Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Meningsløst å lese romaner?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-09-08, 19:55   #1
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Meningsløst å lese romaner?

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Bare lurer på hva dere mener dere får ut av å lese romaner utenom underholdning?

I de beste romanene får jeg samme relasjonene til folk i romanen som jeg har til folk i RL. Jeg gråter og ler med dem. Jeg er spent på deres vegne, jeg er er engstelig og forventningsfull. Men dette er de beste romanene.

Opprinnelig lagt inn av Joika

Jeg kan lese biografier ol.. ting som er hentet fra virkeligheten og mener at jeg kan lære mye av det. Romaner derimot...

Jeg kan ikke helt skjønne hvorfor det skal være så mye mer lærerikt å lese biografier enn romaner. Folk er folk, selv de som er oppdiktete. Hvis du liker biografier vil jeg anbefale den om Arne Næss. "Jeg, Arne - et tegnet liv." Veldig spennende synes jeg.

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Hvis de kan vekke leselyst kan de sikkert være bra for noe. Det er litt synd at litteratur med så dårlig språk skal være det som vekker leselysten, men men.. Kan de fungere som springbrett inn mot noe bedre kan bøkene sikkert ha sin hensikt.

Det er absolutt ingen sammenheng mellom kvalitet og leselyst. Poenget er at man leser. Det finnes ikke noe som heter dårlig litteratur i den sammenheng. Dårlig språk og dårlig kvalitet er relativt.

Gammel 05-09-08, 20:08   #2
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Interessant tråd. Jeg er i grunnen enig med alle, utenom Joika. Får veldig mye ut av å lese bøker. Men jeg bruker ikke tid på bøker som ikke fenger, da tenker jeg litt at denne tiden får jeg ikke igjen liksom. Jeg leser romaner av disse grunnene:
- underholdning
- avkobling
- lære noe, både fakta, historie og om relasjoner
- utvikle ordforråd og generell kunnskap om litteratur
- hvis en bok gir meg noe jeg umiddelbart føler er relevant for mitt eget liv, slik at jeg kan lære mer om meg selv, er jeg skrekkelig fornøyd med boka (dette skjer imidlertid ganske sjelden, dessverre)

Jeg ser film av samme grunner, forresten. Men det er også en del typer filmer jeg ikke liker å se, fordi de ikke gir meg noe. Feks insisterte mannen på å se Superbad i går, det føltes seriøst som to timer jeg aldri får igjen altså.

Når det er sagt; av og til tenker jeg at kanskje jeg burde levd litt mer istedet for å lese så mye? Kommer jeg til å ligge på dødsleiet og ønske meg at jeg hadde brukt mer tid på å lese bøker, eller ville jeg ønsket meg at jeg hadde opplevd mer selv?

Gammel 05-09-08, 21:59   #3
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Det er absolutt ingen sammenheng mellom kvalitet og leselyst. Poenget er at man leser. Det finnes ikke noe som heter dårlig litteratur i den sammenheng. Dårlig språk og dårlig kvalitet er relativt.

Signerer, etter å ha funnet min samling Nancy Drew under flyttingen her
De fikk meg hvertfall i gang med lesingen tidlig på barneskolen, så jeg klarte ikke kaste dem engang.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:37.