Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinoff: Hva skal barnet ditt kunne?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-08-08, 13:34   #1
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Spinoff: Hva skal barnet ditt kunne?

Dette er som sagt en spinoff fra «Hvordan er du som forelder?»-tråden.
Er det bare jeg som har et svært bevisst forhold til opplæringsdelen av oppdragelsen (altså er det jeg som er en tulling som vanlig) eller er det andre her også?

Derfor spør jeg: Hva tenker du at barnet skal kunne når det er 18 år og skal ut i verden, hva har du tenkt er ditt spesielle ansvar, hva antar du ordner seg av seg selv og når skal barnet kunne det?

Dette tenker jeg han skal kunne:
Alminnelig husarbeid: Stryke klær, lage mat, vanlig rengjøring, ved 10-12 års alder bør han kunne dette.

Tekniske ferdigheter:
Vanlig snekring ved 14-15 år,
Kunne gjøre enkle elektriske monteringer (støpsel, stikkontakter, sette i sikring) i løpet av tenårene
Enkle bil/motorferdigheter (skifte dekk, bruke startkabler, sjekke og fylle olje, fylle spylevæske, skifte tennplugger (hehe), sjekke batterivæskenivå). Dette tar vi når han skal ta sertifikatet.
En god del datakunnskaper (innstallere programmer, kunne om virus, spyware, brannmurer, feilsøking) dette kommer jeg til å ha fokus på hele tiden.

Fysiske aktiviteter: svømme, kjøre båt, seile, klatre, ski, ballspill (kjekt å ha greit nivå på dette, det er sosialt og hyggelig).

Har noen flere tips eller tanker om hva man bør huske på å lære bort?

Gammel 21-08-08, 13:38   #2
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Spinoff: Hva skal barnet ditt kunne?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Fysiske aktiviteter: svømme, kjøre båt, seile, klatre, ski, ballspill (kjekt å ha greit nivå på dette, det er sosialt og hyggelig).

Av det du lister opp her er det bare svømming jeg kan bidra med, og kaaaaaaanskje litt ift. ski. Jeg må bare innrømme at jeg aldri har tenkt på resten som ferdigheter det er nødvendig å tilegne seg. Personlig har jeg aldri vært i en seilbåt og har aldri prøvd klatring - og jeg har aldri savna det heller.

Gammel 21-08-08, 13:38   #3
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åj. Burde jeg ha en liste på dette, altså?
Jeg er ikke så veldig opptatt av praktiske ferdigheter sånn utenom at de skal kunne opplagte ting når de har mulighet til det, som å vaske klær, sette på kaffe, fikse ting som har blitt ødelagt og sånt noe.
Derimot er jeg mye mer opptatt av at de skal kunne musikk, kunst, litteratur og, ja, jeg innrømmer det gjerne, jeg er opptatt av at de skal bli "streetsmart". Ikke på den dop-pushende måten, men på at de skal catche stemninger og vite do's and dont's.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-08, 13:39   #4
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har en bror som er håndtverker og en som ikke er det grann handy.
Jeg ønsker i hvert fall ikke at min sønn skal bli som sistnevnte.

Mitt mål er ganske enkelt at han skal klare seg selv, både hjemme og ute og overalt. At han kan lage mat og vaske klær og bytte dekk til bilen etc. Sistnevnte er viktig, slik at han kan hjelpe sin svekling-mor. (Jeg kan det i teorien, jeg har bare aldri prøvd. Og eneste gangen jeg har hatt behov for å klare det hadde jeg senebetennelse i begge armene og var ikke en gang i stand til å løfte reservehjulet ut av bilen. )

Gammel 21-08-08, 13:40   #5
Albertine
Passiv

Standard

Han skal kunne lage brun saus fra grunnen. :husmor:

Svar med sitat
Gammel 21-08-08, 13:41   #6
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Flott liste! Jeg skal ikke gjenta dem jeg er enig i (som er det meste, med mulig unntak for seiling og slikt ), men bare komme med noen tillegg. Dette er jo ting som de gjerne skal lære på skolen, men det er for viktig til at jeg ville stole på at de får med seg alt de trenger:

- Jeg har tenkt mange ganger på hvor mye nødvendig kunnskap ungdommer og unge voksne ofte ikke har om økonomi. Lån og kreditt, skatteregler, forsikring og denslags. Det er jo veldig viktig å ha med seg når man flytter hjemmefra.

- Helse- og kroppskunnskap er også viktig. Sex og kjønnssykdommer, alminnelige sykdommer, alminnelige symptomer, enkel førstehjelp, ernæring, trening. Og rusmidler.

Gammel 21-08-08, 13:41   #7
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Av det du lister opp her er det bare svømming jeg kan bidra med, og kaaaaaaanskje litt ift. ski. Jeg må bare innrømme at jeg aldri har tenkt på resten som ferdigheter det er nødvendig å tilegne seg. Personlig har jeg aldri vært i en seilbåt og har aldri prøvd klatring - og jeg har aldri savna det heller.

Seiling er viktig i min familie. Skal sønnen min ha kred så han kunne det.
Mens andre familier sikkert har andre ting som man synes er viktige, og ting som jeg ikke har tenkt på, men som jeg kanskje burde tenke på.

