Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Holdes barna innendørs under solformørkelsen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-08-08, 10:13   #1
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Holdes barna innendørs under solformørkelsen?

...samtidig tenker jeg at om det var SÅ farlig som min mor vil ha det til (guttene mine vil bli blinde om de er ute mellom 10.30 og 12.40 i dag), så ville det vel stått i krigstyper over alle tabloidene og vært generelt mye mer snakk om??

:forvirret Zoë prøver iherdig å kvitte seg med den nevrotiske morsarven:

Gammel 01-08-08, 10:17   #2
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Det er jo helt umulig å kontrollere hvor barna ser når man er ute - holdes dine barn innendørs i denne perioden i dag?

Det er jo ikke mer farlig å se på sola under en solformørkelse enn ellers. Under den delvise solformørkelsen på slutten av nittitallet (?) var det absolutt ubehagelig å se på solen, så jeg ser virkelig ikke det som et problem. Jeg planlegger faktisk å ta med Glitterbarnet ut, og tvinge ham til å se på solen. Gjennom fjørti lag med negativer, siden vi ikke har briller, that is.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-08, 10:26   #3
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg planlegger faktisk å ta med Glitterbarnet ut, og tvinge ham til å se på solen. Gjennom fjørti lag med negativer, siden vi ikke har briller, that is.

Jeg ville ikke tatt sjansen på å se på solen (eller la barn gjøre det) gjennom film. Jeg mener å ha hørt at det kan slippes gjennom ganske mye stråling her også, selv om nesten alt det synlige lyset blir blokkert.

Gammel 01-08-08, 10:29   #4
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg ville ikke tatt sjansen på å se på solen (eller la barn gjøre det) gjennom film. Jeg mener å ha hørt at det kan slippes gjennom ganske mye stråling her også, selv om nesten alt det synlige lyset blir blokkert.

Strålene fra sola er ikke farligere under en solformørkelse enn ellers, og siden de som har greie på det mener at en plastlinjal faktisk beskytter godt nok mot stråler i hverdagen tar jeg sjansen. Under forrige solformørkelse så var faktisk en bunke film noe som ble anbefalt. Jeg greier ikke å tro at brillene er annet enn en genial måte å tjene penger på.

Sist redigert av Tallulah : 01-08-08 kl 10:35.
Gammel 01-08-08, 10:39   #5
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Strålene fra sola er ikke farligere under en solformørkelse enn ellers, og siden de som har greie på det mener at en plastlinjal faktisk beskytter godt nok mot stråler i hverdagen tar jeg sjansen. Under forrige solformørkelse så var faktisk en bunke film noe som ble anbefalt. Jeg greier ikke å tro at brillene er annet enn en genial måte å tjene penger på.

En plastlinjal? En sånn som er gjennomsiktig, mener du, eller en som er helt tett?

De brillene som astronomforbundet selger, koster 30 kroner, tror jeg, så så veldig mye kan de umulig tjene på dem. Og etter å ha googlet litt rundt etter det som ser ut som ganske troverdige kilder, ser det ut til at de fleste sier at selv med slike briller bør man ikke se på solen mer enn i veldig korte tidsrom av gangen. Den eneste helt trygge måten å se på en delvis formørkelse, sier de, er å se på den indirekte, ved å projisere solen på ett eller annet, f.eks. gjennom et nålehull i en pappskive. Det er jo en enkelt og morsom ting å gjøre sammen med barn også.

Gammel 01-08-08, 10:44   #6
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

En plastlinjal? En sånn som er gjennomsiktig, mener du, eller en som er helt tett?

I hverdagen, så beskytter en plastlinjal nok mot UV-stråler fra sola. Man skal selvsagt ikke se rett på den. Siden vi ikke er i nærheten av Frognerparken, men er i nærheten av en bunke film så tar vi sjansen. Det er snakk om en så drøy bunke at man ikke kan se noe som helst gjennom den ellers, og det er ikke snakk om å stirre på solen i en lang periode. 30,- er nok adskillig mer enn hva det koster å produsere de brillene, og når mange nok kjøper, så blir det en god del penger, ja.

Fysikklærer Gunnar Sunde (hvilket ekspertvitne! ) er tydeligvis enig med meg, selv om jeg ikke er enig med han i et to negativer holder. sist tror jeg vi hadde en bunke på syv stykker.

Gammel 01-08-08, 10:51   #7
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

I hverdagen, så beskytter en plastlinjal nok mot UV-stråler fra sola. Man skal selvsagt ikke se rett på den.

Jeg skjønte ikke helt sammenhengen med denne linjalen, jeg. Hvis du ikke ser rett på solen, så er det sikkert greit, ja, for da kommer jo ikke noe særlig av strålene inn på netthinnen, og det stemmer sikkert at UV-strålene ikke slipper gjennom linjalen. (De slipper jo ikke så veldig gjennom vanlige brilleglass heller, vet alle vi som pleier å få hvite ringer rundt øynene om sommeren. ) Det ser ut til at det er særlig IR-strålene som kan skade netthinnen, og jeg tror ikke en gjennomsiktig linjal sperrer særlig godt for disse. (Uansett er jo en slik linjal mye tykkere enn noen lag negativfilm, så jeg skjønte ikke helt sammenligningen.)

Gammel 01-08-08, 10:20   #8
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Det har jeg ikke tenkt på en gang. Angrer litt på at jeg ikke nevnte noe i bhg. Håper de har vett til å ikke oppfordre ungene til å se på dt fantastisk spennende som skjer..

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-08, 13:34   #9
MillyMollyMandy
Aktiv

MillyMollyMandy sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
MillyMollyMandy er litt kulMillyMollyMandy er litt kul
Standard

Hmmm....jeg så rett på solformørkelsen i dag jeg- uten briller...og jeg er fortsatt ikke blind...

MillyMollyMandy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-08, 10:24   #10
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

...samtidig tenker jeg at om det var SÅ farlig som min mor vil ha det til (guttene mine vil bli blinde om de er ute mellom 10.30 og 12.40 i dag), så ville det vel stått i krigstyper over alle tabloidene og vært generelt mye mer snakk om??

Tror du er inne på noe.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-08, 11:16   #11
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Den blindende kometen i Radioteaterets I Trifidenes dager gjorde kanskje et visst inntrykk på moren din?

Vi gløtter opp på solformørkelsen gjennom film.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:18.