|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
*_*
|
![]() Sv: "Lovlige" fordommer
Er vi på Bourdieu nå? Du vet at da kan du i grunnen ikke si "vi" når du omtaler vestkantfolk og deg selv, hvis det var slik at du opprinnelig er fra bondelandet? Som innflytter og barn av mennesker uten høyere utdanning kan du ikke erverve deg mer kulturell kapital enn hakket over foreldrene dine. Men det er jo stort håp for barna dine, spesielt hvis dere blir boende i riktige strøk under hele deres oppvekst. For ikke å snakke om barnebarna.
![]() |
![]() |
#62 |
© All rights reserved
|
Så det er den som gir deg glatt hud? |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Kidding, right?
|
![]() Sv: "Lovlige" fordommerDet minner meg litt om (student)innflyttere i Bergen. Man ser dem glatt - det er dem som er kledd i regntøy fra topp til tå med gummistøvler og goretex utenpå der igjen. Herregud, ingen innfødte går da sånn fordi om det regner litt, da hadde vi jo aldri fått ha på oss noe annet. *paraply og pumps*
![]() |
![]() |
#64 |
Prettiest mess ever seen
|
Guilty as charged.
Vel. Du vet ikke om man ikke bruker en krone på huset selv, fordi det er arvet. Du vet ikke om de gir astronomiske summer til de fattige i Afrika. Det eneste du vet, er at de ikke har gitt bort hus og hjem.
![]() |
#65 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: "Lovlige" fordommerJeg er vokst opp på et sted mange i Norge forbinder med Vestkant. I min barndom hadde vi dårlig råd, men vi bodde der pga arvet tomt og bygget husbankhus. Dro på campingferie med telt fra 60-tallet, fikk aldri 501-bukser og var aldri i syden, bilen var full av rust. Helt greit for alle i mitt miljø.
![]() |
#66 |
Kidding, right?
|
Nei, er du gal??? Det er jo en av fordommene mine i seg selv det - østkantslaur er uberegnelige og uten oppdragelse og må ikke snakkes til, for da risikerer man ukvemsord og/eller vold.
![]() |
![]() |
#69 |
Epikur
|
Jeg er en hybrid, morfar er født og oppvokst i Oscarsgate, med langt fint etternavn, våpenskjold og familietrær som omfatter det meste av fintfolk. Familien min er utelukkende storbønder av typen som hadde folk til å gjøre ting for seg, prester, advokater, leger og ingeniører. Foreldrene mine var crazy hippier som hoppet av og var de første i familien som droppet høyere utdanning. Kulturelt sett er jeg mer lik vestkantfolket enn både bygdefolk og østkantfolk. Foreldrene mine har bøker i to lag i bokhyllene og er selvsagt preget av å være n'te generasjon som har større hus og flere våpenskjold enn andre.
![]() |
#70 |
Yes, we can!!
|
Tja, kommer ikke det an på om du omgås andre østkantere som deg selv (du vet, kule, hippe, kompetente, urbane), og ikke hordene med joggedress, tyggis og barnevognskilt med Melizzah? Det er vel slik at det er på østkanten folk er mest rasistiske, er det ikke? (Eh, nå ser jeg at Scarlett har nevnt det)
![]() |
#71 |
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: "Lovlige" fordommerJeg sitter her og kjenner at jeg generelt har fordommer mot Oslofolk, uanset fra hvilken kant. |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
Denne skriver jeg under på. Som en av de med mindre god råd og innflytterforeldre, var det ikke alltid like moro å vokse opp på beste vest på 60- og 70-tallet. Jeg var sjeleglad da jeg flyttet bort, og har strevd resten av mitt liv å kvitte meg med vestkantstempelet. For å oppdage at folk tok det for gitt at jeg representerte alt det jeg ble offer for i oppveksten, var ikke moro. Her for leden fikke jeg et flott komplement: en bekjent av en venn hadde vandret i mine barndomstrakter og fått høre at jeg var vokst opp der. "Det hadde jeg aldri trodd", var svaret. En liten seier for meg, må jeg si.
![]() |
#73 |
|
![]() Sv: "Lovlige" fordommerRasismen er nok veldig rådende på østkanten, ja. Dessverre. På vestkanten tar jo alle en innvandrer under sitt tak - som au pair. |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Introvert textrovert
|
![]() |
#75 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: "Lovlige" fordommerJa, jeg kom jo aldri til poenget.
![]() |
#76 |
|
Polyanna, synger du kumbayah med meg? |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Epikur
|
Jepp. Nemlig.
![]() |
#78 |
Epikur
|
![]() |
#79 |
*_*
|
Ser man det. Da ligger du vel cirka på toppen i sjiktet, da. Med avhopperforeldre scorer du i tillegg mæks på kulturell kapital, vil jeg tro. "De kan, men det velger å ikke tilhøre." Det får'n si.
![]() |
![]() |
|
|