Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

"Lovlige" fordommer

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-09-08, 14:17   #361
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Lovlige" fordommer

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det er jo de tabloide oppslagene som virker forstyrrende og kanskje også ødeleggende, ikke undersøkelsene. Sant nok er det nesten umulig å unngå tabloidisering i tabloide media, men jeg synes det er synd om man av den grunn synes det blir feil å prøve å diskutere problemstillingene bak det tabloide.

Dette er jeg helt enig i.

Og du har et viktig poeng angående hvordan man ordlegger seg.
I denne debatten har det vært endel tabloide uttalelser. Av og til er det litt deilig å uttale seg tabloid - det kan være et fint virkemiddel for å sette fokus samt få sagt mye ved hjelp av få ord. Faller stadig for fristelsen selv, jeg (og har fått mye kjeft for det ).

Men samtidig er det som oftest en utilstrekkelig måte å debattere på - som nettoppkan føre til stigmatisering av andre og en unødvendig polarisering. Når opplever vi egentlig livet som svart-hvitt? Aldri.

Mye kan skjule seg bak en tabloid måte å uttrykke seg på. Hos noen kan dette "mye" være egne dårlige holdninger, mangel på sympati og mangel på empati. Hos andre er det kanskje kun en utålmodighet som ligger i bunnen. Eller ubetenksomhet.

Men jeg synes at når menneskers soiale tilhørighet, liv og livsvalg skal diskuteres, så kan man gjerne anstrenge seg for å være så nyansert og taktfull man klarer. Det dreier seg kort og godt om respekt for andre menneskers selvverd.

Gammel 20-09-08, 15:08   #362
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ble liggende i går kveld og tenke med angst og beven på om folk tror at jeg innbiller meg at jeg er en trendsetter. Det tror jeg altså IKKE, bare for å ha sagt det! Jeg er et eller annet sted på høyre siden av kurven, og må med skam melde at jeg ikke hadde oppfattet før denne uka her at IJ-støvler er "soooo 2 years ago"! Jeg kjøpte mine i fjor og syns fortsatt de er riktig snasne, jeg.

Så det Scarlettah og sånne som befinner seg på venstresiden på kurven. Ikke meg.

Gammel 20-09-08, 16:18   #363
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Det kan godt hende du har rett, emm, jeg har ikke fasiten. Men tradisjonelt sett har det vel ikke vært noe lettere å ta ut permisjonsrettighetene sine i busybusinessbransjer enn i bilmekanikerbransjen? Det som helt klart forenkler det, slik jeg ser det, er gruppepresset. Når noen går opp løypa, er det alltid lettere for de som kommer bak, og dit har man i hvert fall kommet noen steder der det før var helt utenkelig å ta så mye som en sykt-barn-dag for bare få år siden.

Det er høyst sannsynlig lettere å være blant dem som går opp løypa og gjør forlenget pappaperm til en selvfølge for de store massene ved å være en foregangsfigur om man er en høyt utdannet nøkkelperson i et firma som trenger akkurat sin kompetasne, enn om man er en bilmekaniker som det går tretten av på dusinet?

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-08, 16:29   #364
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

Det er høyst sannsynlig lettere å være blant dem som går opp løypa og gjør forlenget pappaperm til en selvfølge for de store massene ved å være en foregangsfigur om man er en høyt utdannet nøkkelperson i et firma som trenger akkurat sin kompetasne, enn om man er en bilmekaniker som det går tretten av på dusinet?

En særdeles dyktig bilmekaniker med spesialkompetanse innen sitt felt kan vel også være en nøkkelperson i et firma, det er ikke alltid sånn at det går tretten av på dusinet selv om det er lavt utdannet yrke. :flisespikker: Økonomer derimot…

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-08, 18:31   #365
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil også ha meg frabedt noe selvgodt stempel i akkurat denne diskusjonen, altså. Det er ikke jeg som har satt navnet mitt i noen bås, og jeg tolket det absolutt som en ren fleip der det er gjort. Dessuten er jeg som kjent ikke noen vestkantdame, jeg vil alltid være innflytter, pluss at jeg er så i utakt med min egentlige alder at jeg ikke innser at jeg rett og slett ikke innser at jeg burde likt denne typen produkter.

Og jeg jobber med denne helseproblematikken, så jeg vil ikke ha på meg at jeg har nedlatende holdninger til det. Sånn i tilfelle det var på tide å ta dette personlig.

- No. 4 -

Sist redigert av Candy Darling : 20-09-08 kl 18:52.
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-08, 18:56   #366
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes ingen burde ta noe personlig i denne diskusjonen.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 20-09-08, 19:03   #367
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Ingen fordommer altså?

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-08, 20:35   #368
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Ingen fordommer altså?

Nja.
Jeg mente bare at de hårreisende historiene og type nedlatende holdninger jeg refererte til ikke er flagget her i diskusjonen, hvis jeg utelater mot vestkantberter, bygdedamer og nordlendinger…

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 20-09-08, 20:38   #369
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det du mener er at man ikke skal være hårsår altså.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-08, 20:43   #370
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Det du mener er at man ikke skal være hårsår altså.

