Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Til dere som innrømmet å skrive/lese sms i bilen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-09-08, 13:39   #121
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Til dere som innrømmet å skrive/lese sms i bilen

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Det som hadde vært morsomt nå, var å ta et "krøssklæpp": Hvor mange av de som lar barna sitte bakovervendt i bilen til de er 10 (OK, 4 da ) sender SMS mens de kjører bil? (Med barna i bilen.) Gigantisk selvmotsigelse i så fall....

:ikkesmsskrivenderinemedforovervendtebarn:

Fantastisk logikk. "Jeg sender / leser SMS når jeg kjører, så da er det ikke noe vits å feste barna ordentlig i bilen."

Skulle tro denne gruppen lovbrytere er de som virkelig burde feste barna bakovervendt, nettopp fordi det er større sannsynligheten for at et uhell kan inntreffe. Med andre ord ikke selvmotsigende i det hele tatt, men smart. :konkluderer:

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-08, 13:49   #122
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv

pippimamma sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Fantastisk logikk. "Jeg sender / leser SMS når jeg kjører, så da er det ikke noe vits å feste barna ordentlig i bilen."

Eller "Siden jeg ikke forstår hvor trafikkfarlig det er å rette oppmerksomheten mot mobilen (eller andre ting som tar oppmerksomheten vekk fra trafikken), så skjønner jeg heller ikke viktigheten av riktig sikring av barn i bil".

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-08, 13:50   #123
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eller "Fordi jeg bare må svare på SMS-en, kan jeg liksågodt drikke litt karsk og la være å feste ungene i det hele tatt".

Gammel 28-09-08, 14:00   #124
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skulle tro denne gruppen lovbrytere er de som virkelig burde feste barna bakovervendt, nettopp fordi det er større sannsynligheten for at et uhell kan inntreffe. Med andre ord ikke selvmotsigende i det hele tatt, men smart. :konkluderer:

Mente at det ikke var logisk? Var du ironisk her, eller?

Opprinnelig lagt inn av pippimamma, her.

Eller "Siden jeg ikke forstår hvor trafikkfarlig det er å rette oppmerksomheten mot mobilen (eller andre ting som tar oppmerksomheten vekk fra trafikken), så skjønner jeg heller ikke viktigheten av riktig sikring av barn i bil".

Noe sånt, ja.

Eller "Fordi jeg bare må svare på SMS-en, kan jeg liksågodt drikke litt karsk og la være å feste ungene i det hele tatt".

Du kan det med å sette ting på spissen!
Var det virkelig ingen som skjønte hva jeg mente her? :må lese innlegget mitt en gang til:

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-08, 14:04   #125
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Der er det endelig litt logikk jeg kan skjønne.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-08, 14:32   #126
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mente at det ikke var logisk? Var du ironisk her, eller?

Noe sånt, ja.

Du kan det med å sette ting på spissen!
Var det virkelig ingen som skjønte hva jeg mente her? :må lese innlegget mitt en gang til:

Jeg skjønte hva du mente :smart:

Og, det hadde faktisk vært en litt morsom resultatliste med tanke på at flere argumenterer om at man bare MÅ svare på eller skrive en SMS selv om man kjører bil.

Cluet er vel at det er alltid lett å være den som hever pekefingeren når en selv kan, og vil, gjennomføre sikkerhetstiltak i trafikken som ikke betyr at en selv må "ofre" noe.

Det er intet problem å ha barna bakovervendt hvis de er fornøyde småtroll som ikke blir bilsyke eller protesterer. Det er lett å ha barna bakeovervendt når man bare har 2 og det er grei plass i baksetet. Det er greit å ha barna bakeovervendt når man har en bil som er romslig nok... Også kan det friste å peke en hevet finger mot de som snur barna på grunn av oppkast eller plassmangel mens man messer sikkerhet, sikkerhet og kunnskap.

