Sv: Aktiv dødshjelp (gammelt NM-innlegg)
Naiiv.... kanskje men jeg vil heller tro at systemet fungerer slik det skal enn aa vite at andre mennesker lider unoedvendig og mot sin vilje....
(dette med sinnslidelser har allerede blitt tatt opp saa jeg regner ikke dem med i dette argumentet!!!!!)
jeg har snakket med nederlandske sykepleiere som har vaert med paa prosessen og de sa at INGEN blir gitt overdose med mindre det foreligger tilatelse fra flere hold....
naa kan ikke jeg uttale meg om morfin OL paa akuttmottak eller av ambulanse folk men det kan godt hende det skjer og i disse tilfellene skjer det sikker i absolutte noedtilfeller og de som gjoer dette gjoer det garantert ikke med lett hjerte...
jeg holder likevel fast ved at jeg er FOR doedshjelp saaframt regelverket er i orden og at de legene som foretar det har plettfritt rykte og at de evt faar ekstra utdanning for aa takle slikt (a'la nederland).
jeg vet mange ikke er enige med meg men mitt stoerste argument er: hvorfor lar vi dyra slippe aa lide men mennesker maa lide i mange aar? da snakker jeg IKKE om avlivelse av dyr med sykdommer som hos mennesker er helbredbare men om sykdomer og tilstander som vil foere til masse lidelse foer man doer.....MS for eksempel kroepler et meneske sakte og gradvis og doeden kommer snikende over mange aar i form av gradvis lammelse av musklene. det kan ta et aar eller mer fra man slutter aa vaere i stand til aa puste selv, blunke, snakke osv og til man doer.... er det da rettferdig at et menneske som er "helt med" i hodet og som vil doe skal ligge der aa vente paa doeden?
|