Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

"Lovlige" fordommer

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-09-08, 21:00   #61
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Lovlige" fordommer

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Skjeptisk til nyrike og lav kulturell kapital.

Er vi på Bourdieu nå? Du vet at da kan du i grunnen ikke si "vi" når du omtaler vestkantfolk og deg selv, hvis det var slik at du opprinnelig er fra bondelandet? Som innflytter og barn av mennesker uten høyere utdanning kan du ikke erverve deg mer kulturell kapital enn hakket over foreldrene dine. Men det er jo stort håp for barna dine, spesielt hvis dere blir boende i riktige strøk under hele deres oppvekst. For ikke å snakke om barnebarna.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 21:02   #62
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bare ser og observerer, Liven. Og er veldig fornøyd med at min sosiale mobilitet har glattet ut huden.

Så det er den som gir deg glatt hud?

I min bygd ser 35-åringene mye yngre ut enn mange av de andre 35-åringene jeg kjenner. (Ofte bosatt i byn.) Jeg tror årsaken er mye frisk luft, mye "rett" mat, mengder av frukt og grønt (ofte fra egen avling), en lite stressende hverdag og lite sminke.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 21:03   #63
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det minner meg litt om (student)innflyttere i Bergen. Man ser dem glatt - det er dem som er kledd i regntøy fra topp til tå med gummistøvler og goretex utenpå der igjen. Herregud, ingen innfødte går da sånn fordi om det regner litt, da hadde vi jo aldri fått ha på oss noe annet. *paraply og pumps*

:avsporer totalt:

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 21:04   #64
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ingen er mer superduperurbane enn innflytterne, i hvertfall.

Guilty as charged.

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Jeg tror spørsmålet er feil stilt. Veldig få synes det er "lov" å ha fordommer mot grupper de enten a) er en del av, eller b) sympatiserer med.

Dessuten er det forskjeller på fordommer ut fra gruppe og fordommer ut fra adferd. Når jeg ser en SUV vet jeg at vedkommende eier prioriterer stor bil foran miljø og andres trafikksikkerhet. Jeg vet bare ikke hvor god grunn vedkommende har. Ser jeg noen som bor i et 20 millioner kroners hus med designerklær og flere dyre biler i garasjen vet jeg eierene synes det er greit å bruke mye spenn på seg selv. Det er ikke fordommer, det er å ta folks adferd til etterretning.

Vel. Du vet ikke om man ikke bruker en krone på huset selv, fordi det er arvet. Du vet ikke om de gir astronomiske summer til de fattige i Afrika. Det eneste du vet, er at de ikke har gitt bort hus og hjem.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 21:04   #65
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er vokst opp på et sted mange i Norge forbinder med Vestkant. I min barndom hadde vi dårlig råd, men vi bodde der pga arvet tomt og bygget husbankhus. Dro på campingferie med telt fra 60-tallet, fikk aldri 501-bukser og var aldri i syden, bilen var full av rust. Helt greit for alle i mitt miljø.

Da svir det ganske mye å møte folk fra andre deler av landet som stadig må påpeke hvor borskjemt og rik man er, at man vasser i penger og er snobbete. Som gjør narr av hvordan man prater fordi det er så fisefint at man tror man er noe. Man blir lei av å forklare at folk vokser opp i blokk/rekkehus/sokkelleilighet og at det finnes sosialklienter "hos oss" også.

Resultat? Mange tenåringer tar den helt ut, når man møter slike folk. Man spiller med på fordommer, fordi man ikke alltid orker å diskutere høyt med folk om privat økonomi. Så man jatter med og blir nettopp så blærete som de tror man er.

Selv har jeg vokst opp til å bli en riktig så omgjengelig og likandes person, og jeg må si jeg blir forbauset når jeg møter voksne folk (utelukkende fra østkanten) som sier at de ikke trodde det fantes "sånne som meg" fra der jeg kommer fra (selv om de aldri har blitt kjent med noen, så hvor de har sine antagelser fra aner jeg ikke). Hvordan kan man seriøst gå rundt og tro at alle er like når det er titusner (eller fler) av mennesker man snakker om??

Gammel 17-09-08, 21:04   #66
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Men, missa, hadde du synes det var like greit å flagge fordommene dine mot østkantslaur i høyblokkene på Ammerud som mot de høylytte blondisene i Ilse Jacobsen på Vinderensenteret?

