|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Når er et foster/embryo et "liv"? | |||
Ved unnfangelsen |
![]() ![]() ![]() ![]() |
50 | 37,04% |
Når hjertet begynner å slå |
54 | 40,00% |
Ved 12 uker |
4 | 2,96% |
Ved 18 uker |
3 | 2,22% |
Ved ca. 22-23 uker (når det KAN reddes) |
14 | 10,37% |
Senere |
0 | 0% |
Øker gradvis til ca. 12 uker |
6 | 4,44% |
Øker gradvis til ca. 22 uker |
0 | 0% |
Det er avhengig av om det er et ønsket svangerskap eller ikke |
2 | 1,48% |
Annet |
2 | 1,48% |
Deltakere: 135. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Når er et foster "liv"? (Spinoff med poll)I mine øyne er ikke et foster et selvstendig liv før det kan reddes ved fødsel. Jeg synes dagens abortgrense er grei, men ville ikke reagert om den ble utvidet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Borte
|
![]() Sv: Når er et foster "liv"? (Spinoff med poll)Det er selvsagt liv i fosteret helt fra det blir opprettet - altså ved unnfangelsen og i realiteten er det liv i eggcellene og sædcellene før det også. Det er ikke noe jeg trenger å ha en personlig mening om, for sånn er det bare.
![]() |
#23 |
Textrovert
|
![]() Sv: Når er et foster "liv"? (Spinoff med poll)Men hvis fosteret ikke er et selvstendig liv, hvorfor kan man ikke da "ta abort hele tiden"? Hvorfor er abort likevel en ugrei ting? Er det for mors del? Fordi det er en fysisk påkjenning?
![]() |
#24 |
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Når er et foster "liv"? (Spinoff med poll)
Men det er jo skilnad på å avslutte eit påbegynt liv (som ei befruktning faktisk er) og det å hindre befruktninga men la (sæd)cellene fullføre sitt livsløp, er det ikkje? |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Bare sær
Det har jeg også lurt på.
![]() |
#26 |
Borte
|
Ja i praksis er det jo det, men rent etisk for meg personlig er det ikke det. Jeg regnet med at det er på et etisk plan vi diskuterer siden abort udiskutabelt er å ta bort noe som lever. Hvis jeg etisk sett skulle vært mot abort så ville det vært for at jeg så på et foster som et individ med et fullverdig liv og et påbegynt livsløp, altså som et menneske med utviklet sanseapparat og et forhold til verden rundt seg, eller som verden rundt har et forhold til. Litt vanskelig å få dette til å høres fornuftig ut uten å fremstå som en kald og kynisk drapskvinne. : på tynn is:
![]() |
#27 |
Dukkar plutseleg opp ...
Hattifnatten skriv det eg tenker. Eg trur kanskje at dei fleste til og med kunne ha tatt livet av sine eigne barn om dei visste at det var den einaste måten å skåne dei for frykt, liding og ein pinefull død på (sånn heilt hypotetisk i ein tortursituasjon eller noko). |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Passiv
|
Dette synes jeg er godt sagt. Jeg synes det blir kunstig med en abortdebatt hvor stridstema er hvorvidt fosteret er et liv eller ikke og når det evt. skjer. Spørsmålet for meg er heller: Fra når skal et foster vernes? Hvor lenge er fosteret den gravides "eiendom", dvs at hun skal kunne bestemme over det? |
![]() |
![]() |
#30 |
Textrovert
|
![]() |
#31 |
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
![]() Sv: Når er et foster "liv"? (Spinoff med poll)Det er vel ikke uten grunn at det er etiske debatter rundt dette temaet, det er vanskelig, og det finnes vel ikke noen fasitsvar.
![]() |
#32 |
Personlig pessimist
|
Men selv fullbårne barn kan fødes med umodne/underutviklede organer?
![]() |
![]() |
#33 |
Hulder
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Når er et foster "liv"? (Spinoff med poll)Når hjertet begynner å slå, synes jeg
![]() |
#34 |
Passiv
|
![]() Sv: Når er et foster "liv"? (Spinoff med poll)Et foster er da vel et liv fra starten av, men jeg oppfatter kanskje at man her ønsker å finne ut når man regner et foster for et slikt liv som man ikke kan drepe? |
![]() |
![]() |
#35 |
Gangster girl
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
![]() Sv: Når er et foster "liv"? (Spinoff med poll)Når hjertet starter å slå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
kan tilsettes alkohol
|
![]() Sv: Når er et foster "liv"? (Spinoff med poll)Jeg stemte - når fosteret kan reddes. Dette fordi det da er et selvstendig liv, fram til det er det avhengig av mor for å overleve. Men selvfølgelig er det liv i det befruktningen skjer. Før den tid kan du, som Kasia påpeker, også si at det er liv fordi eggcellen og sædcellen er levende og vil til sammen kunne gi et liv.
![]() |
#37 |
flisespikker
|
![]() Sv: Når er et foster "liv"? (Spinoff med poll)Min oppfatning er at det blir litt meningsløst å si at et foster/embryo ikke er et liv. Da begynner man i alle fall å innføre ad hoc-definisjoner på "liv" som ikke passer særlig med hvordan ordet brukes i andre sammenhenger. Man kan selvsagt velge ulike definisjoner på "selvstendig liv" eller "menneske" eller "levende menneske" eller "barn", men akkurat "liv" synes jeg det er ganske klart at det er sånn omtrent fra unnfangelsen, når alle arvestoffer er på plass og det begynner å vokse "av seg selv".
![]() |
#38 |
Nybegynner
Medlem siden: Aug 2008
![]() |
Signerer denne
![]() |
#39 |
kan tilsettes alkohol
|
![]() Sv: Når er et foster "liv"? (Spinoff med poll)Jeg er enig med deg, Skilpadda. Det var derfor jeg poengtere at jeg svarte utfra min definisjon av selvstendig liv. Liv er der derimot fra unnfangelsen. Jeg har ikke lest diskusjonen som er opphav til denne spinoffen, men det aner meg at det har med abortgrensen å gjøre. Det var derfor jeg ville poengtere når jeg definerer det som selvstendig liv, og ikke bare liv.
![]() |
#40 |
Leser
|
Jeg er enig i dette, men jeg tror ikke det var det Polyanna mente å spørre om. Jeg oppfatter henne i all fall slik at når oppleves embryoet/fostret til et barn for hver enkelt.
![]() |
|
|