Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

"Lovlige" fordommer

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-09-08, 20:55   #1
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Lovlige" fordommer

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg kan kun legge til grunn mine observasjoner da jeg skulle lage en fotoreportasje sak om fancyschamncy biler på "riktig" side av byen. Det var botox. Det var bleket hår. Det var solbrun hud. Ikke peroksidblond og ikke brunkrem, neida. Og jeg gir vel beng, det var bare litt festlig. Ikke minst at jeg fikk streng beskjed om å IKKE FÅ MED BAKGRUNNEN, FOR GUDS SKYLD! da jeg fant en kul bil på Løkka som jeg tok bilde av. Man måtte nemlig ikke kunne se at det var på feil side av Hegdehaugsveien.

Garantert nyrike innflyttere. :fordomsfull:

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 20:57   #2
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skjeptisk til nyrike og lav kulturell kapital.

Gammel 17-09-08, 21:00   #3
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Skjeptisk til nyrike og lav kulturell kapital.

Er vi på Bourdieu nå? Du vet at da kan du i grunnen ikke si "vi" når du omtaler vestkantfolk og deg selv, hvis det var slik at du opprinnelig er fra bondelandet? Som innflytter og barn av mennesker uten høyere utdanning kan du ikke erverve deg mer kulturell kapital enn hakket over foreldrene dine. Men det er jo stort håp for barna dine, spesielt hvis dere blir boende i riktige strøk under hele deres oppvekst. For ikke å snakke om barnebarna.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 21:06   #4
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

Er vi på Bourdieu nå? Du vet at da kan du i grunnen ikke si "vi" når du omtaler vestkantfolk og deg selv, hvis det var slik at du opprinnelig er fra bondelandet? Som innflytter og barn av mennesker uten høyere utdanning kan du ikke erverve deg mer kulturell kapital enn hakket over foreldrene dine. Men det er jo stort håp for barna dine, spesielt hvis dere blir boende i riktige strøk under hele deres oppvekst. For ikke å snakke om barnebarna.

Jeg er en hybrid, morfar er født og oppvokst i Oscarsgate, med langt fint etternavn, våpenskjold og familietrær som omfatter det meste av fintfolk. Familien min er utelukkende storbønder av typen som hadde folk til å gjøre ting for seg, prester, advokater, leger og ingeniører. Foreldrene mine var crazy hippier som hoppet av og var de første i familien som droppet høyere utdanning. Kulturelt sett er jeg mer lik vestkantfolket enn både bygdefolk og østkantfolk. Foreldrene mine har bøker i to lag i bokhyllene og er selvsagt preget av å være n'te generasjon som har større hus og flere våpenskjold enn andre.

Gammel 17-09-08, 21:28   #5
Fru Snurp
Overdriver

Fru Snurp sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: Oslo
Fru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populær
Standard

Oi! Jeg føler meg truffet av halvparten av fordommene her. Kan ta bort orange hudfarge med botox, østfolddialekt, bobleboing og SUV heldigvis...

Er innflytter (1), har bodd på vestkanten (2), foreldre i Bærum (de har SUV, men det tells ikke) (3), oppvokst i kyststrøk med fordommer mot feriefolk (sloss ikke, men hadde lyst til å lugge Bærums/Oslojentene bare litt...) (4), bodd på bondelandet (5), fødd opp på Toro flere ganger i uka (6), har til tider liggi strødd i Sofienbergparken (7) og hva mer... jo, ser på Hotel Caesar når jeg rekker det (8).

Merker at barndomsfordommene sitter en smule i enda, så det er godt jeg har "balansert" familien litt med å bo på østkanten, ikke eie bil og er altfor blek (ifølge min farmor).

:sparker sidlengs:

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:55.