|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Har ikke tittel
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Singel, hva er det?singelI singel -en trol fra nederl, besl med III *single (knust) småstein som brukes f eks i hageganger og på gårdsplasser |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Singel, hva er det?
Samme her. Eg ser ingen grunn til å dra inn kor vidt personen har hatt tidlegare forhold i ein slik definisjon. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() Sv: Singel, hva er det?Altså en som er alene - ikke har en partner av noe slag, ikke har kjæreste. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
flisespikker
|
![]() Sv: Singel, hva er det?Altså, jeg er enig i at det virker merkelig å snakke om "sivilstatus", i offisiell forstand, når det gjelder femtenåringer. Når man skal krysse av på offentlige skjemaer, så er det klart at bor man alene, så er man "enslig". "Single" er derimot, slik jeg bruker det, et ganske uformelt og muntlig ord, som ikke brukes i offisielle sammenhenger, men bare betyr at man ikke har kjæreste (og forsåvidt indirekte sier at man er gammel nok til å kunne ha kjæreste, men det er man da fint når man er femten).
![]() |
#25 |
Epikur
|
![]() Sv: Singel, hva er det?Jeg var antagelig ikke singel da jeg var 15, all den tid jeg stort sett alltid har hatt kjærester siden jeg var 12. Men det het "opptatt" eller "sammen" hvis man ikke var singel og så het det vel ikke noe spes om man var singel. Ikke opptatt?
![]() |
#26 |
Live and let live
|
![]() Sv: Singel, hva er det?Singel betyr vel bare at man ikke har kjæreste? Jeg tror dette er et av de ordene som har endret karakter over de siste generasjonene ja. Jeg er sikker på at det finnes mange andre eksempler på ord som har fått et litt annen betydning enn før, men akkurat nå kommer jeg ikke på noen selvfølgelig.
![]() |
#27 |
Introvert optimist
|
Jeg ville ikke det, hvis det var viktig å få frem at vedkommende hadde en kjæreste som bodde et annet sted, ville jeg kanskje ha kalt vedkommende særboer, men skulle vedkommende krysset av på et skjema i rubrikken sivil status, ville singel ha vært det eneste riktige.
![]() |
#28 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() Sv: Singel, hva er det?For meg er singel et nøytralt ord for det å ikke ha kjæreste, og jeg synes hvem som helst kan bruke det så lenge de er i en alder der det kunne vært aktuelt å ha kjæreste. Alternativene er vel enslig eller ugift, og jeg ville reagert mye mer hvis de ordene ble brukt av eller om en 15-16-åring. Det har med de underliggende signalene ordvalget sender ut for meg; enslig eller ugift signaliserer men ønsker en partner, singel gir ingen sånne signaler for meg.
![]() |
#29 |
flisespikker
|
![]() Sv: Singel, hva er det?Jeg skjønner hva du mener, Nenne; jeg presiserte bedre hvordan jeg selv bruker ordet i det siste innlegget mitt.
![]() |
#30 |
flisespikker
|
Nettopp! Akkurat sånn er det jeg tenker. Både "ugift" og "enslig" ville være komisk å si om en 16- eller for den del 18-åring, og "ledig" høres, som Mim sier det, nesten litt billig ut. "Single" er derimot temmelig nøytralt for "har ikke kjæreste".
![]() |
#31 |
Leser
|
![]() Sv: Singel, hva er det?Synes hovedinnlegget var morsomt, litt kåseriaktig.
![]() |
#32 |
By the Sea
|
![]() Sv: Singel, hva er det?Skjønner godt poenget ditt, jeg, Elias.
![]() |
#33 |
heimføing
|
De er enker eller enkemenn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
*_*
|
![]() Sv: Singel, hva er det?Når man når den alderen der det motsatte - evt. det samme, kjønn begynner å bli interessant mener jeg at man også kan kalle seg single når man ikke har kjæreste. Selv om en under atten ikke kan krysse av for "gift" eller "samboer" på selvangivelsen, betyr jo ikke det at man skal avskrive forholdet som useriøst og ubetydelig av den grunn?
![]() |
![]() |
#37 |
By the Sea
|
Hrmf.
![]() |
#38 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Singel, hva er det?Jeg synes det er mer positivt at ungdom definerer seg som "single" enn det motsatte som var vanlig da jeg var ung: "Har ikkje dame/type."
![]() |
|
|