Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinoff: Hva skal barnet ditt kunne?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-08-08, 14:11   #101
safran
saftig

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff: Hva skal barnet ditt kunne?

Mim, jeg har tenkt å aktivisere enern litt i middagslaging fremover, og innlegget ditt var vel egentlig sparket. Har du noen forslag til enkle, sunne retter det er greit å starte med? Hun kan jo starte med det vi pleier å spise, men litt ny inspirasjon er greit å ha med.

Gammel 22-08-08, 14:11   #102
safran
saftig

safran sin avatar

safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

jeg kan lære deg vri åtter.

Gammel 22-08-08, 14:14   #103
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

jeg kan lære deg vri åtter.

Jeg _kan_ vel strengt tatt mye av dette. Vaske gulv og sånt. Det skjer bare ikke så ofte.

Bokormen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-08-08, 14:16   #104
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Mim, jeg har tenkt å aktivisere enern litt i middagslaging fremover, og innlegget ditt var vel egentlig sparket. Har du noen forslag til enkle, sunne retter det er greit å starte med? Hun kan jo starte med det vi pleier å spise, men litt ny inspirasjon er greit å ha med.

Kjøttkaker, med eller uten saus, spaghettigryte, lasagne, fiskegrateng, lapskaus, grønnsakssuppe (fint nå om høsten), fiskeboller, potetmos og tomatsuppe er kjempegreit å starte med. Og wok. Hva liker hun selv, da?

Jeg har ofte med ungen i matlagingen og forteller henne hva jeg gjør og lar henne gjøre deler av matlagingen. Stå på krakk og røre, lar henne vaske, skjøre og styre på, og går det skeis, så går det skeis.

Gammel 22-08-08, 14:17   #105
MillyMollyMandy
Aktiv

MillyMollyMandy sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
MillyMollyMandy er litt kulMillyMollyMandy er litt kul
Standard

Nå er jenta mi 16, hun er flink skolemessig, kan sikkert lage middagen sin selv, iallefall kan hun bake for det gjør hun og venninnene minst en gang i uka, samles hjemme og eter kaker...(ingen anoreksia på de nei..)Vasking, økonomisk planlegging, evne til å se egne begrensninger og ivareta eget søvnbehov er ting hun definitivt bør jobbe med...

Jeg vil gjerne at hun skal kunne ivareta seg selv slik at hun hadde levd godt om hun måttet flytte på hybel. Å ta valg som ikke setter henne i fare eller som gjør helsa hennes dårlig.

Jeg synes synd på de 16 åringene hun har i klassen som har måttet flytte hit til byen å bo alene på hybel fordi de kommer fra bygda og ikke har skoletilbud der...

MillyMollyMandy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-08, 14:18   #106
safran
saftig

safran sin avatar

Standard

Hun liker helst bare taco og pannekaker. Hun spiser heldigvis mer enn det, da. Og jeg tenkte at hun kanskje får inspirasjon til å ønske å spise mer variert om hun selv er med på å lage det.
De var faktisk mye mer med i matlaging tidligere, nå er tiden så knapp, så knapp. Det er aktiviteter og skole og lekser og hurramegrundt hele tiden.

Gammel 22-08-08, 14:18   #107
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg blir helt matt av hva jeg leser her, for mye av dette er ting JEG ikke kan nå engang i en alder av 38.

Jeg lærte absolutt ikke nok som barn. Jeg hadde ikke varierte plikter, bare de samme om og om igjen (ta oppvasken, skrelle poteter). Så jeg er fortsatt veldig hjelpesløs når det gjelder å gjøre praktiske ting. Jeg ønsker derfor å lære barna mine MYE mer enn hva jeg lærte, men jeg tror jeg må minne meg selv på dette. Nettopp fordi jeg selv ikke opplevde det i min barndom/ungdom, så har jeg ingen referansepunkter. Jeg har ingen spesiell liste jeg følger, men jeg prøver å ta tak i ting når jeg merker at det er ting fjortenåringen ikke kan, som jeg mener han burde kunnet. Også gremmes jeg stadig vekk når jeg finner ut at det er ting jeg ikke har lært han, så jeg må nok ta meg selv i nakken.

Femåringen har spesielle behov, så han kan sikkert mye mindre enn sine jevnaldrende, men vi prøver å få han til å hjelpe til med småtterier i heimen. Hvor mye jeg forventer at han skal lære, kan jeg ikke si noe om. Det hele er avhengig av hvordan han utvikler seg.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-08, 14:21   #108
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Mine barn er ikke så gamle enda, men de hjelper til med å dekke bord, rydde av bordet, ta ut av oppvaskmaskinen, legge i vaskemaskinen, henge opp klær, tørke støv, vaske gulv og overflater.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-08, 14:21   #109
Grey
sangfugl

Grey sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: For det meste sofaen. Av og til stolen.
Blogginnlegg: 57
Grey er litt kulGrey er litt kulGrey er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Datteren til Mim kan mer enn meg.

Jeg kjente meg muligens litt for godt igjen, her.

Gammel 22-08-08, 14:26   #110
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ingen fasit, men jeg har lært alt dette og datteren min lærer alt dette ved å gjøre ting sammen. Jeg ble dratt med i alt som ble gjort hjemme og gjør det samme overfor henne. Jeg er oppvokst i et hjem der det er uakseptabelt å ikke bidra, og der man byr seg til, spør om det er noe man kan gjøre og tar i et tak. Og der man også ble gitt en høygaffel, en melkemaskin, en potetskreller, en skurekost eller skiftnøkkel og beskjed om å løse en dertil passende oppgave. Å oppleve den mestringen det er å sy en rull, rygge traktor med henger, dra ut en kalv, stryke en skjorte eller lage en middag alle liker når man er ganske liten er enorm! Nå har vel ikke alle kalver som skal dras ut, men et hjem er fullt av oppgaver og det er deilig å bidra.

