Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

"Lovlige" fordommer

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-09-08, 20:42   #341
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Lovlige" fordommer

Noen ganger er det fryktelig deilig å bare være utlending, kjenner jeg.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-08, 21:27   #342
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pia, her.

Da er vi enige.

Øy! aC! Hvor er du når vi trenger en ordentlig Kum bah ya?

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-08, 00:28   #343
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Avelonia, her.

Tror ikke Oslofolk at de generelt er bedre enn andre folk? Det virker iallefall sånn, iallefall når de innvaderer øst/sørlandskysten på sommeren.

Gammel 20-09-08, 01:34   #344
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Det er et fag som heter sosiologi, som dreier seg om beskrivelse og klassifisering av sosiale prosesser og grupper. Jeg føler meg ikke særlig selvtilfreds av å kunne plassere meg selv og andre i ulike sosiologiske skjema, for det handler ikke om bra eller dårlig, det handler om gruppering og sortering. Mener du at det er galt, slemt eller selvtilfreds å kartlegge utdanningsnivå, kanskje sammenholde det med størrelse på bolig, røykevaner, arbeidstimer, matvaner, treningsvaner eller avstnad mellom bolig og nærmeste forurensningskilde?

Det er jo interessant at det er visse grupper som ammer mindre enn andre, for da får man vite mer om hvor man skal sette inn støtet i fht folkehelseopplysning. Eller mener du det er selvtilfreds og slemt å påpeke at tenåringsmødre fra Finnmark og lavt utdannete Oslo-øst-damer ammer mindre enn andre?

Det er så snedig at folk mener at det å påpeke forskjeller er problemet, ikke forskjellene i seg selv.

Jeg mener slett ikke at å påpeke forskjeller er problemet. Og ja, jeg vet at det finnes et fag som heter sosiologi..... :hva jeg ikke vet:

Samtidig er det faktisk også slik at en gjentatt terping på forskjeller og da helst med en fokus på negative trekk ved grupperinger lett kan føre til stigmatisering.

Jeg jobber i skoleverket og mange av de barna jeg underviser er minoritetsspråklige. Vår erfaring er f.eks at storparten av foreldrene til denne elevgruppen ikke engasjerer seg i skole-hjem samarbeid. Dette vet vi som skole, vi snakker om det på våre møter og vi setter igang ulike tiltak for å prøve å utjevne forskjeller. Men jeg fokuserer bevisst ikke på denne problemstillingen når jeg snakker med familie, venner og folk utenfor skoleverket.
"Mange minoritetsspråklige engasjerer seg lite i skole-hjem samarbeid" blir fort til "Ingen minoritetsspråklige engasjerer seg". I tillegg blir det gjerne slik at folk tolker og analyserer i hytt og pine - og forklaringsmodellen blir kanskje at denne gruppen ikke engasjerer seg fordi de gir faen. Mens sannheten gjerne er at de ikke engasjerer seg fordi de snakker dårlig norsk, kommer fra en kultur hvor det ikke er forventet at foreldre skal samarbeide med skolen, lite kunnskap om norsk skole og usikkerhet.

På samme måte blir også "Mange på østkanten spiser usunt og er overvektige" til "Alle på østkanten er tjukke og usunne". Og forklaringsmodelllen blir lett at denne gruppen er dumme, late og totalt uansvarlige i sin livsførsel. Når forklaringsmodellen i realiteten er langt mer kompleks.

Så, ja - alt med måte. Å ha fokus på klasseforskjeller er nyttig på samfunnsnivå og innenfor de riktige instanser. Men å stadig trekke frem "vi-dem" kan også føre til stigmatisering, svart-hvitt tenkning og usympatiske forklaringsmodeller mtp andres liv og livsvalg.

Gammel 20-09-08, 03:13   #345
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Øy! aC! Hvor er du når vi trenger en ordentlig Kum bah ya?

Sorry, jeg var på jobb.

