Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvordan er dette med rognebær og snø igjen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-09-08, 23:59   #1
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Hvordan er dette med rognebær og snø igjen

Nå er det jo utrolig masse rognebær. Kan nesten ikke huske å ha sett så mye. Jeg mener å ha hørt at er det mye rognebær betyr det mye snø. Men så sier noen at det er omvendt.

Hva er riktig?

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-08, 00:02   #2
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan er dette med rognebær og snø igjen.

Jeg har også hørt begge deler. Noen sier at da det er mye rognebær er det for å hjelpe fuglene gjennom en lang vinter. Andre sier at rognen bare bærer tungt en gang i året.. er det mye bær, blir det lite snø.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-08, 00:18   #3
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Begge deler har jeg hørt.

Time will show

Her er det forresten lite Rognebær

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-08, 07:59   #4
Left
Passiv

Standard

Er også like vis i forhold til det. Mye bær - lite snø. Mye snø - mye bær. Av samme grunn nevnt før her.
Her også er det lite rognebær i år.
Jeg håper det betyr at det blir mye snø i år.

Svar med sitat
Gammel 02-09-08, 08:04   #5
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har også hørt begge deler. Best å være på den sikre siden vet du.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-08, 08:09   #6
Xian
Tvåtusentalssuffragett

Xian sin avatar

Hvor: Oslo
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Begge deler har jeg hørt.

Time will show

Her er det forresten lite Rognebær

Jeg har ogå hørt begge deler.

Men, Obelix, her oppe på toppen er det faktisk masse rogn.

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-08, 08:14   #7
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Begge deler er vanlig å si. Jeg heller til mye bær = mye snø.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-08, 08:15   #8
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Har også hørt begge deler. Best å være på den sikre siden vet du.

Gamle værspådommer:

Når hanen galer på gjødselhaugen, blir været enten som det er, eller det forandrer seg.

Når skaren bærer en voksen mann ved sankthans, blir det sen vår.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-08, 08:21   #9
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Gamle værspådommer:

Når hanen galer på gjødselhaugen, blir været enten som det er, eller det forandrer seg.

Nemlig. Det er sånn det er.

Jeg har forresten hørt at mye rognebær vil si at det blir mye snø. Jeg trodde at mengden med rognebær hadde noe med hvordan busken/treet (?) hadde det før det fikk bær, men hva vet vel jeg. Uansett håper jeg på mye snø i vinter, for det er så mye lettere å lære treåring å gå på ski når føret er godt.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-08, 08:51   #10
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Xian, her.

Jeg har ogå hørt begge deler.

Men, Obelix, her oppe på toppen er det faktisk masse rogn.

Ja, når jeg ser ut av vinduet her hjemme er det masse rogn på treet utenfor her, men på jobben ( der jeg var i natt da jeg skrev) er det et sinnsykt stort tre med kanskje 10 bær på. :skjønner ikke noe:
Det treet pleier normalt å være fullt av bær. Kanskje fuglene i Østensjø bydel har robba det

Men uansett så skjønner jeg ikke hvordan rognen kan vite om det blir mye snø eller ikke.
Ligger i lufta liksom?

Gammel 02-09-08, 08:52   #11
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Gamle værspådommer:

Gammel 02-09-08, 08:57   #12
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Hvordan er dette med rognebær og snø igjen

Sidensvansen spiser uansett opp alle rognebærene når de mellomlander her om høsten, så rognebær for standfuglene blir det uansett ikke.

Men jeg har hørt at rogna ikke skal bære tungt to ganger.

Svar med sitat
Gammel 02-09-08, 10:17   #13
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Farfar sa alltid at trærne bøyer seg ikke to ganger, altså mye rognebær, lite snø. Husker ikke om det stemte, synes alltid det var mye snø på Lillehammer.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-08, 10:18   #14
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Mannen lurte i hvert fall på om skulle kjøpe snøfreser for sikkerhets skyld. Jeg tror at det blir mye snø. Lenge siden det var skikkelig snøvinter på østlandet nå. Her er det mye rognebær på de fleste trærne men så er det noen få som nesten ikke har noen.

Gammel 02-09-08, 10:21   #15
Noba
🎈

Noba sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Mye bær = lite snø. Rogna skal ikke bære tungt to ganger.

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-08, 10:22   #16
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Hvor: Home, but not alone
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har som flere her hørt begge deler. Men jeg stoler på at mye rogn=mye snø

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-08, 11:55   #17
Avelonia
Gangster girl

Avelonia sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
Avelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Noba, her.

Mye bær = lite snø. Rogna skal ikke bære tungt to ganger.

Det har jeg lært av farfar også.

Avelonia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-08, 09:14   #18
Ellie
Nybegynner

Medlem siden: Sep 2008
Ellie har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av perper, her.

Jeg har som flere her hørt begge deler. Men jeg stoler på at mye rogn=mye snø

Tror (i den grad det er noe mer i utrykket enn bare overtro), at det vil kunne variere fra sted til sted. Bor man ved kysten eller på innlandet, i nord eller sør? Skal man stole på ordtaket, bør man finne den varianten som "benyttes" der man bor

Ellie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-08, 09:17   #19
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har hørt mye rognebær så blir det mye snø til vinteren. Er litt opp og ned om det har stemt. Når det er mye rognebær så er det også mye epler om høsten pga. noe innsekter som går på rognebær istedenfor eplene. Det stemmer i alle fall hos oss.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-08, 09:29   #20
ElseMarie
Fullverdig medlem

Medlem siden: Aug 2008
ElseMarie har et hav av muligheter foran seg
Standard

Her er det i hvertfall rognebær i år.. Får vel bare vente og se om det blir masse snø eller ikke..

ElseMarie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:14.