Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinoff: Hva skal barnet ditt kunne?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-08-08, 11:58   #181
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff: Hva skal barnet ditt kunne?

Nå føler jeg veldig for å spørre: Helt konkret, når (med grafiske beskrivelser) skal jeg gjøre hva (ditto) med brukne bein?

Gammel 25-08-08, 16:18   #182
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Kanskje jeg har misforstått deg, men jeg oppfattet det sånn at du hadde blitt drillet på at du ikke skulle grovreponere og at du dermed uttaler deg som en eller annen fagperson, jeg trodde ambulansepersonell, men sorry om det var feil.
Poenget var at jeg skjønner forsåvidt at lekfolk ikke tør å grovreponere, selv om det er riktig å gjøre, all den tid ambulansepersonell også lar være i tilfeller hvor de klart burde gjøre det. Og når jeg spør hvorfor de ikke har gjort det, så svarer de helt ullent og har egentlig ikke noen argumenter, så jeg har antatt at de er redde for å gjøre feil.

Men altså, da må jeg faktisk høre mer presist hva du mener. Hvorfor mener du at lekfolk ikke skal grovreponere en ankel som står veldig skjevt? Hva slags skade mener du at de kan gjøre med det?

Ambulansearbeidere reponerer skader man skal reponere, og jeg er helt enig i at det hører til det grunnleggende de gjør.

Tror vi har snakket litt forbi hverandre, ja, for jeg har utelukkende uttalt meg om legfolk, mannen i gata, Ola Nordmann o.l. Er det manglende sirkulasjon i foten, langt til sykehus osv. er jeg enig i at publikum / pårørende kan prøve seg på en tydelig feilstilt ankel, poenget mitt er at det sjelden er nødvendig da hjelpen stort sett befinner seg rett rundt hjørnet. Er man på en hytte i GokkMokkLand, blir det noe annet.

Videre er det mange feilstillinger man ikke skal reponere, og mine tvil handler om legfolks evne til å se hva man bør reponere, og hva som ikke bør reponeres, for det finnes absolutt brudd hvor man kan gjøre mye skade hvis man begynner å slite og dra i kroppsdeler. Har man sånn halvveis hørt / lest / lært noe på et Røde Kors-kurs i '88, kan den informasjonen for lengst være utadetert eller rett og slett feilaktig. Brudd i ankel er lett, hva hvis han eller hun som tidligere har gjort suksess der, prøver seg på brudd i ledd eller brudd hos barn? Vi har arrangert såpass mange førstehjelpskurs, og det skremmer meg ofte litt hva folk får seg til å spørre om.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 16:27   #183
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Nå føler jeg veldig for å spørre: Helt konkret, når (med grafiske beskrivelser) skal jeg gjøre hva (ditto) med brukne bein?

Det er jo særlig ved brudd i ekstremitetene, dvs armer og bein at det er aktuelt. Dersom det er stor feilstilling, altså at man ser at beinet ikke er rett lenger, men skikkelig vinkel, så er det viktig å bikke det tilbake. Når det er så store feilstillinger så er det ofte ganske lett, den "ytterste" enden er ganske dinglete, så det er som oftest bare snakk om å dra litt i den og legge den sånn at det blir rettere. I tillegg så skal man prøve å stabilisere det, helst med en spjelk av et eller annet slag, men det hjelper å lage ruller av klær og legge på hver side. Hovedpoenget er at den brukne delen ikke skal ligge og dingle.

Momenter som taler i tillegg for og mot reponering:

Må man bruke mye kraft: taler for å vente
Dårlig blodsirkulasjon (hvit, kald, ekstremitet): taler kraftig for å reponere.
Ledd i feilstilling: da trenger man som oftest litt trening, og sjeldnere at det gjør skade at man venter, så det kan man godt vente med.

Gammel 25-08-08, 16:35   #184
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ble spjelket og grovreponert av legfolk da jeg hadde åpent brudd i armen som tiåring, og det fikk spjelkeren ros fra sykehuset for å ha gjort.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:51.