Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

"Lovlige" fordommer

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-09-08, 15:22   #321
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Lovlige" fordommer

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Jepp. På at mitt kule skjørt så ut som et gammeldags teppe.

Åh, det var det han sa ja. Ikke helt heldig med den, nei.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-08, 15:23   #322
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jepp. På at mitt kule skjørt så ut som et gammeldags teppe.

Definitivt poeng for orginalitet i pick up-line.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-08, 15:25   #323
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Også så trendy som han var selv! Han sa forresten at du hadde kul jakke, aC, så du er i faresonen selv. :chickfight:

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-08, 15:26   #324
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Også så trendy som han var selv! Han sa forresten at du hadde kul jakke, aC, så du er i faresonen selv. :chickfight:

Føkk.

Jaja. Svart skinnjakke. Den er ganske safe. :conform! Everybody else does it!:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-08, 15:36   #325
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg får alltid bare pes for mine skjørt, tydelig at jeg ikke er en sånn middelaldersk trendfrue.

:bidrar veldig:

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-08, 15:39   #326
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du er i alle fall med på å underbygge fordommene mot oss vekselvarme, torsk.

Gammel 19-09-08, 15:40   #327
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes vi ser altfor få vekselvarme i skjørt.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-08, 16:59   #328
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Det tror jeg også. Om man har orden på livet, ordnet økonomi og en jobb som er ok og som gir selvrespekt og man får gode tilbakemeldinger på, så får man mer overskudd om man bekymrer seg for økonomien, har en jobb man ikke trives i eller en jobb som man ikke får respekt for (nå mener jeg ikke at det ikke er respektabelt å ha jobber som ikke gir status, det jeg mener er at man blir ofte behandlet dårligere i dem og det sliter).

Overskudd gjør at man kommer inn i gode sirkler. Det kjenner vel de fleste av oss på kroppen.

Jepp, det var det jeg prøvde å si i 292

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-08, 17:11   #329
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pia, her.

Scarlett: PLS

Det er mange som ror Mim kraftig til lands her.
Jeg er ikke så medgjørlig som Scarlett og vil heller sette vestkantsfruer i early majority båsen, men det er allikevel ganske tidlig i et markedsføringsperspektiv altså. Men det er selvfølgelig tonnevis av produkter som ikke segmenterer seg mot vestkantsfruer. Og tonnevis av velutdannete kvinner fra vestkanten som på ingen måte identifiserer seg med disse Mim snakker om. Som meg selv og min vennegjeng. *Unge og trendy*

Opprinnelig lagt inn av Kanne, her.

Jeg er enig med deg, Pia, og vil nok heller trekke frem early majority-boksen.

Ja, det går selvsagt ikke an å generalisere for alle produkter, mine fordommer forteller meg at Vendela Kirsebom ikke er early adopter for traktorer, for eksempel. Men for mange av produktene som man har snakket om her, som f.eks. dyre motestøvler, økologiske trøfler, el-biler, velvære/luksusprodukter (spray-tan, anyone?) vil jeg anta at Oslo vest innehar mange av EA'ene, i hvert fall (det er nok en riktigere måte å si det på. Som sagt, det jo en temmelig heterogen gruppe). Og ja, det er temmelig mange år siden IJ-støvler kom til Oslo.

Når man ser på navn, er det gjort ganske omfattende forskning på det, tror jeg, og ti-på-topp-listen i Oslo vest og Bærum er en sikker vinner for landet noen år etter.

- No. 4 -
Gammel 19-09-08, 17:49   #330
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg stusser bare litt på den troen enkelte middelalderfruer på Oslo vest har på at de var de som "oppfant" en sunn livsstil og det ene med det andre. Da jeg fikk mitt første barn i en liten sørlandsby for snart 22 år siden, var vi alle sammen slanke, veltrente og stadig ute i gratis skog og sjø. Vi lagde mat fra bunnen, noe var jammen økologisk eller til og med selvdyrket. Vi ammet lenge, strikket ullklær og noen av oss sydde kule klær til barna. Navnene vi valgte har holdt seg bra. I bilen satt ungene bakovervendt, så lenge det var mulig med de setene som fantes da. Sorterte søpla gjorde vi jammen også. Og skjønte ikke at vi egentlig var trendsettere.

Noen ganger får jeg følelsen av at enkelte ser på mer enn seks-sju år tilbake i tid som en helt uopplyst tidsepoke.

Sist redigert av Filifjonka : 19-09-08 kl 17:59.
Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-08, 17:57   #331
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Ja, jeg skal i hvert fall ikke påsto at jeg fant opp den trenden. Jeg følger den ikke, en gang.

- No. 4 -
Gammel 19-09-08, 18:12   #332
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Men for å ta et litt enklere eksempel, kanskje, så ser man tydelig en ganske ny trend blant velutdannede karrieremenn, nemlig at man tar ut en stadig større del av permisjonen. Det har noen gjort lenge, selvsagt, og hvis jeg skal tippe, har det typisk vært venstreorienterte akademikere. Det som er litt nytt nå, er at de som før knapt nok hadde tid til å være hjemme de tildelte ukene, freidig krever sin rett overfor sine konservative sjefer som er barn av 50-tallets forskrudde familiesyn. Og dette skjer over hele landet, men trenden er klart tydeligst i Oslo vest og Bærum, så vidt jeg har lest. Og da tror statistikerne at dette vil bli en trend i resten av landet om noen år. Politikere har brukt det som argument mot tvungen permisjonsdeling, fordi trenden er i ferd med å snu - selv om det altså gjelder forsvinnende få fremdeles, tross alt.

Jeg gnager ikke på dette fordi jeg mener at vestkantfolk er kulere enn andre, altså. Jeg regner meg som sagt ikke for det selv. Men markedsdynamikk er jo utrolig morsomme greier!

