Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinoff: Hva skal barnet ditt kunne?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-08-08, 14:03   #21
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Spinoff: Hva skal barnet ditt kunne?

Og å kunne sett opp telt, lage gapahuk, kunne pionere, bruke kniv og ikke minst pakke sekken selv.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-08, 14:11   #22
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Men datakunnskaper, det må du føre opp på liste? :vil på liste:

Poeng. Jeg kan sette opp på listen «Vite om forskjeller i hva som er ansett for å være gode manérer internasjonalt vs nasjonalt.

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Og å kunne sett opp telt, lage gapahuk, kunne pionere, bruke kniv og ikke minst pakke sekken selv.

Jeg kan ikke lage gapahuk eller pionere (hva er det?). Kanskje vi kan bytte? Du lærer min unge det så kan jeg lære din unge å reponere og spjelke brukne ben? FP-skole om somrene, rett og slett!

Gammel 21-08-08, 14:11   #23
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Om det er en ting jeg er stolt av så er det hvor selvstendig og selvhjulpen storesøster er. Hun kommuniserer fint hva hun ønsker eller hva hun trenger, uten å sutre eller klage. Om dette egentlig er vår fortjeneste er uvisst, men man kan jo leve i håpet. Den jenta er født selvstendig, jeg kan aldri tenke meg at hun blir en mammadalt som bor hjemme til hun er 30. Ellers synes jeg det er viktig at de kan helt vanlige ting som matlaging, klesvask, støvsuging, og ikke minst å ordne ting. Ringe og gjøre avtaler, bestille timer, ta ansvar. Da broren min nylig flyttet for seg selv var det mamma som fikk tak i hybel og organiserte alt det praktiske.

Denne uka begynte jenta vår på skolen. Jeg kjenner et par av de andre mødrene til klassekameratene godt, den ene er i familie med oss. De har hele veien betraktet barnet sitt som lite, ordnet opp, beskyttet og skjermet. Barnet deres sto nervøs og tviholdt mamma i hånda, jenta vår gikk alene opp og presenterte seg. Jeg er klar over at mye av dette kan være medfødt altså, men jeg ser jo hvor mange fordeler man får ved å være selvstendig. (For ordens skyld: dette er ikke ment som kritikk av foreldre med forsiktige barn.)

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-08, 14:16   #24
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skulle ønske jeg kunne mye av det på Esmes liste...

Jeg ønsker å lære dem å holde orden på seg selv og omgivelsene sine. Det lærte jeg aldri, og betaler dyrt for idag. Jeg tror også at man kan lære å bli organized, og at det ikke bare er personlighet/genetikk. Jeg håper de lærer snekring på sløyden og sying på håndarbeidssalen, eller fins ikke det lenger? Jeg vil lære dem å ta vare på kroppen (ernæring og trening), og er godt i gang allerede. (Q: "Hvorfor trenger vi proteiner, jenter?" A: Puddingen på fire flekser stolt biceps... :fagnerd: )

Høflighet er et møst. Bilmekking når de tar lappen var lurt, Esme. Jeg gleder meg også til å lære dem light-elektro-mekking.

Og så vil jeg at de skal lære å være fortrolige med å snakke til en fremmed forsamling. Jepp, vi trener hjemme; storesøster må holde ordentlig Takk-for-maten-tale hver søndag. Now, how's THAT for nerdy!

Ja, og så skal de selvsagt lære å ikke bli gravide før de selv vil. OG hvordan gjenkjenne og styre unna no-good-mannfolk.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-08, 14:23   #25
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser på det som mitt spesielle ansvar å lære sønnen min at han er elsket for den han er, og gi ham tro på det gode i mennesker og menneskelivets ukrenkelige verdi.

Gammel 21-08-08, 14:29   #26
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg kan ikke lage gapahuk eller pionere (hva er det?). Kanskje vi kan bytte? Du lærer min unge det så kan jeg lære din unge å reponere og spjelke brukne ben? FP-skole om somrene, rett og slett!

Pionere er å lage surringer som gjør at gapahuken står oppe. Grave snøhuler er også viktig kunnskap.
Hva er reponering?
pionering er forresten ikke dumt å kunne når man skal spjelke heller.

Gammel 21-08-08, 14:31   #27
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

Begge ungene viser stor interesse når det kommer til skruing. Så jeg gleder meg stort til vi kan kjøpe inn sånne små elektronikkdingser som vi kan lodde på hjemme. Ja for loddebolt og multimeter har man jo selvfølgelig minst en av.

Gammel 21-08-08, 14:44   #28
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

FP-sommerskole høres utrolig morsomt og vanvittig nerdete ut Hvem var det som snakket om kulturelite?

Når det gjelder lister syns jeg det viktigste er sagt. Jeg ønsker også at ungene skal bli flinke til å snakke med mennesker i alle aldre. I det alderssegregerte samfunnet vi har i dag er det mange som ikke klarer å forholde seg til andre enn sine jevnaldrende.

Sløye fisk, snekre og male er greit å kunne. Men det aller viktigste er det Skilpadda nevnte: Økonomi og helse. Særlig seksualkunnskap.

