|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#181 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Spinoff: Hva skal barnet ditt kunne?Nå føler jeg veldig for å spørre: Helt konkret, når (med grafiske beskrivelser) skal jeg gjøre hva (ditto) med brukne bein?
![]() |
#182 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Spinoff: Hva skal barnet ditt kunne?
Ambulansearbeidere reponerer skader man skal reponere, og jeg er helt enig i at det hører til det grunnleggende de gjør. |
![]() |
![]() |
![]() |
#183 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Spinoff: Hva skal barnet ditt kunne?
Det er jo særlig ved brudd i ekstremitetene, dvs armer og bein at det er aktuelt. Dersom det er stor feilstilling, altså at man ser at beinet ikke er rett lenger, men skikkelig vinkel, så er det viktig å bikke det tilbake. Når det er så store feilstillinger så er det ofte ganske lett, den "ytterste" enden er ganske dinglete, så det er som oftest bare snakk om å dra litt i den og legge den sånn at det blir rettere. I tillegg så skal man prøve å stabilisere det, helst med en spjelk av et eller annet slag, men det hjelper å lage ruller av klær og legge på hver side. Hovedpoenget er at den brukne delen ikke skal ligge og dingle.
![]() |
#184 |
Fola Blakken
|
![]() Sv: Spinoff: Hva skal barnet ditt kunne?Jeg ble spjelket og grovreponert av legfolk da jeg hadde åpent brudd i armen som tiåring, og det fikk spjelkeren ros fra sykehuset for å ha gjort.
![]() |
![]() |
|
|