|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: "Lovlige" fordommer
Det er riktig. Så som jeg prøvde å si med "vet bare ikke hvor god grunn vedkommende har" så må jeg være åpen for å revurdere helhetsinntrykket. Men få arver designerklær og nye biler (derfor jeg ikke bare sa hus), og jeg forbeholder meg retten til å se statistiske sammenhenger. Som om jeg ser noen gå til kirken hver søndag kan det hende de er ateister som henter en syk bestemor til middag, men jeg kommer til å mistenke et religiøst engasjement.
![]() |
![]() |
#2 |
Kidding, right?
|
Ah. Statistikk som ledd i fordomsberegning.
![]() |
![]() |
#3 |
I menneskeham
Ser jeg en person med hvit frakk inne på et sykehus tror jeg det er en lege/sykepleier/bioingeniør/el. Jeg kan ta feil, men hvor drar man ellers slutningene sine fra?
![]() |
![]() |
#4 |
I menneskeham
Er det teit å ha forventninger uavhengig av hvor berettiget de enn måtte være??
Selvsagt finnes det mennesker som kjører SUV og flyr til sydenlandet flere ganger i året som ikke tenker på seg selv som lite miljøvennlige, og føler at det er urettferdige fordommer når noen ser på hva de gjør heller enn hva de tenker, men der er jeg ikke enig med dem. Handling teller mer enn selvbilde.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities. Sist redigert av Ulvefar : 18-09-08 kl 18:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Ringskrømt
|
Det er helt greit. :raus: Forventninger (og fordommer) låser en i faste tankemønstre og hindrer en å tenke utenfor boksen.
Flott at vi har med oss en Hummer-ekspert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
I menneskeham
Mye rett i det, men å kaste sammenhenger på båten i stedet for å lure på hvorfor de er der hindrer en bare i å tenke, punktum.
Ekspert er nok å ta for hardt i er jeg redd, men jeg kan hente informasjon. For eksempel har Wikipedia et bra (og referert!) sammendrag her:
De gass-drevne hummerene du nevner over finner jeg derimot ingen steder fra fabrikantens side i alle fall. Kunne du gi meg en link? (Det eneste jeg finner er spesialverksteder som tilbyr seg å bygge om en eksisterende Hummer til mer effektive diesel/hybrid/gass-løsninger for en nett sum et sted over 39.000$. Du kan sikkert bygge om andre biler også for den prisen så det er vel neppe et utpreget Hummer-fenomen?)
Bortsett fra at det ofte er mer reelle behov for å fly til Karasjok enn til Ibiza var det ikke akkurat poenget mitt hverken syden eller Hummere sånn isolert sett, men ting som fungerer bra som eksempler (sålenge jeg får frem at det er eksempler før diskusjonen graver seg ned på et sidespor).
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities. Sist redigert av Ulvefar : 18-09-08 kl 23:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
*_*
|
Kan vel strengt talt ikke kalles for kanten, engang. Nord for Oslo i en lokal smeltedigel. Jeg går for stor fisk i liten bolle, og kækser inn annengenerasjons kulturell kapital for det det er verdt. Ellers er jeg tildels snobbete og har liten empati, men er ganske lett å like likevel.
Plutselig synes jeg statistikk hørtes så … sexy ut.
![]() |
![]() |
#8 |
I menneskeham
Nuh, der er en setning man sjelden hører! Kan jeg få sitere deg? :Sliter med rekruttering til kurs i biostatistikk:
![]() |
![]() |
|
|