Nuh kan jeg bidra. Kumbayah! :grouphug:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-08, 08:24   #346
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser hva du mener, Zoë, men jeg er ikke enig i konklusjonene dine. Tabloidisme er fandens verk, men hvis alternativet er å tie ting i hjel eller late som forskjellene og problemene ikke er der, ja, så er det mye verre. Det viktigste vil selvsagt være å fokusere på løsningene, som MoRo-prosjektet, men alle som har vært innom markedsføringstankegang vet at man aldri får solgt inn noen løsning før man har fått aksept på behovet.

Jeg synes man skal skrike høyt og klart om at folk faktisk dør for tidlig i Oslo øst, at de har diabetes i mye større målestokk og at de ikke får de medisinene folk på vestkanten får tilgang til. Noen vil sikkert TenkeSitt om årsakene til det, men så lenge man ikke får satt fokus på problemene, er det veldig vanskelig å prioritere de tiltak som må til for å løse dem.

- No. 4 -
Gammel 20-09-08, 10:15   #347
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Helt enig med Scarlettah, hvis man ikke påpeker problemene og de urettferdige forskjellene er det vanskelig å gjøre noe med det.

Gammel 20-09-08, 10:18   #348
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

:Scarlettahgroupie:

Gammel 20-09-08, 10:26   #349
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

men hvis alternativet er å tie ting i hjel eller late som forskjellene og problemene ikke er der, ja, så er det mye verre.

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Helt enig med Scarlettah, hvis man ikke påpeker problemene og de urettferdige forskjellene er det vanskelig å gjøre noe med det.

...men jeg sa vel slett ikke at man skulle tie ihjel problemene eller ikke påpeke dem, gjorde jeg vel?

Gammel 20-09-08, 10:33   #350
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

...men jeg sa vel slett ikke at man skulle tie ihjel problemene eller ikke påpeke dem, gjorde jeg vel?

Neida. Men vi har nok litt forskjellig fokus. Du synes det er viktigst å ikke stigmatisere folk gjennom generaliserende utsagn, jeg synes det tross alt er et et mye mindre problem enn at forskjellene faktisk er der.

Hvem vet, hvis du hadde uttrykt utfordringene dine rundt kommunikasjon til andre på den intelligente måten innsikten gir deg, så hadde for det første folk sluppet bare å høre FrPs versjon, og for det andre kunne noen hatt gode "tenke-ut-av-boksen"-idéer.

- No. 4 -
Gammel 20-09-08, 11:00   #351
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Neida. Men vi har nok litt forskjellig fokus. Du synes det er viktigst å ikke stigmatisere folk gjennom generaliserende utsagn, jeg synes det tross alt er et et mye mindre problem enn at forskjellene faktisk er der.

Hvem vet, hvis du hadde uttrykt utfordringene dine rundt kommunikasjon til andre på den intelligente måten innsikten gir deg, så hadde for det første folk sluppet bare å høre FrPs versjon, og for det andre kunne noen hatt gode "tenke-ut-av-boksen"-idéer.

Jeg tror kanskje ikke jeg synes det er viktigere å ikke stigmatisere enn å faktisk hjelpe grupperinger ved å sette riktig fokus på problemet. Jeg tror det går an å ha to tanker i hodet samtidig.

Jeg synes det er riktig å (på en ikke-tabloid måte) ha fokus på problemstillingene i samfunnsdbatten, med tanke på å rope høyt om urettferdighet samt å finne løsninger.

På den andre siden synes jeg at ganske mange utsagn i denne debatten er (muligens med hensikt) ugreit tabloide og uhensiktsmessige.
Det finnes også en grense for hvor ofte det er nødvendig å si at vi på vestkanten er pene, sunne og vellykede, dere på østkanten er det motsatte. Det er da en "sannhet" med mer mer enn bare noen få modifikasjoner for å si det forsiktig.
(...og for de som er raske med å påpeke ømme tær og bønner for egne bestemødre - jeg er verken øst- eller vestkantdame, så her er det ingen personlig sårhet å lete etter med lys og lykte.)