Nei, er du gal??? Det er jo en av fordommene mine i seg selv det - østkantslaur er uberegnelige og uten oppdragelse og må ikke snakkes til, for da risikerer man ukvemsord og/eller vold.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 21:05   #67
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åh! Og Bærumsfolk på fjellet. Vadmelsknickers og broderte knestrømper hele tiden.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 21:05   #68
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Nei, er du gal??? Det er jo en av fordommene mine i seg selv det - østkantslaur er uberegnelige og uten oppdragelse og må ikke snakkes til, for da risikerer man ukvemsord og/eller vold.

Gammel 17-09-08, 21:06   #69
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

Er vi på Bourdieu nå? Du vet at da kan du i grunnen ikke si "vi" når du omtaler vestkantfolk og deg selv, hvis det var slik at du opprinnelig er fra bondelandet? Som innflytter og barn av mennesker uten høyere utdanning kan du ikke erverve deg mer kulturell kapital enn hakket over foreldrene dine. Men det er jo stort håp for barna dine, spesielt hvis dere blir boende i riktige strøk under hele deres oppvekst. For ikke å snakke om barnebarna.

Jeg er en hybrid, morfar er født og oppvokst i Oscarsgate, med langt fint etternavn, våpenskjold og familietrær som omfatter det meste av fintfolk. Familien min er utelukkende storbønder av typen som hadde folk til å gjøre ting for seg, prester, advokater, leger og ingeniører. Foreldrene mine var crazy hippier som hoppet av og var de første i familien som droppet høyere utdanning. Kulturelt sett er jeg mer lik vestkantfolket enn både bygdefolk og østkantfolk. Foreldrene mine har bøker i to lag i bokhyllene og er selvsagt preget av å være n'te generasjon som har større hus og flere våpenskjold enn andre.

Gammel 17-09-08, 21:07   #70
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg tror (trår varsomt her nå) at en av grunnene til at jeg fniser av SUV-kjørende, botox-proppede, nyblekede og solbrune vestkantzozzer er at de har så ekstremt lite peiling på hvordan verden er utenfor boblen. Ignoranse morer meg. Så langt har jeg prosentvis møtt flere vestkant-nek enn østkant-nek, men det har også litt med motsatte fordommer å gjøre også. Man blir ikke møtt med åpne armer av Fagerborg-kidsa når man selv går på Sogn, altså.

Tja, kommer ikke det an på om du omgås andre østkantere som deg selv (du vet, kule, hippe, kompetente, urbane), og ikke hordene med joggedress, tyggis og barnevognskilt med Melizzah? Det er vel slik at det er på østkanten folk er mest rasistiske, er det ikke? (Eh, nå ser jeg at Scarlett har nevnt det)

Sånn bortsett fra det så opplever jeg hele tiden å få bekreftet fordommer, jeg, når jeg får dem utfordret. Det ER mange breiale storkjeftede bergensere. Sunnmøringer sløser IKKE. Nordlendinger ER ofte hakket hvassere i kjeften enn en treig trønder.

Og på vestkanten finnes det både vestkantramp, SUV-bimboer og advokathyrende BMW-kjørende dressgubbejævler.

Men så oppdager man også nyansene når man møter stereotypene. Varmen bak bergensbrølingen, samt de bergenserne som IKKE brøler så ikke. Hjelpsomheten og driftigheten på Sunnmøre. Og en og annen som ikke finnes gniten. Den overraskende smålåtne nordlendingen.

Og på vestkanten opplever jeg mer "dannelse" (i positiv forstand) enn mange andre steder. Folk som oppfører seg ordentlig mot andre, sier "takk" og "værsågod" på butikken, stiller opp på dugnad, passer på at barn ikke blir holdt utenfor og ikke imvitert i bursdag.

Og så treffer jeg mange som meg og Scarlett, som hverken har hestehale eller SUV, som snakker dialekt og faktisk har fulltidsjobb - uten au pair.

Gammel 17-09-08, 21:07   #71
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg sitter her og kjenner at jeg generelt har fordommer mot Oslofolk, uanset fra hvilken kant.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 21:11   #72
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karima, her.

Min oppfatning om Oslo vest skriver seg fra egen barndom. Jeg hadde det ikke vondt, men det var utrolig deilig å komme vekk derfra.

