Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

"Lovlige" fordommer

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-09-08, 21:28   #1
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Lovlige" fordommer

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Vel. Du vet ikke om man ikke bruker en krone på huset selv, fordi det er arvet. Du vet ikke om de gir astronomiske summer til de fattige i Afrika. Det eneste du vet, er at de ikke har gitt bort hus og hjem.

Det er riktig. Så som jeg prøvde å si med "vet bare ikke hvor god grunn vedkommende har" så må jeg være åpen for å revurdere helhetsinntrykket. Men få arver designerklær og nye biler (derfor jeg ikke bare sa hus), og jeg forbeholder meg retten til å se statistiske sammenhenger. Som om jeg ser noen gå til kirken hver søndag kan det hende de er ateister som henter en syk bestemor til middag, men jeg kommer til å mistenke et religiøst engasjement.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 21:59   #2
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Det er riktig. Så som jeg prøvde å si med "vet bare ikke hvor god grunn vedkommende har" så må jeg være åpen for å revurdere helhetsinntrykket. Men få arver designerklær og nye biler (derfor jeg ikke bare sa hus), og jeg forbeholder meg retten til å se statistiske sammenhenger. Som om jeg ser noen gå til kirken hver søndag kan det hende de er ateister som henter en syk bestemor til middag, men jeg kommer til å mistenke et religiøst engasjement.

Ah. Statistikk som ledd i fordomsberegning. Generalisering i tallform.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 22:13   #3
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Ser jeg en person med hvit frakk inne på et sykehus tror jeg det er en lege/sykepleier/bioingeniør/el. Jeg kan ta feil, men hvor drar man ellers slutningene sine fra?

Det er påvist en sammenheng mellom lungekreft og røyking, så jeg vet det er en større (og ganske presist tallberegnet) sjanse for at mannen som sitter der på benken får lungekreft enn ikke-røykeren ved siden av. Det er en fordom -røykeren kan bli truffet av en meteor og ikke-røykeren ha en fortid i asbestbransjen og få lungekreft - men skal jeg uten andre opplysninger enn røyker/ikke-røyker gjette hvem som får det har jeg oftest rett om jeg gjetter røykeren.

Så det er etter mitt syn mer et spørsmål om å sile dårlige markører fra gode (for eksempel er hudfarge en elendig markør for intelligens), være seg bevisst hva man gjør, og alltid være villig til å oppdatere sitt syn etter som man finner ut mer. For eksempel om jeg ser en svær SUV parkert i Oslo er eieren vanligvis ikke særlig miljøengasjert på det praktiske planet, men det kan vise seg at eieren egentlig bare har kjøpt seg en pølse før h*n kjører den fra forhandleren på Frogner til nasjonalparken Fimbûlggivarrë hvor den skal brukes til å patruljere etter tjuvjakt i ødemarka.

Gammel 18-09-08, 17:56   #4
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Det er teit og fordummende å ha fordommer / forventninger, uavhengig av hvor berettiget de enn måtte være. Men, de færreste av oss kan kalle seg fordomsfri. (Jeg kjenner jeg har litt fordommer mot fordomsfrie mennesker.) Men jo, jeg synes det er teit å ha fordommer nettopp fordi det setter begrensninger for en selv. Som f.eks. Ulvefars fordommer mot de som kjører Hummer. Han vet kanskje ikke at mange Hummere går på Propan, som har et lavere utslipp av skadelige avgasser og partikler enn bensin og diesel. Fordommene sier altså veldig lite om andre, men veldig mye om den som ytrer de, spesielt hvis man ikke evner å se nyansene (som i dette tilfellet: miljøvennlige SUV-er).

Det var Polyanna som var inne på dette med nyanser, og jeg mener at det er evnen til å se nyanseforskjeller som skiller de smarte fra de domme. Det spiller ingen rolle hvor utdannet du er hvis du synes "neger" er et helt OK begrep å spre rundt seg. Hvis du til tross for kunnskapen (eller muligheten til å innhente kunnskapen) velger å bruke fornærmende ord og uttrykk, bare fordi du kan, hjelper det fint lite med 20 år på skolebenken.

Er det teit å ha forventninger uavhengig av hvor berettiget de enn måtte være??
Ok, can't agree with you there.

Og siden halvparten av innleggene mine har dreid seg om å være bevisst begrensningene i disse, falske sammenhenger og viktigheten av å hele tiden oppdatere sitt syn, så skjønner jeg ikke helt hvordan du tolker det jeg har skrevet. Men enig i at Polyanna sier mye bra.

Hummere er ikke kjent for å gå på propan, men takk for at du nevner det, det hadde fungert like bra som det eksemplet jeg brukte for å si akkurat det samme:

(...) For eksempel om jeg ser en svær SUV parkert i Oslo er eieren vanligvis ikke særlig miljøengasjert på det praktiske planet, men det kan vise seg at eieren egentlig bare har kjøpt seg en pølse før h*n kjører den fra forhandleren på Frogner til nasjonalparken Fimbûlggivarrë hvor den skal brukes til å patruljere etter tjuvjakt i ødemarka.

Selvsagt finnes det mennesker som kjører SUV og flyr til sydenlandet flere ganger i året som ikke tenker på seg selv som lite miljøvennlige, og føler at det er urettferdige fordommer når noen ser på hva de gjør heller enn hva de tenker, men der er jeg ikke enig med dem. Handling teller mer enn selvbilde.