Jeg synes bare denne debatten til tider er skuffende unyansert.
Og jeg regner med at verken Mim eller Scarlett heller synes at stigmatisering fører noe godt med seg. Om man vil unngå stigmatisering, må man faktisk være ganske skjerpet på hvordan man snakker om ulike grupperinger i samfunnet.

Og om uttalelser som "vi pene, sunne, glatthudede trendsetterne" og "de stygge, rynkete, usunne, ufikse" får meg til å le eller gråte, kommer an på hvilken dag jeg har. Det er vel på det beste tabloid - og på det verste temmelig slemt og på ingen måte en sannhet. Vi snakker "noen" eller "endel" - og slett ikke "alle".

Gammel 20-09-08, 11:19   #352
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er enig med Zöe, du sier mye bra. Og jeg tror det er lett å avfeie stigmatiseringen så lenge man ikke tilhører gruppen som blir utsatt for det.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-08, 13:14   #353
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Jeg er enig med Zöe, du sier mye bra. Og jeg tror det er lett å avfeie stigmatiseringen så lenge man ikke tilhører gruppen som blir utsatt for det.

Men for å stille spørsmålet litt enkelt: Oppfatter du det som like "stigmatiserende" å si "Folk på østkanten bruker X % mindre av tiden sin på sport og friluftsaktiviteter enn folk på vestkanten - hva kan grunnen være til det, og hva kan vi eventuelt gjøre med det?" som å si "Ja, du bor jo på østkanten, og folk på østkanten driver jo ikke så mye med friluftsaktiviteter, så det er jo ikke så rart du er i dårlig form". I begge tilfeller påpeker man jo en forskjell mellom to ulike grupper, og jeg får følelsen av at det er denne påpekningen som her blir kalt "stigmatisering", helt uavhengig av hvordan påpekningen skjer og i hvilken sammenheng.

(Og jeg bor på østkanten og er aldri i Marka, bare for å ha det sagt. )

Gammel 20-09-08, 13:22   #354
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Men for å stille spørsmålet litt enkelt: Oppfatter du det som like "stigmatiserende" å si "Folk på østkanten bruker X % mindre av tiden sin på sport og friluftsaktiviteter enn folk på vestkanten - hva kan grunnen være til det, og hva kan vi eventuelt gjøre med det?" som å si "Ja, du bor jo på østkanten, og folk på østkanten driver jo ikke så mye med friluftsaktiviteter, så det er jo ikke så rart du er i dårlig form". I begge tilfeller påpeker man jo en forskjell mellom to ulike grupper, og jeg får følelsen av at det er denne påpekningen som her blir kalt "stigmatisering", helt uavhengig av hvordan påpekningen skjer og i hvilken sammenheng.

Er du aldri i marka? Hehe. Og du må nok stille spørsmålet enkelt, jeg er jo fra østkanten, vet De.

Altså, måten det blir sagt på og intensjonen eller eventuelle fordommer som ligger bak har selvfølgelig noe å si. Dersom man oppfatter at noen ønsker å diskutere innholdet i en slik undersøkelse på ren faktabasis føles det ikke som stigmatisering. Dersom det sies med en tone som "vi er bedre enn dere" og her har jeg undersøkelsen som beviser det, så sier det seg selv at alle markaelskende, velutdannede, blonde, dugnadsengasjerende SUV-kjørere fra villastrøkene på østkanten føler det stigmatiserende.
Jeg er nok svært farget av at jeg er vokst opp med svært mange opplevelser av den nedlatende og fordomsfulle sorten mot hjemstedet mitt. Og jeg har ofte følt at jeg må bevise at jeg er noe mer enn lavkulturell subb. Mange av fordommene mot dette stedet baserer seg på en undersøkelse fra 70-tallet som var rimelig hårreisende og førte til mye stigmatisering for de som bodde der i mange tiår framover. Noen vet sikkert hva jeg prater om. Det er ganske slitsomt å måtte forsvare at man er et ordentlig menneske fra et ordentlig hjem, lissom. Slike undersøkelser som blir slått opp tabloid ødelegger ofte for mange, de burde holde seg på skrivepulten til fagfolk som skal jobbe med problemstillingene.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 20-09-08, 13:24   #355
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes begge deler er greit å si, og jeg innser også at det er viktig å sette fokus på problemet nettopp ved å gruppere, men i denne tråden synes jeg Zöe snakker med rett, altså. Det er veldig dem og oss, vi pene, høyt utdannede og slanke og de dumme, feite og dødlige.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-08, 13:28   #356
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Lykken: Vet jeg hvor du er fra tro? Se prikk.

