Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Frp vil sette begrensinger for kontantstøtten

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-09-08, 11:35   #41
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Frp vil sette begrensinger for kontantstøtten

Så hva er forskjellen om en innvandrermor er hjemme i tre år med barnet, og en norsk mor?

Gammel 20-09-08, 12:31   #42
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

Så hva er forskjellen om en innvandrermor er hjemme i tre år med barnet, og en norsk mor?

Mitt inntrykk er at innvandrermoren er hjemme mye lenger enn tre år som følge av mange barn, og kontantstøtten blir ikke den stønaden den var tenkt for å være, men mer en lønnsom "inntekt" som hindrer både mor og barn å integrere seg i det norske samfunnet. Jeg synes intensjonen spiller en stor rolle og KS var jo i aller høyeste grad basert på nettopp det.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-08, 12:54   #43
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

Kanskje lage barnehager mer "rettet" mot minoritetsbarn, med flere ansatte med minoritetsbakgrunn sånn at foreldrene føler seg trygge. Finnes mange løsninger, bare man er kreative.

Sånne finnes da allerede, ihvertfall i mitt nabolag, med assistenter som er to-språklige.

Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-08, 13:54   #44
Anuk
Bør lage seg en tittel selv

Anuk sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg skjønner ikke helt saken jeg... Siste jeg sjekket så fikk man kontantstøtte fram til 3 år, da er det da fortsatt god tid til å gå i barnehage og både bli sosialisert og lære norsk. Er det egentlig et stort problem at en 3-åring ikke kan norsk?? Jeg synes det finnes mange andre og bedre argumenter MOT kontantstøtten... Og dette blir jo rein aparteid politikk fra FrP sin side

Hos mine naboer som snakker et annet spåk hjemme, kunne ikke barna norsk når de var små. Men de gikk i barnehagen de siste par årene før de begynte på skolen, og snakket kjempebra norsk når de begynte i 1. klasse.

Jeg skjønner rett og slett ikke utlendign/norsk argumentene, i forhold til kontantstøtten.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-08, 13:57   #45
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anuk, her.

Jeg skjønner ikke helt saken jeg... Siste jeg sjekket så fikk man kontantstøtte fram til 3 år, da er det da fortsatt god tid til å gå i barnehage og både bli sosialisert og lære norsk. Er det egentlig et stort problem at en 3-åring ikke kan norsk?? Jeg synes det finnes mange andre og bedre argumenter MOT kontantstøtten... Og dette blir jo rein aparteid politikk fra FrP sin side

Hos mine naboer som snakker et annet spåk hjemme, kunne ikke barna norsk når de var små. Men de gikk i barnehagen de siste par årene før de begynte på skolen, og snakket kjempebra norsk når de begynte i 1. klasse.

Jeg skjønner rett og slett ikke utlendign/norsk argumentene, i forhold til kontantstøtten.

Da har du ikke fått med deg at det er et problem med barn som ikke kan norsk når de begynner på skolen, tross dine naboers gode eksempel.
Hele problemet ligger ikke i kontantstøtten, men det er en del av det. Det er mange barn som er hjemme også utover kontantstøtten pga yngre søsken som gir kontantstøtte, og de går ikke i barnehage før skole.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-08, 14:24   #46
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke for å putte alle barn i barnehagen, absolutt ikke. Mange barn har ikke godt av det og ville ikke hatt noe utbytte av det i det hele tatt. Men jeg nekter ikke for at det finnes barn som faktisk har godt av barnehagen og som ville fått godt utbytte av det, og jeg har mine tvil til at innvandrerbarn flest blir vurdert som aktuelle kandidater av mor og far. Barnet fyller riktignok tre år, men med yngre søsken, og gjerne mange av de også, forblir barna hjemme utover de tre årene og blir derfor ikke integrert i samfunnet. Det samme gjelder mor. Mor hadde hatt veldig godt av å forholde seg til barnehagen, de ansatte, andre foreldre, foreldremøter osv.

