Sv: Ikke spioner på hva barna bedriver på nettet
Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.
Det fantes jo ikke nett da jeg var fjortis, men mobbing, utenforskap og moralske dilemmaer var det flust av den gangen også.
Og kontakttelefonen.
Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.
Jeg skjønner ikke helt, tror jeg. Er msn-samtaler i prinsipp noe annet enn en muntlig samtale? Det er jo ingen risiko i forhold til at voksne med skumle hensikter kan utnytte det som skrives eller blande seg inn i samtalen. Det er da bare en privat samtale som foregår skriftlig istedenfor muntlig?
Ja, slik ser jeg det også. Og jeg syns det er urimelig å forlange at fjortisen skal ha telefonsamtalene med kjæresten på speakerphone i stua, slik det ville vært om jeg skulle overvåket telefonsamtalene. Jeg tror mange foreldre ikke tenker på msn som like "privat" fordi det er en forholdsvis ny arena som de kanskje ikke håndterer like bra som barna.
Ja, det er et problem med mobbing på msn, men da er det ikke msn som er problemet, det er mobbingen. Man får ikke bukt med mobbing ved å overvåke samtalekanaler, da flytter bare problemet seg. Mobbing må taes i holdninger, ikke i redsel for å bli opdaget.