Så var det bruk av mobiltelefon da... Her var det tydligvis litt vanskeligere å svelge at et så innarbeidet behov faktisk kan slå ut i trafikkfarlige situasjoner. Da er det plutselig snakk om nyanser og "ting i perspektiv". Nehei, tenker jeg. Er man opptatt av trafikksikkerhet, så ER man opptatt av trafikksikkerhet. Og da legger man alle kluter til for å sørge for at man både sikrer seg og sine i bil i tillegg til å sørge for å være en observant og konsentrert sjåfør. Noe kunnskap skulle man kanskje ikke ønske å ha, men når man nå VET at mobilbruk i bil er farlig (og lovstridig), synes jeg det er helt pussig at så mange snakker om aldersgruppen i undersøkelsen og at man kan sende SMS uten å se på mobilen i det hele tatt... Hvor ble det av sikkerhet og kunnskap?

En ting som jeg faktisk synes er noe av det viktigste, er at det å være en trafikkfarlig sjåfør faktisk medfører farer for ANDRE der ute i trafikkbildet. Det at barna til uinformerte foreldre tillates å krype løse rundt i baksetet, skader i det minste ikke meg eller mine. Det at de samme uinformerte foreldrene bruker mobil mens de kjører, _kan_ gjøre nettopp det.

Gammel 28-09-08, 14:48   #127
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Jeg skjønte hva du mente :smart:

Og, det hadde faktisk vært en litt morsom resultatliste med tanke på at flere argumenterer om at man bare MÅ svare på eller skrive en SMS selv om man kjører bil.

Cluet er vel at det er alltid lett å være den som hever pekefingeren når en selv kan, og vil, gjennomføre sikkerhetstiltak i trafikken som ikke betyr at en selv må "ofre" noe.

Det er intet problem å ha barna bakovervendt hvis de er fornøyde småtroll som ikke blir bilsyke eller protesterer. Det er lett å ha barna bakeovervendt når man bare har 2 og det er grei plass i baksetet. Det er greit å ha barna bakeovervendt når man har en bil som er romslig nok... Også kan det friste å peke en hevet finger mot de som snur barna på grunn av oppkast eller plassmangel mens man messer sikkerhet, sikkerhet og kunnskap.

Så var det bruk av mobiltelefon da... Her var det tydligvis litt vanskeligere å svelge at et så innarbeidet behov faktisk kan slå ut i trafikkfarlige situasjoner. Da er det plutselig snakk om nyanser og "ting i perspektiv". Nehei, tenker jeg. Er man opptatt av trafikksikkerhet, så ER man opptatt av trafikksikkerhet. Og da legger man alle kluter til for å sørge for at man både sikrer seg og sine i bil i tillegg til å sørge for å være en observant og konsentrert sjåfør. Noe kunnskap skulle man kanskje ikke ønske å ha, men når man nå VET at mobilbruk i bil er farlig (og lovstridig), synes jeg det er helt pussig at så mange snakker om aldersgruppen i undersøkelsen og at man kan sende SMS uten å se på mobilen i det hele tatt... Hvor ble det av sikkerhet og kunnskap?

En ting som jeg faktisk synes er noe av det viktigste, er at det å være en trafikkfarlig sjåfør faktisk medfører farer for ANDRE der ute i trafikkbildet. Det at barna til uinformerte foreldre tillates å krype løse rundt i baksetet, skader i det minste ikke meg eller mine. Det at de samme uinformerte foreldrene bruker mobil mens de kjører, _kan_ gjøre nettopp det.

Ja, det var noe slikt jeg mente. Du tok deg bare litt lengre tid med innlegget ditt. Jeg tror at det er forbundet med større fare for tap av liv å skrive SMS mens man kjører enn å la barna sitte foroverlent.
(Men har ikke lest meg opp på dette. :Lat igjen: )

Gammel 28-09-08, 14:55   #128
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Jeg skjønte også hva du mente, rine, men jeg synes altså ikke at det er selvmotsigende. Jeg synes det er bra foreldre fester barna sine ordentlig og korrekt i bilen, selv om de kanskje synder på andre ting.

