdonor

Så flott at du kanskje kan gi !

Jeg har vært blodgiver noen år og er også registrert som donor.

Gammel 23-07-08, 22:29   #16
Kate
Bør lage seg en tittel selv

Kate sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Jeg vil tro jeg får lov å gi blod nå. Burde gjort det. Skal gjøre det når ferieavviklingen er over. Melde meg altså.

Gammel 23-07-08, 22:59   #17
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Jeg skulle ønske jeg fikk lov!
En av mine beste venner ble reddet av en benmargsdonor.

Gammel 24-07-08, 15:39   #18
Wit
Av og på bruker

Wit sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Wit har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg er blodgiver og står som benmarg donor. Selvsagt ville jeg stilt opp hvis jeg kunne reddet et liv.

Wit er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:35.