Kan hjelpe i lengden, det.
"risteravmegalleteitefordommermotøstkantfolk:

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 20-09-08, 21:17   #371
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Jeg vil også ha meg frabedt noe selvgodt stempel i akkurat denne diskusjonen, altså.
Og jeg jobber med denne helseproblematikken, så jeg vil ikke ha på meg at jeg har nedlatende holdninger til det. Sånn i tilfelle det var på tide å ta dette personlig.

Lar Lykken svare for meg:

Jeg har sagt noe om at denne tråden har endel tabloide uttalelser og at at bak tabloide uttalelser generelt kan det blant annet skjule seg en nedlatende holdning. Intet av dette var myntet på noen spesielt.

Gammel 21-09-08, 16:36   #372
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

En særdeles dyktig bilmekaniker med spesialkompetanse innen sitt felt kan vel også være en nøkkelperson i et firma, det er ikke alltid sånn at det går tretten av på dusinet selv om det er lavt utdannet yrke. :flisespikker: Økonomer derimot…

Seff. Men jeg tror det er vanligere at håndverkere med lærlings-basert utdannelse er lettere å erstatte enn spisskompetente og høyt utdannede fagpersoner. :generaliserer: Økonomer, derimot.

Gammel 21-09-08, 16:46   #373
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eyh. Driver vi og ypper på økonomer her?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-08, 16:50   #374
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Eyh. Driver vi og ypper på økonomer her?

Ja. Men bare de fra vestkanten. Ikke de som er kule og ukonvensjonelle.

Gammel 21-09-08, 17:19   #375
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

Ja. Men bare de fra vestkanten. Ikke de som er kule og ukonvensjonelle.

Ah.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-08, 14:44   #376
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Puh..lang tråd.
Jeg kommer fra Stavanger og har bodd her i drøyt 6 år. Jeg hadde hørt om "vestkanten" før jeg flyttet, men ble ærlig talt litt sjokkert over hvor etablert denne forskjellen var. Jeg hadde ikke trodd at det skulle være store skiller på bostedene.
Dette er faktisk en av grunnene til at jeg ikke vil bo her når mine barn blir større. Vi bor i Lørenskog og har vel et nabolag sånn mindt-på-treet. Men grunnet fremtidig plassmangel kan vi ikke bli boende akkurat her for lenge.

Der jeg vokste opp kan jeg aldri huske at dette var tema. Jeg innser at jeg har vært utrolig heldig og at det er en slik oppvekst jeg vil mine barn skal ha. Det var et nyetablert byggefelt med tomannsboliger så langt øyet kunne se. Det var sikkert ulikheter, men ikke noe vi la merke til.

Jeg synes det er synd, og denne diskusjonen bekrefter min oppfatning av Oslo-området.

Lengter hjem.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-08, 15:18   #377
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det forøvrig andre byer enn Oslo der øst-vest utgjør et betydelig sosialt skille? I Trondheim er det definitivt ikke slik. Visst finnes det "fine" og "mindre fine" deler av denne byen også, men man må være ganske lokalkjent for å vite hva som er hva. I sentrum kan "slummen" og de fasjonable villaene gjerne være adskilt bare av et lite kvartal.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-08, 15:44   #378
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Er det forøvrig andre byer enn Oslo der øst-vest utgjør et betydelig sosialt skille? I Trondheim er det definitivt ikke slik. Visst finnes det "fine" og "mindre fine" deler av denne byen også, men man må være ganske lokalkjent for å vite hva som er hva. I sentrum kan "slummen" og de fasjonable villaene gjerne være adskilt bare av et lite kvartal.

Du må vel være lokalkjent i Oslo også for å vite det. Jeg vil tro de fleste byer har et sånt skille, og Trondheim er vel ikke et unntak? Øvre Singsaker etc. Drammen har den ene åssiden har jeg skjønt, og Bergen har sine fasjonable steder. Fredrikstad, samme der.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 25-09-08, 15:53   #379
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Det er selvsagt noen områder som er litt dyrere i andre byer også, Madla/Hafrsfjord i Stavanger feks. Men det er ikke det som er poenget. Poenget er hvordan man ser på hverandre, setter hverandre i bås utfra bosted. Jeg har bodd 25 år i Stavanger (og områder i nærheten) og har aldri opplevd den måten å kategorisere mennesker på.

Jeg sier ikka at det ikke skjer, men det er stort sprang fra hvordan det er der og hvor allmenngyldig ulikhetene mellom folk på øst/vestkant er her i Oslo.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-08, 15:59   #380
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du må vel være lokalkjent i Oslo også for å vite det. Jeg vil tro de fleste byer har et sånt skille, og Trondheim er vel ikke et unntak? Øvre Singsaker etc. Drammen har den ene åssiden har jeg skjønt, og Bergen har sine fasjonable steder. Fredrikstad, samme der.

"Øvre Singsaker" (som for øvrig bare er et begrep som finnes på TV) ligger på østkanten. Det samme gjør Lade og flere andre av byens dyrere strøk. I Trondheim er de stedene der det regnes som "bra" å bo spredt godt utover hele byen.

Poenget mitt var ikke at det ikke finnes "bra" og "mindre bra" bydeler i Trondheim, men at de ikke er slik at de fine strøkene ligger på vestsiden og de "mindre fine" ligger på østsiden.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:52.