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-08, 13:30   #357
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pia, her.

Lykken: Vet jeg hvor du er fra tro? Se prikk.

Nei, det stedet ligger ikke på østkanten av Oslo, Pia. Det er vel ikke i Oslo i det hele tatt. Men jeg tror de har slitt med en del fordommer ja, har hørt noe.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 20-09-08, 13:38   #358
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Nei, det stedet ligger ikke på østkanten av Oslo, Pia. Det er vel ikke i Oslo i det hele tatt. Men jeg tror de har slitt med en del fordommer ja, har hørt noe.

Nei jeg vet at dette ikke er i Oslo altså, men du skrev ikke noe om at du var fra Oslo. Men det er da tydeligvis flere steder som urettmessig har fått ødelagt ryktet sitt av undersøkelser på 70-tallet. Tsk tsk tsk.

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-08, 13:55   #359
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og du må nok stille spørsmålet enkelt, jeg er jo fra østkanten, vet De.

Jeg mente selvfølgelig ikke at du ikke skjønner u-enkle spørsmål, jeg prøver bare å forenkle problemstillingen for å prøve å finne ut (for min egen del) omtrent hvor, hvis noe sted, vi er uenige.

Slike undersøkelser som blir slått opp tabloid ødelegger ofte for mange, de burde holde seg på skrivepulten til fagfolk som skal jobbe med problemstillingene.

Det er jo de tabloide oppslagene som virker forstyrrende og kanskje også ødeleggende, ikke undersøkelsene. Sant nok er det nesten umulig å unngå tabloidisering i tabloide media, men jeg synes det er synd om man av den grunn synes det blir feil å prøve å diskutere problemstillingene bak det tabloide.

Jeg tror også mye av det som oppleves som "vi er bedre enn dere"-tankegang i denne diskusjonen (men ikke alt) skyldes formuleringer og retorikk som blir misforstått.

Gammel 20-09-08, 14:16   #360
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Jeg mente selvfølgelig ikke at du ikke skjønner u-enkle spørsmål, jeg prøver bare å forenkle problemstillingen for å prøve å finne ut (for min egen del) omtrent hvor, hvis noe sted, vi er uenige.

Det er jo de tabloide oppslagene som virker forstyrrende og kanskje også ødeleggende, ikke undersøkelsene. Sant nok er det nesten umulig å unngå tabloidisering i tabloide media, men jeg synes det er synd om man av den grunn synes det blir feil å prøve å diskutere problemstillingene bak det tabloide.

Jeg tror også mye av det som oppleves som "vi er bedre enn dere"-tankegang i denne diskusjonen (men ikke alt) skyldes formuleringer og retorikk som blir misforstått.

Det var en ironisk fleip altså.
Ja, de tabloide oppslagene ødelegger og de tas til inntekt for folk som har behov for å føle seg bedre enn andre, rakke ned på grupper og de oppfattes som en total sannhet av mange. Det som oppleves som "vi er bedre enn dere" og nå prater jeg mest om RL er ikke bare en opplevelse, det er vel ikke en overraskelse at det selvfølgelig finnes mennesker som er selvgode og liker å tenke at andre ikke er like bra, og gjerne hoverer med det. Bak opplevde fordommer ligger det jo også gjerne misforståelser, uvitenhet og generell ignoranse for andre enn sin egen gruppering.
Jeg mener jo selvfølgelig ikke at man skal tie ihjel problemstillingene, men mange uttaler seg uten å ha satt sin fot på den andre siden av elva.

Gutt 2002 og jente 2005
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:02.