Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinoff: Hva skal barnet ditt kunne?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-08-08, 10:08   #161
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff: Hva skal barnet ditt kunne?

Stemmer det, på den nye som var på hytta var det ikke sånn.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 10:27   #162
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har bare jobbet med den gamle "åpne" modellen, og den kan være mer uberegnelig enn de lukkede elektriske.

Men altså, da jeg var 12, var jeg ferdig utvokst og hadde grei motorisk kontroll og sånn passe med vett. Jeg tror jeg fint kunne håndtere de samme komfyrene da som jeg gjorde noen år senere.

Gammel 23-08-08, 10:28   #163
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men Mim, jeg var 43 og ferdig utvokst (håper jeg ihvertfall), jeg vil påstå jeg har grei motorisk kontroll og vanligvis sånn innafor det normale med vett. Jeg holdt på å svi meg flere ganger, så det så.

Gammel 23-08-08, 10:29   #164
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Men Mim, jeg var 43 og ferdig utvokst (håper jeg ihvertfall), jeg vil påstå jeg har grei motorisk kontroll og vanligvis sånn innafor det normale med vett. Jeg holdt på å svi meg flere ganger, så det så.

Alle har sine begrensinger, Maxi. Ikke alle kan være gode til alt, vet du.

Gammel 23-08-08, 10:30   #165
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Det er nok motorikken det står på. Evt. vettet.

Gammel 23-08-08, 10:41   #166
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Det er nok motorikken det står på. Evt. vettet.

Ja, jeg har merket meg at du har eh... utfordringer på disse feltene.

Gammel 23-08-08, 14:59   #167
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg tror Skremmern hr rett i praksis, fordi folk flest er utrolg mye tettere i pappen enn man tror, og jeg ser for meg utrolig mange rare skader utført av folk som skulle rette ut (det de tror er) brukne bein i feilstilling. Jeg er helt sikker på at det kan både vurderes og gjøres galt om man er dum nok. Og det er man ofte.

Jepp. Jeg mener, folk er redd for å gi frie luftveier i frykt for nakkeskader. En barnehage vi holdt kurs for, hadde av en eller annen merkelig grunn hengt seg opp i hengetraume, og var redd for å foreta seg noe som helst.

Men mindre man er drillet på det, ser jeg helst at reponering blir utført av noen med peiling.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 15:40   #168
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Men Mim, jeg var 43 og ferdig utvokst (håper jeg ihvertfall)(...)

Blir man ikke bredere etter fylte 43 år? *øyner håp*

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 17:44   #169
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Men mindre man er drillet på det, ser jeg helst at reponering blir utført av noen med peiling.

Nå har ikke jeg fulgt denne del-diskusjonen i detalj, men var ikke greia her at Esme hadde tenkt å lære sønnen sin slik reponering på en ordentlig måte? Ikke at hun mente at "alle må lære dette før de er atten" eller "alle bør gjøre det enten de har lært det eller ikke"?

Gammel 23-08-08, 21:50   #170
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror oddsen for at Esmes sønn skal fikse det er relativt høy, ja.

Men jeg vil nok ikke ha det som standard "noe du bør lære barnet ditt".

Mens vi digregerer: Jeg klarer ikke for mitt bare liv å se noen fordeler med gasskomfyr som induksjon ikke har.

Gammel 23-08-08, 22:10   #171
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Nå har ikke jeg fulgt denne del-diskusjonen i detalj, men var ikke greia her at Esme hadde tenkt å lære sønnen sin slik reponering på en ordentlig måte? Ikke at hun mente at "alle må lære dette før de er atten" eller "alle bør gjøre det enten de har lært det eller ikke"?

Da må jeg ha misforstått, på bakgrunn av denne kommentaren til annemede tolket jeg det dithen at det var noe også legfolk burde gjøre:

Opprinnelig lagt inn av annemede

Kan legfolk gjøre det altså?

Opprinnelig lagt inn av Esme

Ja, det hører jo til førstehjelp det? Ikke nøyaktig finreponering, men om man har brukket en ankel som står i vinkel så er det jo råviktig at man retter det ut noe.

Gammel 23-08-08, 23:52   #172
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg tror oddsen for at Esmes sønn skal fikse det er relativt høy, ja.

Er det ikke lave odds, da? Eller har jeg misforstått helt?

Gammel 24-08-08, 00:41   #173
Smarties
Fullverdig medlem

Smarties sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Smarties er litt kul
Standard

Ta dere en titt på denne tråden om noen år.
Tror jeg har vært nødt til å svelge det meste av mine ønsker.
Når barnet når en hvis alder så "tar de lang fart i" det du har prøvd å lære de.
Egen vilje inntrer, barns personlighet er tydelig, de lukker igjen spjeldet for foredreprat. Dette betyr IKKE at mye også har satt seg fast, men kjære vene for hvor mange gode forsetter som har gått fløyten.
Synes likevel jeg har kommet greit ut av det. Livet leves og ting endres også justerer man!