Sist redigert av Ulvefar : 18-09-08 kl 18:04.
Gammel 18-09-08, 22:38   #5
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det teit å ha forventninger uavhengig av hvor berettiget de enn måtte være??
Ok, can't agree with you there.

Det er helt greit. :raus: Forventninger (og fordommer) låser en i faste tankemønstre og hindrer en å tenke utenfor boksen.

Siste del av innlegget mitt var mer generelt.

Hummere er ikke kjent for å gå på propan, men takk for at du nevner det, det hadde fungert like bra som det eksemplet jeg brukte for å si akkurat det samme:
Selvsagt finnes det mennesker som kjører SUV og flyr til sydenlandet flere ganger i året som ikke tenker på seg selv som lite miljøvennlige, og føler at det er urettferdige fordommer når noen ser på hva de gjør heller enn hva de tenker, men der er jeg ikke enig med dem. Handling teller mer enn selvbilde.

Flott at vi har med oss en Hummer-ekspert.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-08, 23:02   #6
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Standard

Det er helt greit. :raus: Forventninger (og fordommer) låser en i faste tankemønstre og hindrer en å tenke utenfor boksen.

Mye rett i det, men å kaste sammenhenger på båten i stedet for å lure på hvorfor de er der hindrer en bare i å tenke, punktum.
Med "forventning" her mener jeg at du forventer at noe henger sammen med noe annet når det statistisk sett virkelig gjør det. (Hvor stor presisjon forventningsverdien har er en helt annen sak, som sagt.) Å se forskjellen mellom ting som virkelig henger sammen og de som bare tilfeldigvis ser sånn ut er halve moroa. kan man begynne å lete etter bakenforliggende årsaker.
Det at man ikke ser veggene betyr ikke at man tenker utenfor boksen.

Flott at vi har med oss en Hummer-ekspert.

Ekspert er nok å ta for hardt i er jeg redd, men jeg kan hente informasjon. For eksempel har Wikipedia et bra (og referert!) sammendrag her:

Sitat:

Criticism of Hummers includes all the criticism of SUVs in general, although at a higher degree. See Criticism of sport utility vehicles.
Specific extra criticisms of Hummers include:
Poor fuel economy
Even compared to other heavy passenger vehicles, Hummers have poor fuel economy. Because the H2 is built to the over-8500-lb GVW class, its fuel economy is neither published by the EPA nor counted toward Corporate Average Fuel Economy.[11] For instance, H2 in one engine configuration averages about 14 mpg (US) (17 L/100 km/17 mpg imp) on highways, 10 mpg (US) (24 L/100 km/12 mpg imp) in the city, and has a curb weight of over 6,000 lb (2,700 kg), making it technically illegal for use on some streets.[12]
Safety
Crash data for Hummers is less complete than for other SUVs. Because of its weight, it takes longer and further to stop in emergency braking situations. As a Class 3 truck, Hummers are exempt from many DOT safety regulations.[13] The H1 lacks standard safety features, including child safety locks, child seat tethers, side air bags and stability control. Large blind spots make parking difficult and possibly dangerous.[13]
Size
Some Hummers are significantly bigger than other SUVs; this can cause problems parking, driving and fitting in a garage.[14]
Safety and ecology
Safety and ecological perceptions from other road users has attracted a lot of criticism.[15][16] The Hummer (usually the H2) has been singled out and attacked as a symbol of ecological irresponsibility, sometimes using violent means.[17][18][19]

De gass-drevne hummerene du nevner over finner jeg derimot ingen steder fra fabrikantens side i alle fall. Kunne du gi meg en link? (Det eneste jeg finner er spesialverksteder som tilbyr seg å bygge om en eksisterende Hummer til mer effektive diesel/hybrid/gass-løsninger for en nett sum et sted over 39.000$. Du kan sikkert bygge om andre biler også for den prisen så det er vel neppe et utpreget Hummer-fenomen?)

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Er det verre å fly til "sydenlandet" enn å fly innenlands eller til storbyer eller andre ikke-syden-reisemål?

Bortsett fra at det ofte er mer reelle behov for å fly til Karasjok enn til Ibiza var det ikke akkurat poenget mitt hverken syden eller Hummere sånn isolert sett, men ting som fungerer bra som eksempler (sålenge jeg får frem at det er eksempler før diskusjonen graver seg ned på et sidespor).

Sist redigert av Ulvefar : 18-09-08 kl 23:50.
Gammel 17-09-08, 22:18   #7
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Ja, det var nordkanten du var fra, ja? Tenkte jeg det ikke. :tsktsktsk:

Kan vel strengt talt ikke kalles for kanten, engang. Nord for Oslo i en lokal smeltedigel. Jeg går for stor fisk i liten bolle, og kækser inn annengenerasjons kulturell kapital for det det er verdt. Ellers er jeg tildels snobbete og har liten empati, men er ganske lett å like likevel.

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Plutselig synes jeg statistikk hørtes så … sexy ut.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 23:07   #8
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

Plutselig synes jeg statistikk hørtes så … sexy ut.

Nuh, der er en setning man sjelden hører! Kan jeg få sitere deg? :Sliter med rekruttering til kurs i biostatistikk:

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:34.