Denne skriver jeg under på. Som en av de med mindre god råd og innflytterforeldre, var det ikke alltid like moro å vokse opp på beste vest på 60- og 70-tallet. Jeg var sjeleglad da jeg flyttet bort, og har strevd resten av mitt liv å kvitte meg med vestkantstempelet. For å oppdage at folk tok det for gitt at jeg representerte alt det jeg ble offer for i oppveksten, var ikke moro. Her for leden fikke jeg et flott komplement: en bekjent av en venn hadde vandret i mine barndomstrakter og fått høre at jeg var vokst opp der. "Det hadde jeg aldri trodd", var svaret. En liten seier for meg, må jeg si.

Gammel 17-09-08, 21:12   #73
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Rasismen er nok veldig rådende på østkanten, ja. Dessverre. På vestkanten tar jo alle en innvandrer under sitt tak - som au pair. (Det VAR en spøk! Lover!)

Jeg vet egentlig ikke lenger. Jeg var nok mer utpreget anti-vestkant før. Nå gir jeg litt mer beng i hvor hva er, og er er opptatt av individ enn bosted. :kumbayah:

Gammel 17-09-08, 21:13   #74
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Åh! Og Bærumsfolk på fjellet. Vadmelsknickers og broderte knestrømper hele tiden.

De kan godt være fra Hjellestad i Bergen også. Med sånne hvite langhårete putestøvletter. :hytte på Geilo:

Karamell er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 21:14   #75
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg kom jo aldri til poenget.

Det er ikke noe galt i å observere enkelte særtrekk hos enkelte grupper. Eller å le av dem.

Men det ER galt å anta at de særtrekkene gjelder ALLE i nevnte gruppe, og møte nye mennesker fra denne gruppen som om fordommene garantert stemmer. Det er like galt å møte en fra vestkanten med en forventning om at denne skal være et snobbete, hjernetomt fjols, som å møte en pakistansk kvinne med en forventning om at hun er hjemmeværende, overvektig og undertrykt.

Gammel 17-09-08, 21:17   #76
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ja, jeg kom jo aldri til poenget.

Det er ikke noe galt i å observere enkelte særtrekk hos enkelte grupper. Eller å le av dem.

Men det ER galt å anta at de særtrekkene gjelder ALLE i nevnte gruppe, og møte nye mennesker fra denne gruppen som om fordommene garantert stemmer. Det er like galt å møte en fra vestkanten med en forventning om at denne skal være et snobbete, hjernetomt fjols, som å møte en pakistansk kvinne med en forventning om at hun er hjemmeværende, overvektig og undertrykt.

Polyanna, synger du kumbayah med meg?

Eller, sagt på en annen måte, helt enig.

Gammel 17-09-08, 21:17   #77
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det er like galt å møte en fra vestkanten med en forventning om at denne skal være et snobbete, hjernetomt fjols, som å møte en pakistansk kvinne med en forventning om at hun er hjemmeværende, overvektig og undertrykt.

Jepp. Nemlig.

Gammel 17-09-08, 21:18   #78
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Nå er det kumbayah over hele fjøla...

Gammel 17-09-08, 21:18   #79
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er en hybrid, morfar er født og oppvokst i Oscarsgate, med langt fint etternavn, våpenskjold og familietrær som omfatter det meste av fintfolk. Familien min er utelukkende storbønder av typen som hadde folk til å gjøre ting for seg, prester, advokater, leger og ingeniører. Foreldrene mine var crazy hippier som hoppet av og var de første i familien som droppet høyere utdanning. Kulturelt sett er jeg mer lik vestkantfolket enn både bygdefolk og østkantfolk. Foreldrene mine har bøker i to lag i bokhyllene og er selvsagt preget av å være n'te generasjon som har større hus og flere våpenskjold enn andre.

Ser man det. Da ligger du vel cirka på toppen i sjiktet, da. Med avhopperforeldre scorer du i tillegg mæks på kulturell kapital, vil jeg tro. "De kan, men det velger å ikke tilhøre." Det får'n si.

Polyanna: Generalisering er jo dritgøy. Jeg velger å fortsette.

Gammel 17-09-08, 21:19   #80
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Standard

Kumbayah, schmumbayah. : opprørsk og lite pk :

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:58.