Jeg er veldig for å sette søkelyset på dette som jeg anser for å være et problem, og synes i bunn og grunn det er bra at FRP gjør nettopp det. At de uttaler seg klønete og tilleggs litt holdninger basert på tidligere uttalelser, er forståelig, men jeg synes dette er verdt å ta tak i, og jeg ønsker en fruktbar debatt.

Gammel 20-09-08, 14:27   #47
Anuk
Bør lage seg en tittel selv

Anuk sin avatar

Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Da har du ikke fått med deg at det er et problem med barn som ikke kan norsk når de begynner på skolen, tross dine naboers gode eksempel.
Hele problemet ligger ikke i kontantstøtten, men det er en del av det. Det er mange barn som er hjemme også utover kontantstøtten pga yngre søsken som gir kontantstøtte, og de går ikke i barnehage før skole.

Ja det er kanskje mange som ikke kan norsk når de begynner i skolen. Men de barna som ikke kan norsk, ville de ha kunnet mer norsk om de ikke hadde fått kontantstøtte? Jeg tviler... Jeg tror langt de fleste mødrene ville ha vært hjemmeværende uansett. Det er jo ikke til å komme forbi at det med kvinner i jobb og barn i barnehage er en ganske vestlig, moderne ide fra de siste 20-30 åra.

Jeg er ikke fan av kontantstøtten, men av helt andre årsaker. Jeg synes det er meningsløst at man skal få penger for å IKKE benytte seg av et offentlig tilbud... (uansett årsak og språkkunnskaper).

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-08, 14:32   #48
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Jeg er ikke fan av kontantstøtten, men av helt andre årsaker. Jeg synes det er meningsløst at man skal få penger for å IKKE benytte seg av et offentlig tilbud... (uansett årsak og språkkunnskaper).

Akkurat det er en tolkningssak av intensjonen bak KS. Det utbetales fra staten en sum penger til den som har omsorgen for barnet mellom 1-3 år, i mitt tilfelle er jeg omsorgspersonen for egne barn og pengestøtten gjør dette mulig.

Gammel 20-09-08, 14:35   #49
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Ja det er kanskje mange som ikke kan norsk når de begynner i skolen. Men de barna som ikke kan norsk, ville de ha kunnet mer norsk om de ikke hadde fått kontantstøtte? Jeg tviler... Jeg tror langt de fleste mødrene ville ha vært hjemmeværende uansett. Det er jo ikke til å komme forbi at det med kvinner i jobb og barn i barnehage er en ganske vestlig, moderne ide fra de siste 20-30 åra.

Ja, de ville nok vært hjemmeværende uansett, og det kan ha med kultur å gjøre, at det ikke er akseptabelt at kvinner jobber. Men barna kan uansett ha nytte av barnehage, og som Skremmern påpeker, foreldre kan ha nytte av det integrasjonsmessig og språklig, ved deltagelse i foreldremøter, kommunikasjon med personale og foreldre, og jeg også ser at ikke alle må i barnehage før 3 år, men det ser ut til at den bidrar til at de er hjemme utover dette. Jeg er heller ikke fan av KS av samme grunner som deg, og av at den også utnyttes i såpass stor grad med dagmamma fordi den tross alt ikke er stor nok til at veldig mange kan gå hjemme disse årene.
Dette med å sette krav til norskopplæring er jeg veldig for, spørsmålet er bare hvordan man skal gjøre det.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 22-09-08, 13:10   #50
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner ikke helt fra Lykken og Skremmern mener med å "utnytte" kontantstøtten. Innvandrere er vel den gruppen som i størst grad bruker KS til det den var ment som - en støtte som gjør det mer økonomisk overkommelig å selv være hjemme med barna. Ellers i befolkningen er det vel mange som bruker KS til dagmamma eller au pair.