Gammel 22-08-08, 14:27   #111
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Det kommer ikke jeg til å gjøre. Jeg kommer til å la både sønnen og datteren ta førerkort og skaffe seg bil. Og når de da må bytte til vinterdekk - her er jekken, lykke til. Jeg ser ikke poenget i å lære dem det før de faktisk står der og har bruk for det. SÅ vanskelig er det jo heller ikke.

Akkurat det å skifte dekk kommer jeg til være kjempenøye på at han gjør riktig, ellers kan det jo være farlig for ham selv og andre. Og det er jo helt greit å lære dem det når de skal bytte til vinterdekk, da er du jo bevisst på at de trenger ihvertfall en forklaring og lar dem gjøre det istedet for å gjøre det for dem.

Gammel 22-08-08, 14:33   #112
Grey
sangfugl

Grey sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: For det meste sofaen. Av og til stolen.
Blogginnlegg: 57
Grey er litt kulGrey er litt kulGrey er litt kul
Standard

...men et hjem er fullt av oppgaver og det er deilig å bidra.

Jeg er ikke uenig i det altså, jeg bare syns kommentaren til Bokormen var så prima.

Gammel 22-08-08, 14:33   #113
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er oppvokst i et hjem der det er uakseptabelt å ikke bidra, og der man byr seg til, spør om det er noe man kan gjøre og tar i et tak.

Du aner ikke hvor heldig du har vært. Hjemmet mitt var aldri MITT, jeg følte jeg bodde der på nåde. Å bidra med noe, betød bare å være i veien. Jeg husker jeg hadde nettopp startet på ny skole i sjuende klasse, og så fikk jeg en bøtte og en langkost slengt i fanget og skulle vaske etter klassefesten dagen før. Jeg holdt på å begynne å grine, for jeg visste ikke hvordan man vasket golv, samtidig som jeg visste at jeg BURDE vite det, så jeg kunne ikke si det til noen heller. Det var virkelig ikke moro.

Gammel 22-08-08, 14:40   #114
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Du aner ikke hvor heldig du har vært. Hjemmet mitt var aldri MITT, jeg følte jeg bodde der på nåde. Å bidra med noe, betød bare å være i veien. Jeg husker jeg hadde nettopp startet på ny skole i sjuende klasse, og så fikk jeg en bøtte og en langkost slengt i fanget og skulle vaske etter klassefesten dagen før. Jeg holdt på å begynne å grine, for jeg visste ikke hvordan man vasket golv, samtidig som jeg visste at jeg BURDE vite det, så jeg kunne ikke si det til noen heller. Det var virkelig ikke moro.

Stakkars deg. Jeg synes oppriktig synd på deg som ikke fikk delta i egen heim. Jeg møtte noen med lignende bakgrunn på folkehøyskole og vi var 19 år. Jeg var helt sjokkert over at det fantes folk som ikke kunne vaske tøy eller gulv. Det falt meg ikke inn at det var mulig å ikke kunne sånt. Og det er helt utrolig at noen kan behandle barn slik stefaren din gjorde.

Gammel 22-08-08, 14:45   #115
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Har vi vokst opp i samme hjem? Jeg fikk stort sett ikke gjøre noe som helst hjemme, fordi min mor var (og er) redd for at ting ikke blir godt nok gjort om hun ikke gjør det selv. Hvis jeg f eks. slapp til strykejernet, så fikk jeg kun stryke lommetørkler. Og OM jeg støvsuget, så fotfulgte hun meg og så etter at jeg gjorde det på hennes måte. SKulle vi gjøre noe, så måtte vi gjøre det nøyaktig likt henne.

Og likevel kunne jeg høre henne klage til sine venninner om hvordan jeg og min søster ikke bidro hjemme.

Gammel 22-08-08, 14:49   #116
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Har vi vokst opp i samme hjem? Jeg fikk stort sett ikke gjøre noe som helst hjemme, fordi min mor var (og er) redd for at ting ikke blir godt nok gjort om hun ikke gjør det selv. Hvis jeg f eks. slapp til strykejernet, så fikk jeg kun stryke lommetørkler. Og OM jeg støvsuget, så fotfulgte hun meg og så etter at jeg gjorde det på hennes måte. SKulle vi gjøre noe, så måtte vi gjøre det nøyaktig likt henne.

Og likevel kunne jeg høre henne klage til sine venninner om hvordan jeg og min søster ikke bidro hjemme.

Ah, nok en martyr-mor. De kjenner jeg godt til.

Bokormen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-08-08, 14:51   #117
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Jeg har ikke en martyr-mor, men en evig surmulende stefar. Jeg tenker ofte på hvor annerledes ting ville ha vært hvis det bare hadde vært meg og mamma, slik det var de første seks årene av mitt liv. Jeg tror hun kunne ha lært meg masse, og at jeg hadde hatt lyst til å lære også, for mamma og jeg går veldig godt overens.

Gammel 22-08-08, 16:42   #118
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Jeg kan ikke fatte og begripe at noen finner en slik mann og lar ham behandle ungen sin slik.

Gammel 22-08-08, 20:23   #119
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Nå har jeg ikke lest hele tråden engang, men jeg synes i hvert fall at dere er helt sprø.

Stryke klær når en er 10 år?

Gammel 22-08-08, 20:26   #120
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Nå har jeg ikke lest hele tråden engang, men jeg synes i hvert fall at dere er helt sprø.

Stryke klær når en er 10 år?

Du tuller, skal man ikke kunne greie det når man er 10?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:52.