Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Påbud om kastrering av huskatten

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-08-08, 20:50   #1
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Påbud om kastrering av huskatten

Er med i en kattegruppe, og der har de nå startet en underskriftkampanje for å få et påbud om å kastrere huskatten, med tanke på alle hjemløse kattene som blir født hvert år så hadde jeg ikke vanskelig for å underskrive på denne. Er det flere her som synes at dette er viktig så er det fint om dere skriver under.

Har kopiert følgende tekst.
For å få den store kattebestanden sterkt redusert, og gi alle hjemløse katter et hjem, må vi kastrere huskattene våre! Kattunger gies bort, dumpes og avlives daglig, og ved påbudt kastrering en periode kan vi være med på å heve kattens status i samfunnet! Når kattebestanden er sterkt redusert, kan man vurdere kontrollert avl på huskatten som på rasekatten, med registrering og det som følger med. Blir det vanskeligere å få tak i katter, vil man også kunne selge katter til en god pris og forsikre seg at de kommer i gode hjem som varer livet ut!

Katten er i dag en bruk og kast-vare, nettopp fordi de er gratis og det er så mange av de. Vær med på å øke kattens status i samfunnet, skriv under du også!

http://www.underskrift.no/vis.asp?kampanje=1770

Gammel 06-08-08, 20:52   #2
dutte
fornyet

dutte sin avatar

Hvor: Far out east
dutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Påbud om kastrering av huskatten

Denne applauderer jeg.

dutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-08, 21:22   #3
Tante Grønn
Alltid motsatt

Tante Grønn sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Tante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populær
Standard

Jeg syns det er et godt forslag, men jeg er ikke interessert i å legge ut fult navn og postadresse på nettet.

Gammel 06-08-08, 23:09   #4
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Med tanke på de mange tusen hjemløse kattene så synes jeg det var greit å signere med navnet mitt og postnr på underskriftskampanjen.

For de som er interesserte i å støtte kampanjen på andre måter utover å underskrive, kan dere nå laste ned og skrive ut disse skjemaene selv. De kan henges opp/legges ut hos dyrebutikker, veterinærklinikker, kattehjem osv. og andre steder der man når ut til folk.

http://www.tonesbokside.net/katt/underskriftskjema1.doc

Gammel 07-08-08, 00:43   #5
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Medlem siden: Sep 2006
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Denne har jeg skrevet under på.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-08, 01:07   #6
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinka, her.

Denne har jeg skrevet under på.

Kjempefint

Gammel 07-08-08, 01:11   #7
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Standard

Og alle de som er lei av katter som markerer rundt på sin eiendom eller eiendeler burde jo også skrive under, for da slipper de kanskje det.

Har selv 3 kastrerte katter.

Gammel 07-08-08, 09:16   #8
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

:signert:

Har faktisk en katt hos vet. as we speak. (Håper hun overlevde turen, den pysa. )

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-08, 09:40   #9
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

En lur ide, katten min er kastrert.

Gammel 07-08-08, 09:43   #10
Lilith
Hulder

Lilith sin avatar

Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Signert!

Katten vår ble kidnappet og holdt fange i et bur i 2 dager fordi den var på frierferd til kidnapperens nabokatter. Jeg satt hjemme, 9 år gammel og lurte på hvor min kjære lille katt var. Heldigvis ringte nabokattenes eier oss, de hadde endelig klart å spore oss opp. Jeg glemmer aldri det lille jernburet de hadde puttet ham i, han må ha hatt det helt forferdelig de to dagene. Etter det bar det rett til veterinæren for å kastrere ham, men han forsto aldri helt hva som hadde hendt, og fortsatte som før til han fikk katteaids og døde. Åh, som jeg elsket den katten

-02
-06
Lilith er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-08, 09:47   #11
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg husker da vi kastrerte Eyolf. Da vi kom hjem fra vet. måtte han jo slikke seg litt på ballene. Jeg glemmer aldri det uttrykket i hans. Han så helt forfjamset ut. "Hvor i helvete er balla mine?"

Gammel 07-08-08, 10:04   #12
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei sånt signerer jeg ikke på, stakkars dyrene som ikke får bli mamma og pappa, det er jo naturens gang, herlighet.

Jeg diskuterte faktisk med ei som i fullt alvor var imot sterilisering og kom med slike argumenter. Jeg tenker selvsagt som resten av horven her oppe.

Gammel 07-08-08, 10:15   #13
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Standard

Haha, er det mulig?

Gammel 07-08-08, 11:20   #14
Tinka

Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Begge hannkattene våre er kastrert og det skulle bare mangle, så lenge man ikke bruker de i avl, da bør de kastreres/steriliseres.

