Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er 630 kr i uka til mat lite for en student?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-08-08, 20:59   #21
Left
Passiv

Standard

Sv: Er 630 kr i uka til mat lite for en student?

Dessuten er det vel lagt opp slik at man helst skal jobbe bittelitt ved siden av. Stort sett alle studenter jeg kjenner gjør det. Det er ikke veldig mange hundrelapper som skal til før det blir bedre.

Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 21:01   #22
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Den studenten hadde nå veldig mye penger igjen etter husleien ble betalt da. Jeg er student, har barn, så får noe tillegg i måneden. Men etter faste utgifter (hus, strøm, tlf-brukes LITE, internett, barnehage og buss), så har jeg bare igjen 60 kroner pr dag. Og dette skal gå til mer enn bare mat: Klær, bleier, kattemat (frivillig), bøker, skolemateriell o.l.
Så 90 kroner pr dag til overs etter faste utgifter var betalt syns jeg var ganske så greit ja! Men som student med barn, så har ikke jeg det samme overskuddet.

Når det gjelder selve beløpet på lånet vi får fra Staten, så er det ganske så lavt i forhold til hva det koster å leie og for maten. Leieprisene her i Trondheim er iallfall HORRIBLE. Men det er en helt annen diskusjon =)

Gammel 27-08-08, 21:02   #23
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Det hørtes ikke så ille ut, med litt planlegging blir det nok helt ok.

Gammel 27-08-08, 21:03   #24
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Dessuten er det vel lagt opp slik at man helst skal jobbe bittelitt ved siden av. Stort sett alle studenter jeg kjenner gjør det. Det er ikke veldig mange hundrelapper som skal til før det blir bedre.

Det er vel meningen av man ikke skal jobbe om man studerer 100%.
Men de fleste jobber for å kunne ha et liv.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 21:05   #25
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det høres helt greit ut.

Nesten alle jeg kjente hadde stud.ass jobb eller noe slikt underveis. Det må man regne med at man kan klare selv om man studerer fullt. Videre synes jeg ikke det er urimelig å forvente at de jobber i feriene og legger seg opp litt penger. Jeg levde godt i årene som student. Leieprisene har riktignok økt noe, så jeg tenker at det burde vært en viss justering ift dette.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 21:07   #26
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Er student med boliglån, barn, telefon, pendlervei (månedskort). Aner ikke hvor mye jeg har til overs hver måned, da jeg så og si lever på mannen. Det meste av pengene jeg får fra Lånekassa betjener min del av boliglånet (som er 50%). Resten går til ymse innkjøp av mat, bleier og småting vi trenger. Det er sjelden kontoen er helt skrapa når "lønningsdag" nærmer seg. Tjener en til to tusen brutto i måneden og dette går til nødbuffer (på egen konto) og kos eller klær alt etter hva jeg trenger.

Ja, for å svare på spørsmålet: Jeg synes ikke 630 kroner i uka er lite. Men jeg tror ikke studenter flest aner noe om hvordan man lager mat økonomisk (baker egne brød, fryser ned storporsjoner, unngår seks forskjellige grønnsakstyper til hver middag, spiser det samme to dager på rad etc.) og da blir det fort dyrt.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 21:08   #27
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Det er akkurat det.

Man skal ikke jobbe, men får ikke penger til å klare seg.

Jeg har vert kjempe heldig og har ikke måtte jobbet disse årene. Jeg har hatt samboer/mann som har gjort at jeg har klart meg. Men det har vert veldig tungt på oss begge. Det er ikke mye å leve av etter husleige, mat, bøker (som er ganske mange 1000lapper i året), buss osv.

Vi har valgt å ha bil som jo gjør utgiftene mye mer. Men ikke så veldig mye mer enn hva vi måtte betalt mer i mnd for å bo mye mer sentralt sånn at vi ikke trenger bil.

Jeg synes 80 000 i året er lite i dagens samfunn om man skal klare seg på det. Og bare det. Men selv har jeg klart meg veldig godt gjennom studietiden på grunn av en mann som har betalt for meg. Ikke alle er så heldige som 18 åringer.

Isolde er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 21:13   #28
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå var jo ikke dette en debatt om jobbing eller ikke jobbing, men jeg mener en må forvente at de 80 000 suppleres av sommerjobb iallfall.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 21:13   #29
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tja. Med sånn ca. en pakke nudler og et eple om dagen har man fortsatt råd til 10,8 pils (beregnet snittpris 45,-, man kan ikke henge på de dyreste stedene, altså) i uken. Det burde holde.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 22:52   #30
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes ike 600 er lite pr uke for 1 person til mat.
Mitt matbudsjett er satt opp til 1000-1500 pr uke, men det er for meg og 3 unger.
Og den eldste av dem er 14 år og spiser ikke akkurat lite.

