Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Betyr navnets betydning noe for deg?

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-08-08, 17:13   #21
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Betyr navnets betydning noe for deg?

Nei, ikke for meg, men for mannen min har det nok noe å si.

polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-08, 17:16   #22
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

betydningen har hatt mye å si, ja. men med hassel var vi så opprådde at det viktigste var at vi likte navnene og at de ikke betydde noe fælt.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-08, 17:35   #23
Arran
Under cover

Arran sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Oslo
Arran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi sjekket opphavet og betydningen til alle navnene på lista vår, og det var helt uaktuelt å gi et navn vi ikke likte betydningen av. Vesla har et navn med en betydning som vi synes er en fin, symbolsk ballast for henne.

Jeg er overrasket over at så mange ikke synes det er viktig hva navnet betyr.

Gammel 10-08-08, 17:38   #24
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Hvor: Home, but not alone
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Vi valgte navn utifra hva vi likte, ikke betydning.

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-08, 17:49   #25
Honey
Aktiv

Medlem siden: Oct 2006
Honey imponerer mange og er sikkert smartHoney imponerer mange og er sikkert smartHoney imponerer mange og er sikkert smartHoney imponerer mange og er sikkert smartHoney imponerer mange og er sikkert smartHoney imponerer mange og er sikkert smartHoney imponerer mange og er sikkert smartHoney imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det betyr egentlig ikke så mye. Vi tenkte litt på bibelske navn, og da følte jeg det var mer viktig at historien bak navnet var positiv. F.eks. Ruben; et flott navn, men historien forteller om en gutt som lå med sin stemor. Nå ble det ikke noe bibelsk navn på Lillebunny, men et navn som jeg falt pladask for da vi var i prøve-/feileperioden.

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Minsten vår sitt navn betyr "hjemmets hersker".

Jeg ønsker meg en hjemmets hersker. Har forøvrig en rikdommens hersker fra før.

Rakel betyr forresten sau, ikke sikkert alle syns det er en fin betydning.

Honey er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-08, 17:59   #26
indie
Bør lage seg en tittel selv

indie sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
indie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det betyr ikke så mye, men vi hadde en liste over navn vi likte, og vi sjekket betydningen av alle. Så da kunne vi jo velge et som både var fint og hadde en fin betydning.

Finner litt forskjellige betydninger, men de fleste er rundt temaet lykke. "Lykkegaven" eller "den som verner om lykken".

indie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-08, 18:27   #27
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ikke nødvendigvis snakk om fæle betydninger, men betydninger som jeg ikke vil stå for. F.eks. ville jeg aldri ha kalt ungen min noe fra Kristian/Kristine/Kristin-osv.-familien, fordi det ville plaget meg at ungen gikk rundt og het «kristen». (Jeg regner likevel ikke med at foreldrene til alle små Kristian-er og Kirsti-er nødvendigvis er spesielt religiøse, jeg vet jo at det er jeg som er litt sprø.)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-08, 18:28   #28
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Nei, det har ikke vært viktig. Jeg sjekket både opprinnelse og betydning, men vektla det ikke i særlig stor grad.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-08, 18:38   #29
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det betyr såpass at jeg sjekker ut betydningen før vi velger navn. Men ikke så mye at jeg legger vekt på betydningen med mindre navnet betyr "møkkaunge", "superreligiøs" eller lignende. Til førstemann valgte vi et navn som visstnok har et religiøst opphav. Denne gang vurderer vi et navn med norrønt opphav. Ingen av navnene gir meg klare religiøse eller norrøne vibber da.

Gammel 10-08-08, 18:39   #30
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Det er ikke nødvendigvis snakk om fæle betydninger, men betydninger som jeg ikke vil stå for. F.eks. ville jeg aldri ha kalt ungen min noe fra Kristian/Kristine/Kristin-osv.-familien, fordi det ville plaget meg at ungen gikk rundt og het «kristen». (Jeg regner likevel ikke med at foreldrene til alle små Kristian-er og Kirsti-er nødvendigvis er spesielt religiøse, jeg vet jo at det er jeg som er litt sprø.)

Jeg er jo et godt eksempel på det. Jeg heter jo Kristin, og foreldrene mine kan vel ikke akkurat kalles spesielt religiøse. Det har aldri plaget meg heller.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-08, 18:40   #31
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi eksluderte forresten Lukas sist ene alene på grunn av de religiøse vibbene navnet gir meg.

Gammel 10-08-08, 18:41   #32
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg er jo et godt eksempel på det. Jeg heter jo Kristin, og foreldrene mine kan vel ikke akkurat kalles spesielt religiøse. Det har aldri plaget meg heller.

Nei, jeg innser at det bare ville plaget meg. Men jeg synes jo at det bør være grunn god nok. Det finnes jo haugevis av andre navn.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-08, 18:49   #33
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg signerer Toffen - mer opptatt av opprinnelse på navn enn direkte betydning, men ville ikke valgt navn med kristen betydning. Ikke bare direkte kristen, men "Guds lam" og sånt.

Gammel 10-08-08, 18:54   #34
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Nei det betyr ikke noe særlig for meg, bortsett fra at jeg styrer unna kristne navn. Navnet til lille betyr "den som er elsket" eller noe lignende, og det passer jo godt. Mitt navn betyr "den vakre" eller noe i den duren, noe som selvfølgelig passer utmerket.

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-08, 19:08   #35
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vet ikke hva navnet betyr, og det betydde ingenting for oss iløpet av navneprossessen.

Men assosiasjoner er viktig. Jeg ville ikke kalt ungen min Jesus eller Saddam, f.eks.

Gammel 10-08-08, 19:57   #36
Najade
Tidsklemt

Najade sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Ja, det betyr helt klart en del.

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-08, 20:01   #37
Ariel
Queen of intentions...

Ariel sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oschlo
Ariel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populær
Standard

Storemor er oppkalt etter sin oldefar, og Lillemor er delvis oppkalt etter sin tipp oldemor, så jeg kan ikke si noen annen betydning var viktig nei.

Gammel 10-08-08, 20:05   #38
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, for meg betydde det noe. Jeg liker ord med mening. Barna sine navn betyr "gave" og "fred".

Gammel 10-08-08, 20:08   #39
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, betydningen spilte ingen rolle for oss. Rhett ville ikke ha et bibelsk navn (og jeg tror han da mente direkte fra bibelen, ikke navn med opprinnelig bibelsk opphav), og jeg synes det er greit at navnene "passer sammen", men bare utfra svevende synsing.

Hvorfor det ikke betyr noe? Vel, det er vel fordi jeg ikke tror at en bakenforliggende (og for de aller fleste ukjent) "mening" har noen påvirkning på menneskers liv. Jeg har sjekket det i ettertid, men jeg husker det ikke, og de aller fleste navn har en temmelig positiv og sterk betydning. Og hadde det betydd "mann med stor nese uten krøller", så hadde jeg nok bare flirt av det.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-08, 20:19   #40
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Både opprinnelse og betydning har hatt noe å si i våre navnevalg. Vi har en som gnistrer og en som er tilfreds. Jammen ser det ikke ut til å stemme med personlighetene deres også .

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:32.