Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Min beste juleoppskrift

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-09-08, 00:08   #21
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Min beste juleoppskrift

Julen er jo den verste tiden av året jo..
Kanskje det blir anderledes i år..

Gammel 03-09-08, 00:12   #22
Tertit
Stort sett blid

Tertit sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jah, jul er jo årets mest fantastiske tid. 1. desember hvert år blir jeg 5 år igjen og er manisk. Gleder meg ihjel!!

Gleder meg som en liten unge vært eneste år jeg. Ja, er nesten verre enn ungene.

Gammel 03-09-08, 00:25   #23
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Jeg elsker førjulstida og selve julehøytiden. God planlegging er med på at mor sjøl kan nyte desember.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-08, 00:29   #24
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Julen er jo den verste tiden av året jo..
Kanskje det blir anderledes i år..

Du har barn nå vet du, nå blir alt annerledes. Det MÅ det. Man skal ikke smitte de håpefulle små med julepessimisme.
Jeg har jo alltid elsket julen, men når man har barn (spesielt større barn) blir det ENDA kjekkere. Camilla er jo like jule-oholiker som mora si, så du kan vel tenke deg hvordan vi har det i hele desember. Herregud for et galehus. Jeg har ikke EVNEN til å være sur i desember, så mannen går rundt og gjør allslags galne ting fordi han vet han slipper unna med det.

Gammel 03-09-08, 00:43   #25
Fru Snurp
Overdriver

Fru Snurp sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: Oslo
Fru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populær
Standard

Fant denne i et ukeblad for mange år siden og har blitt en del av jula for hele familien.

Deilige sukkerkringler

(38-40stk)

100g gjær
200g smør/margarin
2dl kremfløte og 2 dl melk
1 egg
1 1/2 dl sukker
1 krm salt
1 krm hornsalt
ca. 1 1/4 l hvetemel

Pynt: smeltet smør, perlesukker og vaniljesukker

Still stekeovnen på 225 gr. Smelt smør og avkjøl det noe før du blander inn fløte og melk. Det skal bli lunkent. Tillsett gjær og rør til alt er oppløst. Bland sammen mel, sukker, salt og hornsalt i en bolle. Hell over melkeblandingen. Visp sammen egg og tillsett.

Elt til en blank og smidig deig. La den heve under plast til dobbel størrelse. Ha deigen på melet bakebord, og kna gjennom.

Del i like emner og trill ut til fingertykke "pølser". Form til kringler eller kranser og legg dem på smurt/papirkledd stekebrett. La etterheve ca 1/2 time.
Sett dem inn midt i varm ovn og stek dem ca. 10 min.

Når kringlene er stekt dyppes en og en i smeltet smør og så i perlesukker/vaniljesukker blandet. La demm avkjøle på rist. Oppbevares tørt og kaldt i tett boks.

Kringlene kan også fryses, stekes opp etter behov, dyppes og serveres varme! Stek de lyse, avkjøl og frys. Varmes/stekes på ca 200 gr. i 5 minutter og dyppes i smør/sukker. De kan bli litt sprøere etter frysing og ettersteking, men like gode!

Gammel 03-09-08, 00:58   #26
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Du har barn nå vet du, nå blir alt annerledes. Det MÅ det. Man skal ikke smitte de håpefulle små med julepessimisme.
Jeg har jo alltid elsket julen, men når man har barn (spesielt større barn) blir det ENDA kjekkere. Camilla er jo like jule-oholiker som mora si, så du kan vel tenke deg hvordan vi har det i hele desember. Herregud for et galehus. Jeg har ikke EVNEN til å være sur i desember, så mannen går rundt og gjør allslags galne ting fordi han vet han slipper unna med det.

Jeg skal ikke smitte Lille med julepessimisme nei, her overfører vi ikke egne negative følelser til barnet. Jeg håper jo at jeg og skal finne julegleden, for det virker ganske fint å glede seg til jul.

Gammel 03-09-08, 17:30   #27
Tertit
Stort sett blid

Tertit sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Seigmenn

2 kg sukker røres ut i 6 dl kaldt vann
4 pk gelatinpulver røres ut i 4 dl vann
Slås sammen i panne og kokes i 15 min.

Tilsettes farge/smak (fås kjøpt på apoteket, panduro m.m)

Settes kjølig over natta. Skjæres i passe biter og trilles i sukker. Oppbevares i tett boks. STOR porsjon!

Gammel 17-09-08, 12:11   #28
Fru Snurp
Overdriver

Fru Snurp sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: Oslo
Fru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populær
Standard

14 uker igjen!!!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:16.