Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Pels

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-09-08, 17:35   #1
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Utrop

Pels

Jeg vet vi hadde en pelsdiskusjon noen år tilbake.. men er det på tide med en ny?
Har jo kommet til noen nye medlemmer og.

Vi går jo mot høst og vinter, og med det dukker ofte pelskledde folk opp. Jeg er ikke den som går i tog eller kler meg naken i protest, men jeg kunne ALDRI gått med pels. Jeg synes hverken det er pent eller noe jeg vil være bekjent av, når vi vet hvordan mange av disse dyrene blir behandlet.

Hvilket forhold har du til pels?
Og synes du feks skinnstøvletter er samme greia?

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-08, 17:47   #2
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Pels

Jeg besøkte en ilderfarm en gang…ikke spesielt stilig.
Men jeg har en gammel minkpels fra 70-tallet som har vært min mors, kan ikke si jeg har brukt den mye, mest fordi jeg forbinder det med gamle damer, dog har denne her en kul retrosnitt i seg.
Jeg er litt splittet, man har da brukt dyr til mat og klær siden dagenes morgen, men nå er det jo andre "boforhold" for dyrene som i mange tilfeller ikke er særlig humane.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-08, 18:24   #3
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg går selvsagt ikke med pels fra oppdrettsdyr, og synes det er helt latterlig når folk begynner å sammenligne skinn og kjøtt med pelsdyroppdrett. Ja, man har brukt pels og skinn og hva-har-du i uminnelige tider, men forholdene er helt annerledes nå. Tidligere brukte man jo alt på dyret, nå avler man kun opp disse dyrene for pelsens skyld og kaster "skrotten". I tillegg avles de ofte opp under svært lite humane forhold.

Så nei, pels er ikke min greie.

Gammel 10-09-08, 18:28   #4
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Sier meg enig med Iset.
(Har ikke tid til noe annet, må ta oppvasken. )

Gammel 10-09-08, 18:44   #5
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Tenker likt som Iset, må på foreldremøte nå. Tar diskusjonen senere.

Gammel 10-09-08, 18:48   #6
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vel, jeg har noe arvepels, en sånn fin-pels, og den kunne jeg godt funnet på å gå med. Den er hauggammel, og dyret er dødt for lengst.
Jeg hadde nok ikke kjøpt meg en pels i dag, noe ingen andre heller gjør mtp. på en kompis av svigers som er buntmaker, og i grunnen ikke har laget noen bunter på årevis.

Gammel 10-09-08, 18:48   #7
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg går ikke med pels. MEN i fjort kjøpte jeg meg en deilig skinnjakke, og i ettertid har jeg sett at det nok er en ekte pelskant på den..... Jeg later som det er juksepels......

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-08, 18:58   #8
Left
Passiv

Standard

Har ikke noe med pels på, og kunne ikke drømme om å kjøpe det heller.
Synes det er forkastelig å ale opp dyr kun for skinnets del. Det hadde vært en helt annen sak om kjøttet kunne spises, men jeg har til gode å høre om noen som har spist mink eller rev.
Skinnjakker og skinnsko/støvletter av okseskinn/saueskinn ol. er helt greit, for der kan kjøttet brukes til mat, så skinnet er egentlig et biprodukt, og at det kan nyttes er bra.
Har vært på både mink og revefarm, og det ga meg definitivt ikke mer lyst på pels.

Svar med sitat
Gammel 10-09-08, 19:55   #9
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har en gammel pels som jeg har brukt mye (persianer tror jeg det kalles og det er sau) og jeg har faktisk lyst til å kjøpe meg en ny i en litt annen fasong. Jeg ville ikke kjøp pels av oppdrettsdyr, men sau brukes til så mye at det synes jeg er helt greit. Jeg ser ikke noe verre i å ha en jakke av "sauepels" enn å spise fårikål.

Jeg har sko og støvler og vesker i skinn og synes det er helt greit.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-08, 20:04   #10
Fluke

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har arvet en blårev og har ingen planer om å kvitte meg med den, men den brukes bare når det er veldig veldig kaldt, og det er det jo aldri i denne delen av landet.

Jeg har skinnjakker og sko av skinn, men der er vel dyret dødt for å bli mat?

Gammel 10-09-08, 20:10   #11
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Synes det er forkastelig å ale opp dyr kun for skinnets del. Det hadde vært en helt annen sak om kjøttet kunne spises, men jeg har til gode å høre om noen som har spist mink eller rev.

Er det mindre forkastelig å ale opp dyr for å spise det? Hvorfor?

