Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ulv/bjørn i Kongsberg/Notodden-området?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-09-08, 15:45   #1
TBM
Passiv

Standard

Sv: Ulv/bjørn i Kongsberg/Notodden-området?

Jeg tror nesten du får holde deg til lokale parker jeg, om du er redd for å støte på rovdyr. Jerv, Gaupe, Ulv og Bjørn kan streife over større områder.

I sommer har jeg vært på et par fjellturer i bjørneområdet, men selvsagt (og dessverre) så jeg jo ikke spor til Bjørn eller Ulv. De stikker jo så snart de hører mennesker (=fare). Det eneste som KAN være farlig er å gå seg rett på en binne med unger, men til og med da er terskelen for å angripe stor. Og hvis man trekker seg raskt unna så går det bra.

Det man må feste lit til er jo at det faktisk er svært sjeldent at mennesker blir angrepet. Skulle gjerne hatt den statistikken - kanskje Ulvefar her det?

Svar med sitat
Gammel 23-09-08, 17:01   #2
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

Og hvis man trekker seg raskt unna så går det bra.

Tror ikke du har fulgt helt med i timen jeg, fikk du ikke med deg alle bjørneangrepene i sommer i Norge og Sverige (like ved grensa?)

Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-08, 21:29   #3
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ine, her.

Tror ikke du har fulgt helt med i timen jeg, fikk du ikke med deg alle bjørneangrepene i sommer i Norge og Sverige (like ved grensa?)

"Alle" bjørneangrepene var såvidt jeg skjønte enten to eller tre, selv om man ikke skulle tro det ut fra hvor mange ganger de ble omtalt i avisene. Finner ikke detaljer nå. De kjente bjørnedrapene i Skandinavia er også mildt sagt godt publisert, men koker så vidt jeg vet ned til en svenske i 1902, en norsk gjetergutt* i 1906, en finsk jogger i 1998, og to svenske elgjegere i hhv 2004 og 2007.

For skadene utover dette tyder alt på at riskikofaktor nummer en er å være jeger og gå på en bjørn som er skremt og stressa. Særlig skjer det at jegere går bort til en bjørn de selv har skutt før bjørnen er helt død, og så blir skadet.

Tatt i betraktning bilene vi lever med rundt oss til daglig er skogen statistisk sett det tryggeste stedet å oppholde seg. Særlig om du vet hvordan du skal oppføre deg om det sjeldne skulle skje at du faktisk møter en bjørn.

*Gutten døde av betennelse i skadene som i dag ville blitt behandlet med antibiotika.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-08, 21:42   #4
Bada-Bing
Pulled back in

Bada-Bing sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Der
Bada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populær
Standard

http://www.nrk.no/nyheter/utenriks/1.3745681
Kan det være disse jegerne? (Merk at her var det bikkja som hadde stresset opp bjørnen)
Også han fyren her:
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...p?artid=182934
Til slutt han stakkaren som ble drept i 2004:
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.95292
Og 2007 (også han med bikkje):
http://www.adressa.no/nyheter/utenri...icle957079.ece

Pussig at det er alltid jegerne som blir kvesta? Kan det være at de blir nervøse, fyrer av hagla og så blir drept?

Bada-Bing er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-08, 22:56   #5
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

"Alle" bjørneangrepene var såvidt jeg skjønte enten to eller tre, selv om man ikke skulle tro det ut fra hvor mange ganger de ble omtalt i avisene.

Det kan være ja Men de satte sine spor i mitt sinn ihvertfall.

Men nå har jeg fått avkrefta at de områdene jeg spurte etter ofte er befengt med bjørn.

Gammel 23-09-08, 17:03   #6
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Standard

Jeg tror nesten du får holde deg til lokale parker jeg, om du er redd for å støte på rovdyr. Jerv, Gaupe, Ulv og Bjørn kan streife over større områder.

Selvfølgelig vet jeg at jerv og gaupe finnes over store deler av Norge, men her snakker jeg om bjørn og ulv, og de streifer ikke over store deler av Norge.

Gammel 23-09-08, 17:17   #7
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Standard

J De stikker jo så snart de hører mennesker (=fare).

Eh, dette er feil, her i Midt-Norge har det vært mange avis-reportasjer om bygdefolk som ikke klarer å skremme vekk bjørn de ser, og at bjørn er veldig nærgående tett befolkning.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:20.