Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Din beste thai/vietnamesiske oppskrift!

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-09-08, 19:54   #10
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Din beste thai/vietnamesiske oppskrift!

Opprinnelig lagt inn av Emma, her.

Jeg lager en Tahiinspirert rett med Red Curry og kokosmelk. Bare slumpmål, for den er egenkomponert (), og varierer litt fra gang til gang.

Du trenger, sånn ca:

3-4 kyllingfileter, i strimler
2 paprika i biter
1 løk i biter
1 purre i ringer
2-5 ss (etter smak) Red Curry Paste
1 boks kokosmelk (fettredusert går fint)
2 stilker sitrongress, delt på langs (eller litt limesaft)
Et par cm av en ingefærrot, finhakkes.
Soyasaus
En neve ristede cashewnøtter
Evt ekstra chili

Stek grønnsakene og legg dem til side
Brun kyllingen, og tilsett ingefær, et par skjeer curry paste og kokosmelken. Hiv oppi sitrongress/lime. La koke 10 minutter, og ha oppi grønnsakene. Smak til med mer curry paste soyasaus og chili.
Tilsett cashewnøttene rett før servering, så de beholder sprøheten. Ta ut sitrongresset før servering.
Serveres med ris.

Kanskje litt for mange "eksotiske" ingredienser? Men veldig godt!

En lignende saus lager jeg, men jeg lager den til stekt eller grillet scampi. Kjempegodt! (Jeg bruker bare 1 ts red curry paste, for jeg syns den er så sterk, også hender det jeg bytter ut kokosmelk med fløte, det blir også veldig godt.)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:04.