Gammel 10-09-08, 20:11   #12
Najade
Tidsklemt

Najade sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Jeg ville ikke kjøpt pels nå, men jeg hadde glatt brukt en gammel arvepels om jeg hadde hatt en.

Forøvrig har jeg vært på flere revefarmer (i og med at dette var/er en hovednæring der jeg kommer fra), og etter min mening er det delvis overdrevet en del av det jeg har sett ang pelsnæringen.
Likevel, til tross for de forhold jeg har sett som er "greit nok", så synes jeg det er en ekstremt egoistisk vare å kjøpe.
Viss vi hadde vært opptatt av dyr generelt (og ikke søte pelsdyr spesielt), så ville vi jo f.eks boikottet kyllingkjøtt alle sammen (og ja, det er mange dyrevernere som gjør det, men få "vanlige" folk som gjerne boikotter pels).

Ble litt rotete dette her, men poenget mitt er vel at det er enkelt for folk flest å boikotte pels, men kanskje ikke like enkelt med kyllingkjøtt.
Prislapper på flerfoldige tusen har en tendens til å utelukke en del kjøpere...

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-08, 20:17   #13
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Noen av oss mener jo at kroppen trenger kjøtt (jeg mener bestemt det, har vært vegetarianer i seks år, det funket dårlig). Pels kan man fint klare seg uten. Kjøtt også, egentlig, men om det er så bra er en annen sak. Men humant skal det jo være uansett, så jeg liker ikke å spise slakterikjøtt. Får hele tiden dårlig samvittighet for det.

Gammel 10-09-08, 20:20   #14
Muskat

Muskat sin avatar

Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Det er stor forskjell på å holde domestiserte dyr som kyr, sauer osv. i fangenskap, og å holde ville dyr i fangenskap. I mine øyne ville det vært like forkastelig å ale opp en rev eller mink for kjøttets skyls som for pelsens skyld.

Jeg kunne skrevet mye mer om dette emnet, men nuh skal jeg på kafé!

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-08, 20:22   #15
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Muskat, her.

Det er stor forskjell på å holde domestiserte dyr som kyr, sauer osv. i fangenskap, og å holde ville dyr i fangenskap. I mine øyne ville det vært like forkastelig å ale opp en rev eller mink for kjøttets skyls som for pelsens skyld.

Jeg kunne skrevet mye mer om dette emnet, men nuh skal jeg på kafé!

Er det mye mer humant å holde kyr i trange spiltau, der de ikke klarer å snu seg og ligger på betong? Eller å ha høns i bur, så trangt at de knapt kan bevege seg?

Gammel 10-09-08, 20:25   #16
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Noen av oss mener jo at kroppen trenger kjøtt (jeg mener bestemt det, har vært vegetarianer i seks år, det funket dårlig). Pels kan man fint klare seg uten. Kjøtt også, egentlig, men om det er så bra er en annen sak. Men humant skal det jo være uansett, så jeg liker ikke å spise slakterikjøtt. Får hele tiden dårlig samvittighet for det.

Hvor vil du at dyret skal være avlivet da? Hjemme?

Jeg syns det er viktig at dyrene har det godt mens de lever, uansett om de blir mat eller klær. Hadde jeg arvet en pels hadde jeg kanskje brukt den, men det er ikke noe jeg ville ha kjøpt selv.

Gammel 10-09-08, 20:30   #17
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Jeg kunne godt tenke meg pels.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-08, 20:32   #18
Left
Passiv

Standard

Dyr som skal spises ales ikke opp pga folks forfengelighet. Det finnes så utrolig mange varme materialer man kan lage klær av, så å plage dyr er helt unødvendig. Å ale opp dyr for å få mat er en annen sak.

Svar med sitat
Gammel 10-09-08, 20:32   #19
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Martis, her.

Hvor vil du at dyret skal være avlivet da? Hjemme?

Jeg syns det er viktig at dyrene har det godt mens de lever, uansett om de blir mat eller klær. Hadde jeg arvet en pels hadde jeg kanskje brukt den, men det er ikke noe jeg ville ha kjøpt selv.

Ja, før i tiden avlivet de dyrene på gårdene. Men da var ikke etterspørselen så enorm som nå heller. Jakt er også et alternativ, men alle kan jo ikke løpe rundt i skogen. Så slakterier er jo nødvendig, men jeg liker det ikke.

Gammel 10-09-08, 20:32   #20
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Jeg er litt usikker her, men det er nok også fordi jeg ikke kan så mye om det. Har en pels jeg fikk av en venninne. Det er en brukt kaninpels. Kan ikke se at det er verre enn å spise kanin? Når det gjelder dette dyret kan jo alt brukes. Er det bedre enn feks rev?

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:54.