Gammel 21-08-08, 13:43   #8
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åja, Skilpadda, økonomi er VIKTIG å kunne! Enkle budsjett, hvordan snakke til din bankkontakt og sånt. Viktigviktigviktig!

Gammel 21-08-08, 13:43   #9
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg må innrømme at jeg ikke har tenkt så veldig på dette utover at jeg synes de skal kunne klare seg alene ganske tidlig. Altså lære tidlig å vaske, lage mat, betale regninger, kunne med pcen osv. Storesøster er ganske teknisk anlagt allerede, dessuten er hun ekstremt opptatt av biler, så hun kommer nok til å kunne skifte dekk og lignende før hun begynner på ungdomsskolen.
Økonomi er viktig ja. Det å forstå at penger ikke vokser på trær, slik altfor mange ungdommer ser ut til å tro.

Gammel 21-08-08, 13:44   #10
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

- Jeg har tenkt mange ganger på hvor mye nødvendig kunnskap ungdommer og unge voksne ofte ikke har om økonomi. Lån og kreditt, skatteregler, forsikring og denslags. Det er jo veldig viktig å ha med seg når man flytter hjemmefra.

- Helse- og kroppskunnskap er også viktig. Sex og kjønnssykdommer, alminnelige sykdommer, alminnelige symptomer, enkel førstehjelp, ernæring, trening. Og rusmidler.

Veldig bra poeng her, og bør være med ja. Mannen min kan ta økonomibit og jeg kan ta helse og førstehjelp og slikt.

Gammel 21-08-08, 13:48   #11
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Jeg som er listemenneske burde absolutt hatt en slik liste. Nå er eldstemann 3 år her i huset og jeg har ikke den ferdigstilt enda. Gi meg noen år til så kommer min.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-08, 13:50   #12
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mandarin, her.

Jeg som er listemenneske burde absolutt hatt en slik liste. Nå er eldstemann 3 år her i huset og jeg har ikke den ferdigstilt enda. Gi meg noen år til så kommer min.

Sønnen min er akkurat 2 han nå …

Gammel 21-08-08, 13:51   #13
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke fundert så mye på hvilke praktiske ferdigheter Poden bør inneha, men jeg vil jo at han skal bli selvhjulpen på alle måter.

Ellers kommer jeg til å jobbe mye for at han skal godta andre mennesker selv om han ikke liker det de står for og generelt er uenige, han skal lære å like mangfoldet av mennesker og han skal lære å sette pris på at dette mangfoldet eksisterer. Han skal kunne argumentere for sitt syn på saker, han skal vite forskjellen på rett og galt (og forhåpentligvis stort sett velge rett) og at han skal kunne prate om det meste.

Dette er viktige ting for meg nå, og jeg tror det er veldig viktig å skape tollerante unger for framtiden.

Gammel 21-08-08, 13:51   #14
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Akkurat nå er jeg er litt opptatt av at mine skal lære "vanlig høflighet" når de blir litt større. Kanskje særlig siden jeg merker jeg selv er så utrolig mye dårligere på det enn utenlandske kolleger jeg treffer på reise. Jeg tenker på ting som å ikke bare forsyne seg selv av vannmuggen, men tilby de andre på bordet først, uoppfordret spørre om man skal sende noe som står utenfor rekkevidde ved spisebordet o.l. :on top of my head:

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-08, 13:55   #15
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Akkurat nå er jeg er litt opptatt av at mine skal lære "vanlig høflighet" når de blir litt større. Kanskje særlig siden jeg merker jeg selv er så utrolig mye dårligere på det enn utenlandske kolleger jeg treffer på reise. Jeg tenker på ting som å ikke bare forsyne seg selv av vannmuggen, men tilby de andre på bordet først, uoppfordret spørre om man skal sende noe som står utenfor rekkevidde ved spisebordet o.l. :on top of my head:

Jepp, «The Norwegian Hand» (hånden som strekker seg forbi nabo ved spisebordet for å forsyne seg med noe) er visstnok beryktet i utlandet.

Men det trenger jeg ikke å ha på en liste. :manérnazi:

Gammel 21-08-08, 13:58   #16
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Men det trenger jeg ikke å ha på en liste. :manérnazi:

Men datakunnskaper, det må du føre opp på liste? :vil på liste:

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-08, 14:00   #17
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg vil gjerne at mine barn skal kunne spise med kniv og gaffel, uten å måtte bruke fingrene for å legge maten opp på gaffelen. Jeg satser på at det kommer med litt trening.

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-08-08, 14:01   #18
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Jeg er veldig opptatt av at barna skal lære seg andre språk, og gjerne engelsk så tidlig som overhodet mulig.

Gammel 21-08-08, 14:02   #19
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Men datakunnskaper, det må du føre opp på liste? :vil på liste:

Her lærer de fin og god bordskikk i barnehagen.
"Kan noen sende meg frukt nå, eller?"

Gammel 21-08-08, 14:03   #20
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå føler jeg at jeg sank som en tung sten på GodMorTM-barometeret. Jeg har ikke laget noen liste, og eldste er snart 7 år.

Også husker jeg nesten ikke en eneste smileykode heller.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:21.