Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Hvordan organiserer du bøkene dine?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-08-08, 21:41   #101
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan organiserer du bøkene dine?

Jepp, det er hjelpetabellene som forvirrer litt her. Jeg fant ikke en god forklaring på norsk versjon, men forklaringen i "tutorialen" fra OCLC er vel grei nok til å belyse hjelpetabellprinsippet selv om det er for DDC? (Og nå synes jeg vi nærmer oss nerdnivå bare ved å surfe i overflaten av faget, snodige greier at dette er nesten et helt fagområdet for spesielt interesserte)

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-08, 21:44   #102
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 813
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Balanse, her.

Dere har rett begge to, tror jeg. Graver jeg i hukommelsen har Dewey bare tre desimaler, men man kan sette på feks land og språkkode fra hjelpetabell? Deweys stoer blå støver ned på kontoret, men jeg skal google litt for sikkerhets skyld.

Du har sikkert rett. Jeg har aldri jobbet i et bibliotek. Etter å ha satt mine bein i privat sektor, har jeg ingen planer om det heller.

Jeg ser Dewey herfra, forresten. Jeg har den hjemme i pc-kroken.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-08, 21:45   #103
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Jepp, det er hjelpetabellene som forvirrer litt her. Jeg fant ikke en god forklaring på norsk versjon, men forklaringen i "tutorialen" fra OCLC er vel grei nok til å belyse hjelpetabellprinsippet selv om det er for DDC? (Og nå synes jeg vi nærmer oss nerdnivå bare ved å surfe i overflaten av faget, snodige greier at dette er nesten et helt fagområdet for spesielt interesserte)

Det forklarer saken.

Dette er et helt fagområde.

Gammel 06-08-08, 21:45   #104
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Du har sikkert rett. Jeg har aldri jobbet i et bibliotek.

Ikke jeg heller altså, men det ringte en fjern bjelle med en slags Anjersk lyd. : outer meg selv litt:

Gammel 06-08-08, 21:46   #105
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Standard

Ikke jeg heller altså, men det ringte en fjern bjelle med en slags Anjersk lyd. : outer meg selv litt:

Han har gått av med pensjon. Kontoret hans er luftet ut, og ingenting blir det samme igjen.

I min tid hadde han ikke klass, men statistikk og matte.

Gammel 06-08-08, 21:49   #106
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Standard

Han har gått av med pensjon. Kontoret hans er luftet ut, og ingenting blir det samme igjen.

I min tid hadde han ikke klass, men statistikk og matte.

Åh! Anjer er pensjonist. Det er litt rart.

Jeg mente ikke at det ikke var et fagområde, men at mesteparten av fagområdet er for spesielt interesserte. Eh, hjalp egentlig det . Altså, det kan se ut som om det er forsvinnende lite av dette faget som er gjennomtrengbart for de som ikke har tilknytning til faget, i motsetning til feks etnologi der jeg som lekmann godt kan lese avansert faglitteratur uten å føle meg helt på bærtur.

Gammel 06-08-08, 21:50   #107
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Standard

Joda, det hjalp. Rett opp sitatet ditt, er du snill, du var for rask for meg.

Gammel 06-08-08, 21:52   #108
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

I introduksjonen til Dewey står som følger (også hentet fra OCLC - har ikke sett på tutorialen):

Sitat:

4.16 A decimal point, or dot, follows the third digit in a class number, after which division by ten continues to the specific degree of classification needed. The dot is not a decimal point in the mathematical sense, but a psychological pause to break the monotony of numerical digits and to ease the transcription and copying of the class number.

*nerd*

Gammel 06-08-08, 21:53   #109
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Standard

Joda, det hjalp. Rett opp sitatet ditt, er du snill, du var for rask for meg.

Jeg har rettet både sitat og min henvisning til det du slettet.

Gammel 06-08-08, 22:01   #110
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

I introduksjonen til Dewey står som følger (også hentet fra OCLC - har ikke sett på tutorialen):
*nerd*

Gammel 06-08-08, 22:05   #111
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så snobbete dere er. Jeg har lest både Cecilia Ahern og Dan Brown og lot meg underholde av begge deler. :enkel:

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-08, 22:08   #112
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Så snobbete dere er. Jeg har lest både Cecilia Ahern og Dan Brown og lot meg underholde av begge deler. :enkel:

Jeg er ikke helt med på hvordan du landet på konklusjonen om at Pingis og jeg (jeg antar vi var referansen) var snobbete og du enkel?

Gammel 06-08-08, 22:25   #113
KristinS
Aktiv

Medlem siden: Mar 2007
KristinS er litt kul
Standard

Akkurat er det totalt kaos. Vi har akkurat flyttet i hus og jeg har bare tømt alle bokeskene inn en Ivarhylle fra Ikea. Men skal kjøpe bokskap og da skal jeg ha orden. Mulig jeg gjør det alfabetisk.

KristinS er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-08, 00:22   #114
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Hvordan organiserer du bøkene dine?

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Man kan da ikke kvitte seg med bøker?!

Jo, enkelte, P.S. I love you foreks. er rett og slett så søppelbok at jeg ikke vil ha den i bokhyllen, den er så dårlig at jeg nesten gråt når jeg leste den og vil aldri se den igjen. Så den er satt fri gjennom Bookcrossing og har et godt liv der hvor den reiser rundt og blir lest.
(Jeg kaster ikke bøker, altså.)

Ellers er det kaos her, vi har tenkt å organisere de skikkelig vi også. Det er bare det at så mange bøker er et mareritt å sortere. Og vi har enda mange, mange hundre satt vekk i boden.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-08, 00:25   #115
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke helt med på hvordan du landet på konklusjonen om at Pingis og jeg (jeg antar vi var referansen) var snobbete og du enkel?

Husker ikke, da må jeg lese gjennom tråden en gang til.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-08, 00:31   #116
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Egentlig vil jeg ha bøkene sortert etter type og alfabetisk. Men etter siste flytting har de ligget i kasser i kjelleren. De kommer ikke opp igjen med det første. Har ikke plass før vi har innredet kjelleren.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-08, 00:40   #117
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Merkelig spørsmål. Jeg har dem i bokhyllen. Fortrinnsvis.

:havnet på feil klode:

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-08, 00:46   #118
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Fargekoordinert...

Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-08, 09:59   #119
Kula
Trallallaa

Kula sin avatar

Hvor: Viken
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

De er sortert etter dato og årstall selvfølgelig.

Dvs dato og årstall for når de ble satt inn i hyllene. Dessuten bruker jeg også den bibelske saken. Let og finn. Funker det også.

Gammel 07-08-08, 10:03   #120
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Det forklarer saken.

Dette er et helt fagområde.

Skjønner at jeg skulle lest mer i denne tråden i går, ja.
Jeg er en av dem som jobber med Dewey hver eneste dag, og prøver å lage så lange numre som mulig.... Kan fort vekk bli 8 tall etter punktum, til de fleste brukeres frustrasjon.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:02.