Men det er klart det ER et reelt problem at innvandrerbarn i noen miljøer i liten grad går i barnehage, og i stor grad har mangelfulle norskkunnskaper. Og ja, jeg tror at KS bidrar til det. På samme måte som at det bidrar til at foreldre med dårlige omsorgsevner velger å ha barna hjemme. Og familier med en inntekt og veldig dårlig råd.

Dette er jo nettopp de viktigste argumentene mot hele ordningen!

Ellers virker det jo som om tiltak som de i Oslo (med FrP i byråd, faktisk) har vært veldig, veldig vellykket. Her har man også tiltak rettet mot isolerte kvinner som kanskje har bodd her i årtier uten å kunne språket. Jeg tror dette er veien å gå.

Gammel 22-09-08, 13:18   #51
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Jeg syns Frp sitt forslag virket helt logisk, jeg. Det er jo velkjent at det finnes innvandrere som ikke snakker norsk, og da har barna ekstra behov for barnehageplass. HVIS foreldrene søker, så blir de prioritert i de fleste kommuner. Men så har du altså noen som IKKE søker, og det er de man her kan fange opp. I de tilfeller hvor det åpenbart er til barnets beste å gå i barnehage fremfor å være hjemme burde ikke foreldrene få lov til å velge penger fremfor barnehage.

Jeg syns forøvrig at dette er sammenlignbart med den ordningen som har vært i alle fall i Oslo med gratis kjernetid i barnehagen for fremmedspråklige barn. Jeg syns også det er et godt tiltak (selv om jeg forestiller meg at det rent praktisk sett må være komplisert, men det er heldigvis ikke min sak).

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-08, 13:27   #52
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Polyanna: Jeg synes det aller viktigste for utenlandske kvinner, menn og barn er å integreres i det norske samfunnet. Veldig mye avhenger av akkurat det. Jeg synes derfor det er å utnytte KS når man velger å se på det som inntekt i stedet for den stønaden den er, spesielt når man bruker den som middel for å ikke komme seg inn på arbeidsmarkedet, ikke ta hensyn til behovene man har for å lære seg norsk, forholde seg til andre i samfunnet, se hvordan systemet virker osv. Alt handler om tolkninger av intensjonen, og jeg velger å påstå at det er å utnytte systemet når man bevisst setter mange barn til verden for å holde på KS slik at man slipper å skaffe seg jobb.

Gammel 22-09-08, 13:28   #53
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tror du virkelig folk bevisst setter mange barn til verden for å beholde KS??

SÅ lukrativt er da den stønaden ikke, at det veier opp for kostnadene ved barn!

Gammel 22-09-08, 13:29   #54
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Jeg tror at hvis noen ser på den som en inntekt så er det fullt mulig ja.

Gammel 22-09-08, 13:30   #55
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Da kan de i så fall ikke regne.

Inntil jeg får fremlagt at noen faktisk gjør dette, så tror jeg egentlig ikke på det.

Gammel 22-09-08, 15:11   #56
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Da kan de i så fall ikke regne.

Inntil jeg får fremlagt at noen faktisk gjør dette, så tror jeg egentlig ikke på det.

Tja, jeg har personlig erfart at det fins mange som ikke kan å regne. Jeg har f.eks. hatt (innvandrer-)elever som la sammen 100 + 0,1 og fikk 110.

Men at de får unger ene og alene for å gå hjemme og tjene penger, det høres litt søkt ut.

Jeg reagerte også på ordet utnytting, men tenkte kanskje det hadde personlige konnotasjoner.

Gammel 22-09-08, 17:53   #57
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Jeg pratet ikke om innvandrere når jeg nevnte at jeg var imot KS blant annet pga utnyttelse med dagmamma, det gjelder generelt.
Vi har gjort det samme selv, vi valgt en dagmamma som hadde vår sønn alene fra han var 11 mnd til han var 2,5 år, og vi hadde ingen utgifter på barnepass pga kontantstøtten. Det er vel ikke intensjonen.

Gutt 2002 og jente 2005
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:00.