Sv: Snakk pent til barna, sier Jesper Juul
Det er med barneoppdragelse som med alt annet, rom for forbedringer. Å investere tid, tanker og teori i barneoppdragelsen, kan bare føre gode ting med seg. Man kan nemlig trene en apekatt til å gjøre "det riktige" i en gitt situasjon, men med stor sannsynlighet mangler apekatten den helt store forståelsen for hvorfor han gjør det. For det er som regel rom for forbedringer, selv med velfungerende "metoder", for skulle situasjonen forandre seg, noe den ofte gjør med barn, kan det være greit å gå litt i dypden og grave litt i teorikunnskapen man har spart opp i bakhodet.
JJ er veldig tilhenger av tanken bak det man foretar seg som forelder, og mener man umulig kan gjøre det riktige uten å vite hvordan barna tenker og føler. Sunn fornuft eller ikke, jeg tviler på at denne kunnskapen er medfødt, for selv om en ting fungerer i praksis, er det ikke sikkert det fungerer fordet. Hvert fall ikke for barnet. Til det trenger man forståelse og respekt for barnet og dens grenser, og det får man ofte servert av "ekspertene" på området. Jeg har lest bortimot alle bøkene til JJ, og "Ditt kompetente barn" er såklart den beste, til tross for at den led av dårlig oversetting. Jeg har forbedret "metoder" som allerede fungerte og fått forståelsen for en del ting som ikke fungerte så bra.
Sist redigert av Skremmern : 28-07-08 kl 16:42.
|