Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

"Lovlige" fordommer

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-09-08, 12:27   #261
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Lovlige" fordommer

Jeg føler meg mobbet. Mooodder!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-08, 12:29   #262
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Ikkje sant?
aC i tennisskjorte og kvite bukser med press

Eg vart brått litt redd for at aC faktisk sit og furtar no. I tennisskjorte og kvite bukser med press ...

Sist redigert av Alfa : 19-09-08 kl 12:30. Årsak: skal aC først føle seg mobba så kan ein gjere det skikkeleg
Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-08, 12:30   #263
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gammel 19-09-08, 12:31   #264
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg vart brått litt redd for at aC faktisk sit og furtar no. I tennisskjorte og kvite bukser med press ...

:titter ned:

Næh.

Gammel 19-09-08, 12:36   #265
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Tror du ikke jeg hadde vært sjempesøt med rosa hårbånd, lissom?

Jo, nemlig. Søt.

Gammel 19-09-08, 12:38   #266
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Neinei. Jeg bare prøver å forklare at det er andre faktorer med i bildet også.

(Bruker marka mindre? Jeg BOR i marka, goddammit! )

Men jeg snakker jo ikke om deg?? I SNITT så bruker de på østkanten marka mye mindre. Altså, de trener mindre generelt, men i motsetning til hva man skulle tro så var det på de "gratis" treningsformene (tur i skog&mark, etc) at forskjellen var størst.

Gammel 19-09-08, 12:38   #267
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Eg kjenner meg temmeleg sikker på at dei aller fleste, også på austkanten, veit at det er farleg og dumt å røyke.

Så da står det bare, hva, igjen? Ren domskap?

Gammel 19-09-08, 12:41   #268
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Men jeg snakker jo ikke om deg?? I SNITT så bruker de på østkanten marka mye mindre. Altså, de trener mindre generelt, men i motsetning til hva man skulle tro så var det på de "gratis" treningsformene (tur i skog&mark, etc) at forskjellen var størst.

Jeg vet, følte bare for å være litt snurt. Ferdig nå. Jeg ante ikke at det var de gratis treningsformene det var størst forskjell på. :har lært noe nytt i dag også:

Ja.

Og at vi ikke har råd til kokain, selvfølgelig.

Gammel 19-09-08, 12:42   #269
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Nettopp.
Det er gjerne i små spesielle ting starter, men det blir ikke trender før det har vært innom Oslo vest i Norge. Når det er sagt er det vel egentlig lite som starter i Norge? Eller?

Det må være fin lite.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-08, 12:43   #270
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå spør jeg av nysgjerrighet, er det prosentvis flere Oslo Vest-beboere som benytter seg av guds frie natur enn mennesker som bor andre steder (ikke bare Oslo øst, men Nannestad, Voss, Geilo, Tynset osv.)?

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-08, 12:44   #271
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna

Nå mistet du meg helt her. Mener du at det IKKE har med bevissthet og kunnskap å gjøre at man på østkanten røyker mer, bruker marka mindre og spiser mer junk? Bare tid og overskudd og penger? For da syns jeg du er helt på jordet.

Eg kjenner meg temmeleg sikker på at dei aller fleste, også på austkanten, veit at det er farleg og dumt å røyke.

Jeg må for øvrig legge til at det er mye triveligere å bruke Lillomarka enn Bærumsmarka, noe jeg forstod etter en visitt til Setra - unnskyld, Sæteren - gård for et års tid siden. Det var interessant som sosiologisk studium (og rene orgien i fordomsbekreftelse), men for en uhorvelig lang vaffelkø, da gitt! Og parkeringsproblemer, og vandring i kø! Da er det bedre med litt rom rundt seg, som vi har her østpå. (Dessuten er det lettvint å trille innom McDonald's på Linderud på vei hjem fra sykkeltur.)

Gammel 19-09-08, 12:46   #272
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Standard

Eg meiner å ha lest forskning på dette (men kan ikkje referere på ståande fot) som går på at den totale livskvaliteten generelt sett aukar ein del med økonomien (inntil ei viss grad sjølvsagt). Røyking er kortsiktig sett ei enkel og billig form for livsnyting for folk med låg og/eller ustabil økonomi som ikkje har råd til å realisere seg sjølv på åpenbare andre vis.

Veldig spissformulert og generaliserande oppsummert.

Ved nærare ettertanke så kan dette også delvis forklare kvifor det er så mange som røyker i studietida. Med mindre ein skal konkludere med at det er utdanninga som etter kvart gjer dei i stand til å innsjå kor dumt det er å røyke.

