Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvordan ville dere ha endret abortloven?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-08-08, 14:42   #1
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 638
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan ville dere ha endret abortloven?

Opprinnelig lagt inn av Mani, her.

Nei, det var nok dårlig formulert fra min side.
Jeg mener bare at det er viktig med forebyggende arbeid, opplysning om og god tilgang på prevansjon sånn at uplanlagte graviditeter kan unngås i størst mulig grad. Dette sånn at færrest mulig tar sjanser og tenker abort som en løsning dersom det skulle gå galt.

Betyr det at du mener at det ikke er slik i dag? At det ikke drives godt nok forebyggende arbeid, ikke er god nok tilgang på prevensjon og at en for stor andel syns abort er en enkle løsning?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-08, 15:28   #2
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg begriper ikke dette behovet for å straffe dem som har vært løse på tråden eller tar for lett på det, ikke er lei seg nok eller angrer nok eller reagerer sterkt nok til å tilfredsstille andres moralske krav.

Det er denne intense kvinnefiendligheten og behovet for å gå andres grunner i sømmene... Selvsagt BØR man ikke slurve med prevensjonen, men noen gjør det, og de bør allikevel få lov til å rydde opp og ta de valgene de må i ettertid. Ikke straffes med nemnder, ydmykelse, krav om anger og bot eller til og med straffes med å bære frem et barn de ikke øsnker, for å lære en lekse eller noe sånt.

Gammel 26-08-08, 16:41   #3
Mani
Helt vanlig

Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Betyr det at du mener at det ikke er slik i dag? At det ikke drives godt nok forebyggende arbeid, ikke er god nok tilgang på prevensjon og at en for stor andel syns abort er en enkle løsning?

Ja.

Gammel 26-08-08, 16:42   #4
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 638
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mani, her.

Ja.

OK, fint om du utdyper litt, for siden du mener det så regner jeg med at du har god oversikt over alle som tar abort for lett og hvilket forhold de har til prevensjon?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-08, 17:07   #5
Mani
Helt vanlig

Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

OK, fint om du utdyper litt, for siden du mener det så regner jeg med at du har god oversikt over alle som tar abort for lett og hvilket forhold de har til prevensjon?

Da jeg selv var yngre mente jeg at abort var et enkelt og greit hjelpemiddel i forhold til uplalagt graviditet. Etter å ha fått egne barn kan jeg ikke skjønne at jeg tok så lett på det. Jeg vet at jeg selv godt kunne tålt litt mer snakk om abort og refleksjoner rundt dette i min ungdom.
Jeg har jobbet med mange mennesker som blir gravide ved flere anledninger. Abort er vel ikke så lett for dem, men heller ikke så vanskelig at det forhindrer ny graviditet.
Jeg har en bekjent som planla graviditet, men fikk panikk da hun faktisk ble gravid. men, ikke noe problem, man kunne jo bare ta abort.
I tillegg hører man historier om den ene og det andre ekstreme tilfellet. Alt dette gjør det slik at jeg mener Norges land har godt av å holde abortspørsmålet litt oppe i dagen og gjerne være litt på offensiven for å problematisere de etiske dilemmaene som finnes rundt temaet abort.

Jeg vet ikke helt hvor mye du tenker at jeg burde utdype, jeg har ikke gjort noen empirisk undersøkelse på området. Faktisk vet jeg heller ikke om det eksisterer. For meg virker det litt som om man ikke skal snakke om abort, bare holde kjeft og la det bli som det blir.
Men igjen, jeg er for selvbestemt abort og ønsker heller ikke å angripe noen som har utført en provosert abort. Jeg synes bare man kan tåle å problematisere spørsmålet litt.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:56.