Gammel 07-08-08, 12:46   #15
Michayla
Nysgjerrig

Michayla sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Veldig god ide.
Har skrevet under.

Skulle egentlig vært et register på alle typer dyr spør du meg for dyrets skyld.

Mange hunder som ikke blir fulgt opp og behandlet godt og som man får gratis, men de går ikke løse rundt, samt setter valper på tisper i hytt og pine.

Men det er jo bære en drøm at dyre eiere MÅ på årlige kontroller med husdyra sine, slik at man får en viss kontroll over dyrets ve og vel og antall.

Jeg har skrevet under denne i hvertfall og er eier av 2 steriliserte huskatter.

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-08, 13:26   #16
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Jeg skjønner ikke dette helt jeg. Hvordan ser man for seg at et påbud skal fungere? Må man da søke om tillatelse til å drive avl allerede når katten er liten?

Jeg mener at i praksis vil et slikt forbud ikke fungere. Det vil være umulig å håndheve - og da kan man i bunn og grunn droppe hele greia. Derimot kunne man heller hatt forbud mot at katter gikk fritt, så hadde folk hatt kontroll på kattene sine.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-08, 13:51   #17
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Denne signerer jeg selvsagt.
Pusen vår er selvsagt kastrert. Det er nok kattunger i området, for å si det sånn.

ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-08, 14:10   #18
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Standard

Har kopiert følgende fra katteforumet jeg er på.

Dette er noen tanker fra noen på forumet.
Vel.. påbudet med ID-merking kommer jo i 2009, og da blir alle påbudt å merke ALLE sine katter. Selv om det ikke skal opprettes et eget (statlig) katteregister så kommer jo veterinærer til å ha "oversikt" over hvilke katter som er merket eller ikke. Det blir uansett anledning til å anmelde de som ikke "gidder" å følge påbudet. Dyrebeskyttelsen har også et eget register. Pr. dags dato er det vel over 100.000 katter som er registrert der.

Har man oversikt (i alle fall i det registret, og også i journalene på veterinærkontorene) over hvem sine katter som er registrert, har man også oversikt om de er kastrerte eller ikke. Dette vil jo også vise seg på "nye" katter som kommer inn til sjekk/er skadet/sykdom/rutinekontroller osv, siden man lett ser om katta er kastrert eller ikke.
Og for all del så må man ikke undervurdere "jungeltelegrafen", som glatt vil si fra om det er ukastrerte hannkatter som pisser og slåss rundt omkring eller at det sitter uansvarlige naboer med kull etter kull. Det er bare å fange inn hannkatten og sjekke for chip, så finner man glatt hvem eieren er, om man ikke vet det fra før. Hunnkatter med kull er som regel innomhus hos de skyldige, og da er det ikke akkurat vanskelig å finne rette person der heller.

Så at det kan håndheves/passes på: Absolutt. Såklart, noen vil alltids prøve - og greie - å snike seg unna. Slik er det med alle saker, det er jo nok av dem som snyter på staten eller driter i NRK-lisensen også. Men at det skal gå an å ha en viss kontroll, er klart.

I Østerriket har det siden 2005 vært påbudt å kastrere alle utekatter. Det samme påbudet har flere stater i USA. Påbudet har gitt enorme endringer. Antallet hjemløse katter har gått betraktelig ned. Det er inne et lovforslag i Tyskland også

Bør ikke dette la seg gjøre i Norge også ?

Sist redigert av Mor til 4 : 07-08-08 kl 23:47.
Mor til 4 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-08, 17:43   #19
Tinka

Standard

Andre større land klarer å gjennomføre det, så da burde Norge ihvertfall klare det.

Gammel 07-08-08, 23:45   #20
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinka, her.

Andre større land klarer å gjennomføre det, så da burde Norge ihvertfall klare det.

Ja det burde de klare. Og jeg tror at hvis det ble et påbud så er det mange som vil velge å følge det påbudet. Og det bør komme mer informasjon ut til folk også.

Og de som liker katter burde jo støtte opp om dette hvis de vil kattens beste. For det er ingen god følese å vite om alle kattene som ikke har noe sted å bo og lider en forferdelig skjebne.
Og de som ikke liker katter burde jo også støtte opp om dette, for hvis kattene er kastrerte så slipper en jo den markeringa rundt over alt og enda flere katter.

Jeg hadde for noen år siden ukastrerte katter selv, men etter å ha lest en del om katter på nettet og andre steder så fant jeg ut at katten har det best som kastrert.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:15.