Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor gammel var du da du fikk/kjøpte mobil?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-08-08, 22:11   #21
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor gammel var du når du fikk/kjøpte mobil?

Det var faktisk i 1999 og jeg var 19 år gammel. Jeg, mamma og morfar kjøpte hver vår prikk lik Phillips på Rimi.

Gammel 11-08-08, 22:14   #22
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror jeg kjøpte min første mobil da jeg var 24 år, i 1998. En diger klump av en Nokia, husker jeg.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-08, 22:20   #23
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Angelique, her.

Første egenkjøpte var høsten 87.
Da var jeg 22 år.
Svært få som hadde egen mobil den gangen.

Kan du beskrive den mobilen? Det var veldig tidlig, ja

Jeg kjøpte en Nokia-klump i 1998, 27 år gammel.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-08, 22:21   #24
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I 1997, da jeg flyttet hjemmefra for å studere.
En Nokia Ringo2 til 1 krone. Den gikk på NMT-nettet, og var superpoppis når jeg var på hytten. Jeg hadde jo knall-dekning stort sett overalt.

Gammel 11-08-08, 22:23   #25
Noba
🎈

Noba sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Jeg var godt voksen kan man si, 29 år eller noe sånt - tror det var i 2000.

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-08, 22:24   #26
Smash
Impulsiv innimellom

Smash sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg var 17 år, så det må ha vært i -97. Jeg var den første i min klasse som kjøpte.
Mamma var så sint, men det gav seg etter at hun opplevde hvor snedig det var å få tak i meg overalt.

Gammel 11-08-08, 22:25   #27
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En diger motorola av typen som ligner en padde. Den veide ca 500 g og hadde minimal batteri- og lagringskapasitet. Det var '99 og jeg var 25.

Gammel 11-08-08, 22:28   #28
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mai 1997, da jeg var 19 år. Det var en Phillips Fizz, med grønt deksel og en liten antenne som måtte dras ut hvis jeg skulle prate. Den var strålende så lenge den varte, som var i ca 6 måneder. Da gikk jeg over til en Ericsson, en tykk, liten sak.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-08, 22:29   #29
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror det var i 2000. Da var jeg 23 år gammel, og etter mye nøling strandet jeg på at det var en praktisk ting å ha som tilkallingsvikar. Jeg kjøpte en liten og nett Siemens-telefon som jeg var veldig fornøyd med.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-08, 22:29   #30
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Mannen og jeg kjøpte en på deling sommeren 99 (var 26 år). Den brukte vi den ferien og etterpå glemte vi den. Vi kjøpte ny mobil på fellesen i 2001. Den ble min sommeren 2002 da mannen kjøpte sin egen og jeg hadde den helt til jeg arvet mannens i 2007.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-08, 22:31   #31
Moria
Aktiv

Moria sin avatar

Moria er litt kulMoria er litt kul
Standard

Fikk min første mobli i 1997. Jeg var 19 år og flyttet hjemmefra for å gå på folkehøgskole.

Moria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-08, 22:32   #32
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Jøss ser at jeg var vist veldig tidlig ute. I 1999 hadde jeg kjøpt meg minst 10 forskjellige telefoner. Jeg var rett og slett avhenig. Er det enda.

Gammel 11-08-08, 22:33   #33
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg fikk også min første mobil fra kjærsten da jeg var 17. Men han var/er slett ikke av den sjalu typen, bare veldig teknologifrik. En Nokia et eller annet. Jeg tror faktisk den virker ennå, seøv om den må lades et par ganger i timen

Gammel 11-08-08, 22:38   #34
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Tror jeg kjøpte min første mobiltelefon i 1996 eller 1997 og jeg var 21 eller 22 år gammel. Før den tid hadde jeg personsøker og sånn telefonkort til korttelefonkioskene. Sjempepjaktisk å løpe rundt og lete etter telefonboks hver gang det pep.

ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-08, 22:41   #35
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

Jeg var 17 år og fikk en høyst uhåndterlig Phillips-telefon i bursdagsgave av venninner (de var vel lei av at jeg lånte deres). Det var med kontantkort, så da kunne jeg ikke sende sms. Dette var i '98.