Gammel 27-08-08, 22:54   #31
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Tja. Med sånn ca. en pakke nudler og et eple om dagen har man fortsatt råd til 10,8 pils (beregnet snittpris 45,-, man kan ikke henge på de dyreste stedene, altså) i uken. Det burde holde.

Om det kniper kan man jo droppe eplet.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 23:02   #32
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Jeg lurer mest på hvordan han har 630,- i uken til mat jeg om han ikke jobber ved siden av. Det blir ca 2650 i måneden. Altså 3550,- i mnd til husleie, strøm, transport, bøker, klær, forsikringer osv. Han bor ikke i stor by eller?

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 23:03   #33
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg synes det virker lite. I hvert fall om det også skal dekke dopapir, sjampo osv osv.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 23:09   #34
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Uansett hva jeg hvor mye jeg hadde fått så hadde sikkert prioriteringen vært den samme:

Makaroni, fiskekaker, ØL, nudler, ØL, Fun Saft, ØL, ØL, frosne rundstykker, ØL. *gremmes*

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 23:28   #35
Siwa
Bør lage seg en tittel selv

Siwa sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Trondheim
Siwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populær
Standard

Vi er en familie på 5, og vi bruker mellom 700-1300 kr i uka på mat

Handler på Rema100 å kjøper IKKE Nordfjord kjøtt Handler alt av mat for 5-7 dager hver gang jeg er der, og jeg har IKKE fryser...

Så at studentene ikke er fornøyd med 630 kr i uka er ille...

Det at det er dyrere å lage sunn mat til en kontra flere er jeg ikke helt enig i, men i verstefall kan man lage middag for flere dager i slengen, og sett i kjøleskapet da

Siwa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 23:28   #36
TBM
Passiv

Standard

Igjen skuffer FBI - de framstiller sakene veldig ensporet.

Gutten på programmet handlet varer for ca 40 kroner (billig kneipp, en pakke skinke og et par liter melk) - og det varer jo ikke bare en dag - jeg vil tro det rekker til tre.

Som de fleste har svart - det går ann å leve på forholdsvis knappe ressurser - men det fordrer da litt mer planlegging enn å handle inn ferdigstekt kylling og kjøpebrød hver dag...

Jeg kan forøvrig ikke huske at det var et problem for meg at jeg jobbet litt ved siden av studiene og i sommerferien, men det gjorde at jeg fikk en ok økonomi.

Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 00:10   #37
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Summen er helt grei for en person som lager mat hjemme, og tenker litt over innkjøpene sine.
Summen er for lav hvis man skal spise lunsj på kafé, ta et par latter i løpet av dagen, kjøpe med seg litt brus, boller og sjokolade i kiosken på vei til forelesning og avslutte dagen med middag ute og noen øl på puben

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 00:12   #38
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Hvor stort matbudsjett legges til grunn for sosialhjelpssatser?

Det varierer ganske mye fra kommune til kommune, men man skal som enslig ha rundt 4500,- etter at husleie og strøm er betalt iallefall. Og det inkluderer mye mer enn mat.

Jeg synes det er stor forskjell på om beløpet inkluderer husholdningsartikler, frisør, klær og andre forbrukesvarer - eller om det bare er til mat.

Gammel 28-08-08, 00:23   #39
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Nå som jeg er alene med ungene vil vi ha 8500,- til bensin, mat, klær osv osv.
Da er det snakk om 1 voksen og 3 barn i alderen 6-14 år.
Nå vil jo de være hos faren sin 1 dag i uken og hver 2. helg da.

Gammel 28-08-08, 06:38   #40
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Da jeg studerte hadde jeg husleie på 4300,- i mnd. Det gikk også 420,- i mndkort til trikk/buss, 600,- i telefonregning, 200,- i internettregning, og ut over det litt ekstra til skolemateriell. Legger man sammen dette blir det 5520,-. Det vil si at jeg, uten å ha skullet jobbe ved siden av ville sittet igjen med 460,- til mat, husholdningsartikler, hygieneartikler, og evt. andre utgifter som lege, tannlege, hva_har_du. I mnd!!!

Mitt studie krevde minst 100% studie, og at jeg måtte jobbe i tillegg følte jeg faktisk som ganske slitsomt, og jeg hadde latt vær om jeg kunne (mest av hensyn til studiene). Når man studerer 100% regnes det som en fulltidsjobb - har ikke fulltidsstudenter rett på ferie?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:54.