Smarties er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 02:33   #174
tiril
Passiv

Standard

Min sønn på 12 lærte å svømme som 4 åring, gjekk 3 mil på ski som 6 åring, står slalom, tok i mot lamb som 5 åring, laga klar og satte opp musefelle som 4 åring. Han kan vaske kler, vaske golv,tørke støv og anna husarbeid.
Kan sløye fisk og har gjort det sidan han gjekk i bhg, kan fiske. Har ganske god kontroll over pengane sine, god oppførsel. La meg sjå...nermast perfekt og utlært trur eg.
Han kan lage en god salat,koke poteter, steike kjøttdeig og lage enkel middag/kaker.
I motsetning til meg, som ikkje kunne en dritt når eg flytta heimatt i fra som 16 åring(kunne svømme og gå på ski altså). Hadde ei heimeværande mor, og foreldre med god økonomi. Fekk aldri sleppe til heime med nokon ting, og trudde at lommeboka aldri vart tom. Hadde og ei bratt læringskurve når eg flytta ut. Men jammen lærer en seg det man må likevel.
Eg har hatt sommarjobb sidan eg var en neve stor, og til neste år skal storebror få jobbe litt utanfor heimen. Økonomi er han flink til, og eg håper at det fortsetter.

Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 11:00   #175
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Åj. Burde jeg ha en liste på dette, altså?

Samme tenkte jeg.

Tar det som det kommer jeg tipper jeg....

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 17:55   #176
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Nei grovreponering er ikke noe man har "peiling på" eller ei. Turnusleger får beskjed om å rette ut grove feilstillinger uansett, selv om de må gjøre det alene første gangen. Dette er tilsvarende at man legger på en kompress dersom det er blødning. Sjansen for at man gjør skade ved å grovreponere er mye mindre enn at man gjør skade ved å ikke gjøre det.

Det er alt for mange stygge brudd som kommer til sykehus hvor de ikke har vært rettet ut men ligget og dinglet og gjort bløtdelsskaden mye større . Grunnen til at man grovreponerer er for å avlaste bløtvevet. Det er bløtvevsskaden som er farlig, selve beinet skrur man sammen greit uansett.

Ved synlig feilstilling skal det grovreponeres rett og slett. Den turnuslege som har tatt røntgenbilde før grovreponering får,- helt fortjent-, så ørene flagrer. At privatpersoner ikke «tør» å gjøre det er nå så, men ambulansesjåfører, som bor i distrikt hvor det er langt unna sykehus, bør ha guts nok til å gjøre denne delen av jobben altså.

Gammel 24-08-08, 18:07   #177
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Etter ny og nyttig input har jeg nå funnet ut at barna mine skal kunne slå, hardt og riktig.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 19:19   #178
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 264
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Synes egentlig at jeg husker at førstehjelpsundervisningen i barneskolen sa noe om at bein som sto skeivt skulle rettes ut.
Og så spjelkes under transport.

Gammel 25-08-08, 03:51   #179
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Nei grovreponering er ikke noe man har "peiling på" eller ei. Turnusleger får beskjed om å rette ut grove feilstillinger uansett, selv om de må gjøre det alene første gangen. Dette er tilsvarende at man legger på en kompress dersom det er blødning. Sjansen for at man gjør skade ved å grovreponere er mye mindre enn at man gjør skade ved å ikke gjøre det.

Det er alt for mange stygge brudd som kommer til sykehus hvor de ikke har vært rettet ut men ligget og dinglet og gjort bløtdelsskaden mye større . Grunnen til at man grovreponerer er for å avlaste bløtvevet. Det er bløtvevsskaden som er farlig, selve beinet skrur man sammen greit uansett.

Ved synlig feilstilling skal det grovreponeres rett og slett. Den turnuslege som har tatt røntgenbilde før grovreponering får,- helt fortjent-, så ørene flagrer. At privatpersoner ikke «tør» å gjøre det er nå så, men ambulansesjåfører, som bor i distrikt hvor det er langt unna sykehus, bør ha guts nok til å gjøre denne delen av jobben altså.

Hva er det du snakker om, egentlig? Jeg trodde vi snakket om legfolk. Ambulansearbeidere er ikke legfolk. :skjønner ikke:

Gammel 25-08-08, 10:33   #180
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kanskje jeg har misforstått deg, men jeg oppfattet det sånn at du hadde blitt drillet på at du ikke skulle grovreponere og at du dermed uttaler deg som en eller annen fagperson, jeg trodde ambulansepersonell, men sorry om det var feil.
Poenget var at jeg skjønner forsåvidt at lekfolk ikke tør å grovreponere, selv om det er riktig å gjøre, all den tid ambulansepersonell også lar være i tilfeller hvor de klart burde gjøre det. Og når jeg spør hvorfor de ikke har gjort det, så svarer de helt ullent og har egentlig ikke noen argumenter, så jeg har antatt at de er redde for å gjøre feil.

Men altså, da må jeg faktisk høre mer presist hva du mener. Hvorfor mener du at lekfolk ikke skal grovreponere en ankel som står veldig skjevt? Hva slags skade mener du at de kan gjøre med det?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:22.