|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#323 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: "Lovlige" fordommerOgså så trendy som han var selv!
![]() |
#326 |
flisespikker
|
![]() Sv: "Lovlige" fordommerDu er i alle fall med på å underbygge fordommene mot oss vekselvarme, torsk.
![]() |
#327 |
kamerat
|
![]() Sv: "Lovlige" fordommerJeg synes vi ser altfor få vekselvarme i skjørt.
![]() |
#328 |
Eklektisk
|
![]() Sv: "Lovlige" fordommer
Jepp, det var det jeg prøvde å si i 292 |
![]() |
![]() |
![]() |
#329 |
Prettiest mess ever seen
|
Ja, det går selvsagt ikke an å generalisere for alle produkter, mine fordommer forteller meg at Vendela Kirsebom ikke er early adopter for traktorer, for eksempel. Men for mange av produktene som man har snakket om her, som f.eks. dyre motestøvler, økologiske trøfler, el-biler, velvære/luksusprodukter (spray-tan, anyone?) vil jeg anta at Oslo vest innehar mange av EA'ene, i hvert fall (det er nok en riktigere måte å si det på. Som sagt, det jo en temmelig heterogen gruppe). Og ja, det er temmelig mange år siden IJ-støvler kom til Oslo.
![]() |
#330 |
Fortynnet
|
![]() Sv: "Lovlige" fordommerJeg stusser bare litt på den troen enkelte middelalderfruer på Oslo vest har på at de var de som "oppfant" en sunn livsstil og det ene med det andre. Da jeg fikk mitt første barn i en liten sørlandsby for snart 22 år siden, var vi alle sammen slanke, veltrente og stadig ute i gratis skog og sjø. Vi lagde mat fra bunnen, noe var jammen økologisk eller til og med selvdyrket. Vi ammet lenge, strikket ullklær og noen av oss sydde kule klær til barna. Navnene vi valgte har holdt seg bra. I bilen satt ungene bakovervendt, så lenge det var mulig med de setene som fantes da. Sorterte søpla gjorde vi jammen også. Og skjønte ikke at vi egentlig var trendsettere. Sist redigert av Filifjonka : 19-09-08 kl 17:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#331 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: "Lovlige" fordommerJa, jeg skal i hvert fall ikke påsto at jeg fant opp den trenden. Jeg følger den ikke, en gang.
![]() |
#332 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: "Lovlige" fordommerMen for å ta et litt enklere eksempel, kanskje, så ser man tydelig en ganske ny trend blant velutdannede karrieremenn, nemlig at man tar ut en stadig større del av permisjonen. Det har noen gjort lenge, selvsagt, og hvis jeg skal tippe, har det typisk vært venstreorienterte akademikere. Det som er litt nytt nå, er at de som før knapt nok hadde tid til å være hjemme de tildelte ukene, freidig krever sin rett overfor sine konservative sjefer som er barn av 50-tallets forskrudde familiesyn. Og dette skjer over hele landet, men trenden er klart tydeligst i Oslo vest og Bærum, så vidt jeg har lest. Og da tror statistikerne at dette vil bli en trend i resten av landet om noen år. Politikere har brukt det som argument mot tvungen permisjonsdeling, fordi trenden er i ferd med å snu - selv om det altså gjelder forsvinnende få fremdeles, tross alt.
![]() |
#333 |
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: "Lovlige" fordommerKan jo være at flere på vestkanten sitter i posisjoner der det er enklere å kreve sin rett? Den trenden sitter vel mer hos bedriftseieren og i bransjen enn hos arbeidstageren selv. Er man bilmekaniker, og sjefen er veldig anti permisjon så spiller det vel liten rolle hvor trendy det er å ta permisjon eller ei. Det å freidig kreve sin rett ser jeg for meg som enklere hvis man (nok en gang) sitter i en bedre jobb, eller hvertfall har utdannelse så man kan gi en vanskelig leder finger'n hvis man ikke får det som man vil. |
![]() |
![]() |
![]() |
#334 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: "Lovlige" fordommerDet kan godt hende du har rett, emm, jeg har ikke fasiten. Men tradisjonelt sett har det vel ikke vært noe lettere å ta ut permisjonsrettighetene sine i busybusinessbransjer enn i bilmekanikerbransjen? Det som helt klart forenkler det, slik jeg ser det, er gruppepresset. Når noen går opp løypa, er det alltid lettere for de som kommer bak, og dit har man i hvert fall kommet noen steder der det før var helt utenkelig å ta så mye som en sykt-barn-dag for bare få år siden.
![]() |
#335 |
Princess Skids and Scars
|
Ja men det er jo som du sier en helt annen måte og si det på. Vestkantsfruene som gruppe, kan aldri være Early Adaptors i Norge, da den gruppen er alt for stor. Men det er klart det finnes EA i den, på samme måte som det gjør i sub'en i sentrum/øst. Men dette blir jo bare et definisjonsspørsmål. Poenget er at de ikke er trendsettere, men som du sier kanskje føler at de er det fordi de gjør det mer kommersiellt. Innenfor deres segment that is. Det er derfor jeg vil definere de som EM, og ikke EA. |
![]() |
![]() |
![]() |
#336 |
Prettiest mess ever seen
|
Det jeg sa (og mener) er at det sannsynligvis er flere EA'ere på Frogner innen visse segmenter enn på Ammerud innen de samme segmentene. Og at det på samme måte er færre LM, fordi (som emm så brutalt fortalte) de ikke vil ha Milletjakker når "røkla" har det.
![]() |
#337 |
Princess Skids and Scars
|
Mener du her at det er karrieremennene eller hippiene som er innovatørene? :forvirret: |
![]() |
![]() |
![]() |
#338 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: "Lovlige" fordommerJeg mener at "hippiene" er innovatørene, men at de har liten gjennomslagskraft til resten av befolkningen. Men når Olav Thommesen gjør det, smitter det. Han er da en EA.
![]() |
#339 |
Princess Skids and Scars
|
Da er vi enige. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|