Hø? Jeg fikk i 95, med kontantkort og sendt sms til den store gullmedaljen. Registreringen var litt forsinket på den tiden, sånn at man ofte kunne sende sms i flere timer etter at kontantkortet var tomt. Jeg husker også at telenor hadde en slags kampanje der du kunne sende gratis sms, det forsvant fort. Jeg var 14, og flørting med gutter fikk en helt annen betydning.

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-08, 22:42   #36
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Litt info fra Wikipedia:

Mobiltelefoni på 1980-tallet

Bildet viser utviklinga av telefonapparater fra 1980-tallet til inn på 2000-tallet.

Apparatenes vekt er blitt kraftig redusert ettersom batterienes omfang er blitt ekstremt redusert. På begynnelsen av 1980-tallet utgjorde batteripakkene til mobiltelefonene 10-20 kg, og de fleste mobiltelefonene var derfor stort sett brukt i kjøretøyer eller fartøyer.
På denne tiden eksisterte det kun manuell oppsetting av telefonsamtaler. Samtalene gikk på åpent radiosamband. De fleste mobiltelefonabonnenter var offentlige tjenestemenn, drosjesjåfører, journalister og leger. For å ringe måtte mobiltelefonabonnenten kalle opp den lokale telefonsentralen som så satte opp telefonsamtalen, på en tilsvarende måte som dagens VHF-samtaler på kystradiostasjoner. Inngående samtaler ble ekspedert til den lokale sentralen som foretok oppkall ved hjelp av radioutsending av mobiltelefonabonentens femsifrede telefonnummer som et sammenhengende tonesignal, slik at mottakerapparatet ringte.
Det første automatiske systemet, NMT 450, ble en umiddelbar suksess. Selv de mest optimistiske prognosene ble sprengt etter kort tid. Spesielt i sentrale strøk var nettet overbelastet og det var vanskelig å få samtaler gjennom. I 1985 var trafikken på 450-nettet i Oslo-området i gjennomsnitt 22 000 samtaler daglig. NMT 900 var i en prosjekteringsfase og man så for seg at en tredobling av kapasiteten i nettet var nødvendig for å dekke behovet. De første delene av NMT 900 systemet ble operative i Oslo-området 2. halvår 1986 og i løpet av 1987 var også Bergen, Trondheim, Stavanger og Haugesund samt hovedveiene mellom disse byene dekket av NMT 900.
I 1991 ble det norske selskapet NetCom GSM tildelt mobil konsesjon i Norge, og NetCom og Telenor begynte året etter utbygging av GSM 900 mobilnett i Norge. Dette innledet æraen med digital mobiltelefoni.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-08, 22:48   #37
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangerine, her.

Kan du beskrive den mobilen? Det var veldig tidlig, ja

Jeg kjøpte en Nokia-klump i 1998, 27 år gammel.

Mobiltelefoni på 1980-tallet
Den øverst til venstre.
Modern hadde en koffert, tung som bly (hun jobbet den gang som nå i hjemmesykepleien)

Gammel 11-08-08, 22:54   #38
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

En sånn her hadde vi tidlig på 80-tallet:

Skikkelig mobil sak

Hadde den første håndholdte Cetelco som kom, med batteri innebygd. Den var kjempenett og fin, og veide kun 1,2 kg eller noe. Det var vel i 1992.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-08, 22:55   #39
Lykkex3
Superaktiv

Lykkex3 sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Oslo
Lykkex3 er populærLykkex3 er populærLykkex3 er populær
Standard

Første mobilen ble innkjøpt høsten 2000 og jeg hadde akkurat fylt 26 år. Behovet meldte seg da vi hadde hatt brann i huset vårt, og måtte flytte til midlertidig forsikringsbolig uten fasttelefon.

Lykkex3 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-08, 22:56   #40
Kate
Bør lage seg en tittel selv

Kate sin avatar

Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Våren 1998. jeg var nitten.
En diiiiger Nokia. Det var som å bære rundt på et brannslokningsapparat.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:45.