Gammel 21-08-08, 14:47   #29
Lilith
Hulder

Lilith sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ting jeg synes er uvurderlig er:
Sosiale ferdigheter, generell allmennkunnskap, manèrer, ernæring og kjærlighet til mosjon/sport, basisferdigheter i huset (lage hvit saus, stryke, sette på oppvaskmaskinen osv), økonomisk forståelse, arbeidsglede, selvstendighet og evne til å sette andre foran seg selv i det minste av og til.

Ja, og så vil jeg gjerne at de skal kunne spise uten å grise. Forhåpningene mine per dags dato er ikke så store

-02
-06
Lilith er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-08, 14:48   #30
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pionere er å lage surringer som gjør at gapahuken står oppe. Grave snøhuler er også viktig kunnskap.
Hva er reponering?
pionering er forresten ikke dumt å kunne når man skal spjelke heller.

Reponere betyr «å sette på plass», det være seg om det er et brudd som står ut av stilling eller en skulder som har gått ut av ledd.

Gammel 21-08-08, 14:53   #31
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg håper hun lærer å spille gitar eller piano. Til nød trommer. Og sang. Hun er musikalsk og bør få brukt det til noe. :talent som ble ødslet bort:

Ellers så dør jeg ikke om hun ikke kan mekke biler og være elektriker-light, men faren vil nok nesten dø av det så hun lærer det nok okke som.

Også må hun lære å ferdes ute i naturen. Telte, fiske, lage bål osv.

Mest av alt håper jeg hun finner noe som hun ønsker og elsker å drive med. Hobbyer er livsberikende.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-08, 14:59   #32
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gapahuk og bilmekking har jeg ingen ambisjoner om å lære bort. Jeg har igrunnen ikke satt opp noen sjekkliste.

Jeg har to barn som er fylt 18, og om de ikke kan alt på alles lister her, så tror jeg at jeg sier meg veldig fornøyd med dem så langt.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-08, 15:26   #33
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja for loddebolt og multimeter har man jo selvfølgelig minst en av.

Ja, har man ikke?

Poden har allerede fått opplæring i hvordan_sjekke_om_det_er_signaler_i_en_telefonledn ing.
Eget skrujern er det lenge siden han har fått, og jeg håper han arver litt av både meg og min bror. Broder'n var en jævel på å demontere, flaks for ham at han har en søster som kan montere.

Det viktigste for meg er alt i alt at han blir et ordentlig menneske og selvhjulpen. Ikke en sånn som Missa lærer ungene sine å holde seg unna.

Jeg prøver å være flink til å hjelpe ham når det trengs og pushe ham litt lenger når jeg ser at det er det han trenger. Jeg vil at han skal bli vitebegjærlig, og kan jeg ikke svare på det han spør om, så får vi sette oss ned og finne ut av det.
Jeg har vokst opp i et hjem fullt av faktabøker, og må nok innrømme at jeg har tenkt å stjele med meg et par av dem. (De er ikke utgått på dato, nei. )

Gammel 21-08-08, 15:30   #34
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

Reponere betyr «å sette på plass», det være seg om det er et brudd som står ut av stilling eller en skulder som har gått ut av ledd.

Kan legfolk gjøre det altså?

Gammel 21-08-08, 15:33   #35
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Ikke en sånn som Missa lærer ungene sine å holde seg unna.

Planen min for gutta er selvfølgelig at de skal bli sånne som tar Missas døtre med storm og får de til å glemme alt de har lært hjemme.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-08, 16:34   #36
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Kan legfolk gjøre det altså?

Ja, det hører jo til førstehjelp det? Ikke nøyaktig finreponering, men om man har brukket en ankel som står i vinkel så er det jo råviktig at man retter det ut noe.

Gammel 21-08-08, 16:35   #37
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Ja for loddebolt og multimeter har man jo selvfølgelig minst en av.

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Ja, har man ikke?

Men har dere oscilloskop? :nerdeprinsesse:

Gammel 21-08-08, 16:47   #38
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men har dere oscilloskop? :nerdeprinsesse:

Nei. Desverre. (Eller, altså: Jeg har ikke akkurat bruk for det. )
Men lillebror har.

Gammel 21-08-08, 17:07   #39
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg ser på det som mitt spesielle ansvar å lære sønnen min at han er elsket for den han er, og gi ham tro på det gode i mennesker og menneskelivets ukrenkelige verdi.

Slenger meg med på denne.
Legger til humor, sosiale ferdigheter og eller en grei og ikke overmåte grunnpakke av praktiske ferdigheter og kunnskap - som nok skolen og vi som foreldre i samarbeid skal få dreis på.

Far i huset er handy - og han tar med seg guttene på de som passer der og da, og tviler på at han har en liste han krysser av på.
Selv anser jeg det som min oppgave å formidle humor, livsglede og sosiale ferdigheter. Mor kan ikke stå på ski - men du verden så blid og morsom hun er!

Jeg er sikker på at det er viktig at barna får utvikle ferdigheter utfra sin egen "liste".

Gammel 21-08-08, 17:11   #40
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Kjempeflott det, men hva synes du er viktig av mer konkrete ferdigheter? Blir litt annen diskusjon det å diskutere hvordan man overfører mer abstrakte ting som respekt og toleranse enn om det er viktig å kunne skifte dekk.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:16.