Gammel 19-09-08, 12:49   #273
Schnuppa
Livsnyter

Schnuppa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 5
Schnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt likt
Standard

Korrekt informasjon, og dette henger sammen med at man følger familien, venners livsstil og vaner. Mao ord, mange gjør som sine foreldre har gjort før dem.
På østkanten er røyking mer akseptabelt og ikke alle er vant med å blir dratt med på skiturer, skogsturer o.l i barndommen. På vestkanten er det nesten litt for mye av det gode til tider. Man faller nesten litt utenfor hvis man ikke har ut-i-det-fri planer i helgene og barna har fritidsaktiviteter i hverdagen. Røykere er blitt en nesten utryddet "rase" de siste fem årene. Jeg ser helt klart at det et lite "press" på disse faktorene på vestkanten. Men jeg må innrømme at jeg liker det. Jeg syntes det er viktig at man holder seg aktiv og i form, får frisk luft og ikke eksponeres for røyk.
Når dette er sagt så må jeg si at alle mine venner som bor på østkanten lever akkurat det sunne livet som mine venner på vestkanten gjør så jeg tror at denne statistikken kan være litt kulturelt betinget. Ellers så har jeg bare sporty venner, samma hvor de bor i Oslo området.

Jeg syntes egentlig at livsstilen er veldig den samme men det er mer holdningen til det å bo på vestkanten jeg har reagert over. Det er virkelig ikke alle som bor på vestkanten som går i pelskåpe og kjører SUV. Eller, jeg bor vel egentlig i et lite snobbete område på vestkanten så jeg bør kanskje ikke uttale meg så sterkt om det?

Schnuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-08, 12:50   #274
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanne, her.

Nå spør jeg av nysgjerrighet, er det prosentvis flere Oslo Vest-beboere som benytter seg av guds frie natur enn mennesker som bor andre steder (ikke bare Oslo øst, men Nannestad, Voss, Geilo, Tynset osv.)?

Jeg mener at dette var en undersøkelse for Oslo.

Gammel 19-09-08, 12:52   #275
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Jeg må for øvrig legge til at det er mye triveligere å bruke Lillomarka enn Bærumsmarka, noe jeg forstod etter en visitt til Setra - unnskyld, Sæteren - gård for et års tid siden. Det var interessant som sosiologisk studium (og rene orgien i fordomsbekreftelse), men for en uhorvelig lang vaffelkø, da gitt! Og parkeringsproblemer, og vandring i kø! Da er det bedre med litt rom rundt seg, som vi har her østpå. (Dessuten er det lettvint å trille innom McDonald's på Linderud på vei hjem fra sykkeltur.)

Eh, da har du jo VALGT å oppsøke trengselen, da. Sæteren må da være det fulleste stedet i marka, bortsett fra rundt Sognsvann. Jeg lover deg at det finnes plenty steder i marka vestpå OGSÅ som er helt trengselfrie.

Gammel 19-09-08, 12:54   #276
Schnuppa
Livsnyter

Schnuppa sin avatar

Blogginnlegg: 5
Schnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Du virkelig missliker Bærum for alt det er du. Av og til blir jeg veldig overrasket over slike utsagn. Jeg håper virkelig at jeg ikke selv prøver å finne flest mulig feil og mangler med andre steder enn der jeg selv bor.

Schnuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-08, 12:56   #277
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg mener at dette var en undersøkelse for Oslo.

Det var vel da godeste Fabian Stang kom med sine gjennomtenkte og velformulerte kommentarer.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-08, 12:58   #278
Avelonia
Gangster girl

Avelonia sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
Avelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populær
Standard

Tror ikke Oslofolk at de generelt er bedre enn andre folk? Det virker iallefall sånn, iallefall når de innvaderer øst/sørlandskysten på sommeren.

Avelonia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-08, 13:01   #279
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Avelonia, her.

Tror ikke Oslofolk at de generelt er bedre enn andre folk? Det virker iallefall sånn, iallefall når de innvaderer øst/sørlandskysten på sommeren.

Men det er jo fordi vi er det.

Gammel 19-09-08, 13:02   #280
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Altså, vestkantdamer er definitivt ikke trendsettere, etter mitt begrep. Trendsettere vil alltid være i motkultur og være innovative, det kan man pr. def. ikke være når man går i Vinderenuniform.

Trendsettere er i stor grad i undergrunnskulturen, det vil nesten alltid være unge mennesker med relativ lav økonomisk kapasitet; i hvert fall hvis vi snakker mote, kunst og kultur. Og bolig/kaféområder.

Selv om jeg ikke følger Vinderenuniformprinisippet er jeg, med mine, i beste fall early adopters. Men det er nok helt sant at damene der føler seg som trendsettere, fordi de er de første i den kommersialiserte trenden. Og det er den som smitter til den generelle populajonen.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:48.