- No. 4 -
Gammel 19-09-08, 18:18   #333
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan jo være at flere på vestkanten sitter i posisjoner der det er enklere å kreve sin rett? Den trenden sitter vel mer hos bedriftseieren og i bransjen enn hos arbeidstageren selv. Er man bilmekaniker, og sjefen er veldig anti permisjon så spiller det vel liten rolle hvor trendy det er å ta permisjon eller ei. Det å freidig kreve sin rett ser jeg for meg som enklere hvis man (nok en gang) sitter i en bedre jobb, eller hvertfall har utdannelse så man kan gi en vanskelig leder finger'n hvis man ikke får det som man vil.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-08, 18:31   #334
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Det kan godt hende du har rett, emm, jeg har ikke fasiten. Men tradisjonelt sett har det vel ikke vært noe lettere å ta ut permisjonsrettighetene sine i busybusinessbransjer enn i bilmekanikerbransjen? Det som helt klart forenkler det, slik jeg ser det, er gruppepresset. Når noen går opp løypa, er det alltid lettere for de som kommer bak, og dit har man i hvert fall kommet noen steder der det før var helt utenkelig å ta så mye som en sykt-barn-dag for bare få år siden.

Polyanna skrev noe utfyllende om dette for en tid siden, mener jeg å huske?

- No. 4 -
Gammel 19-09-08, 18:47   #335
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Ja, det går selvsagt ikke an å generalisere for alle produkter, mine fordommer forteller meg at Vendela Kirsebom ikke er early adopter for traktorer, for eksempel. Men for mange av produktene som man har snakket om her, som f.eks. dyre motestøvler, økologiske trøfler, el-biler, velvære/luksusprodukter (spray-tan, anyone?) vil jeg anta at Oslo vest innehar mange av EA'ene, i hvert fall (det er nok en riktigere måte å si det på. Som sagt, det jo en temmelig heterogen gruppe). Og ja, det er temmelig mange år siden IJ-støvler kom til Oslo.

Når man ser på navn, er det gjort ganske omfattende forskning på det, tror jeg, og ti-på-topp-listen i Oslo vest og Bærum er en sikker vinner for landet noen år etter.

Ja men det er jo som du sier en helt annen måte og si det på. Vestkantsfruene som gruppe, kan aldri være Early Adaptors i Norge, da den gruppen er alt for stor. Men det er klart det finnes EA i den, på samme måte som det gjør i sub'en i sentrum/øst. Men dette blir jo bare et definisjonsspørsmål. Poenget er at de ikke er trendsettere, men som du sier kanskje føler at de er det fordi de gjør det mer kommersiellt. Innenfor deres segment that is. Det er derfor jeg vil definere de som EM, og ikke EA.

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-08, 18:52   #336
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pia, her.

Ja men det er jo som du sier en helt annen måte og si det på. Vestkantsfruene som gruppe, kan aldri være Early Adaptors i Norge, da den gruppen er alt for stor. Men det er klart det finnes EA i den, på samme måte som det gjør i sub'en i sentrum/øst. Men dette blir jo bare et definisjonsspørsmål. Poenget er at de ikke er trendsettere, men som du sier kanskje føler at de er det fordi de gjør det mer kommersiellt. Innenfor deres segment that is. Det er derfor jeg vil definere de som EM, og ikke EA.

Det jeg sa (og mener) er at det sannsynligvis er flere EA'ere på Frogner innen visse segmenter enn på Ammerud innen de samme segmentene. Og at det på samme måte er færre LM, fordi (som emm så brutalt fortalte) de ikke vil ha Milletjakker når "røkla" har det.

Samtidig er det som nevnt en utrolig stor gruppe laggers i Holmekollåsen, når det gjelder arkitektur.

- No. 4 -
Gammel 19-09-08, 18:53   #337
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Men for å ta et litt enklere eksempel, kanskje, så ser man tydelig en ganske ny trend blant velutdannede karrieremenn, nemlig at man tar ut en stadig større del av permisjonen. Det har noen gjort lenge, selvsagt, og hvis jeg skal tippe, har det typisk vært venstreorienterte akademikere. Det som er litt nytt nå, er at de som før knapt nok hadde tid til å være hjemme de tildelte ukene, freidig krever sin rett overfor sine konservative sjefer som er barn av 50-tallets forskrudde familiesyn. Og dette skjer over hele landet, men trenden er klart tydeligst i Oslo vest og Bærum, så vidt jeg har lest. Og da tror statistikerne at dette vil bli en trend i resten av landet om noen år. Politikere har brukt det som argument mot tvungen permisjonsdeling, fordi trenden er i ferd med å snu - selv om det altså gjelder forsvinnende få fremdeles, tross alt.

Jeg gnager ikke på dette fordi jeg mener at vestkantfolk er kulere enn andre, altså. Jeg regner meg som sagt ikke for det selv. Men markedsdynamikk er jo utrolig morsomme greier!

Mener du her at det er karrieremennene eller hippiene som er innovatørene? :forvirret:

Gammel 19-09-08, 18:55   #338
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Jeg mener at "hippiene" er innovatørene, men at de har liten gjennomslagskraft til resten av befolkningen. Men når Olav Thommesen gjør det, smitter det. Han er da en EA.

Ikke at han har gjort det, så vidt jeg vet.

- No. 4 -
Gammel 19-09-08, 18:57   #339
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Standard

Jeg mener at "hippiene" er innovatørene, men at de har liten gjennomslagskraft til resten av befolkningen. Men når Olav Thommesen gjør det, smitter det. Han er da en EA.

Ikke at han har gjort det, så vidt jeg vet.

Da er vi enige.

Gammel 19-09-08, 18:59   #340
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil ha villa og SUV. :har hestehale:

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:07.