Gammel 28-09-08, 14:59   #129
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Avelonia, her.

Jeg sendte sms før helgen, mens jeg kjørte. Noen ganger kan man ikke stoppe, noen ganger MÅ man svare.

Det tviler jeg sterkt på, altså. Ro ro til fiskeskjææææær.

Gammel 28-09-08, 14:59   #130
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Jeg skjønte også hva du mente, rine, men jeg synes altså ikke at det er selvmotsigende. Jeg synes det er bra foreldre fester barna sine ordentlig og korrekt i bilen, selv om de kanskje synder på andre ting.

Selvfølgelig! Jeg synes bare det hadde vært morsomt med en undersøkelse på det. (Som jeg er for lat, muligens for lite smart til å lage )

Gammel 28-09-08, 15:04   #131
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Jeg sendte sms før helgen, mens jeg kjørte. Noen ganger kan man ikke stoppe, noen ganger MÅ man svare.

Gi meg et eksempel på en melding som krever en så rask tilbakemelding?
Hvor er stekespaden holder ikke. Står det om livet ringer man vel heller 911 (113?) enn å ta seg bryet med å skrive en melding?

Gammel 28-09-08, 15:24   #132
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Står det om livet ringer man vel heller 911 (113?) enn å ta seg bryet med å skrive en melding?

I Junaiten ringen man 911. Her i Norge er det smartest å ringe 113.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-08, 15:28   #133
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det tror jeg min mor er enig i ja, hun fikk ikke så mye respons da hun (ja faktisk) ringte 911 da min bror hadde et epilepsi-anfall for mange herrens år siden. Hun var i sjokk, stakkars.

Gammel 28-09-08, 15:32   #134
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Liven, her.

I Junaiten ringen man 911. Her i Norge er det smartest å ringe 113.

Innså mens jeg skrev at det var rimelig teit å ikke kunne nr.til ambulansen utenatt... Småbarnsmor og greier: skammermeg... (Men jeg hadde jo tippet riktig da, det får være en trøst.)

Junaiten du? Trodde det bare var morfaren min som brukte den benevnelsen...

Gammel 28-09-08, 15:40   #135
007
© All rights reserved

007 sin avatar

007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Junaiten du? Trodde det bare var morfaren min som brukte den benevnelsen...

Klart det heter Junaiten? Morfar har skjønt det, han er nok en klok mann.

Gammel 28-09-08, 15:46   #136
Avelonia
Gangster girl

Avelonia sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
Avelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populær
Standard

Tull og tøys.

sant det altså.

Avelonia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-08, 15:47   #137
Avelonia
Gangster girl

Avelonia sin avatar

Standard

Gi meg et eksempel på en melding som krever en så rask tilbakemelding?
Hvor er stekespaden holder ikke. Står det om livet ringer man vel heller 911 (113?) enn å ta seg bryet med å skrive en melding?

Hvor blir du av? Møte starter nå!

Gammel 28-09-08, 15:49   #138
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

Hvor blir du av? Møte starter nå!

Da er du jo allerede for sein og kan stoppe bilen for å svare? (Sa hun, som altså har sendt sms mens hun kjører. )

Gammel 28-09-08, 15:54   #139
Avelonia
Gangster girl

Avelonia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Liven, her.

Da er du jo allerede for sein og kan stoppe bilen for å svare? (Sa hun, som altså har sendt sms mens hun kjører. )

Det tar for lang tid.

Hvor mange er det ikke som stiller inn radion mens dem kjører, eller leter etter noe i vesken. Eller forsøker å lette frem en smokk?
Eller leter etter en cd?

Gammel 28-09-08, 15:57   #140
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

For en tråd...

Greit nok at du prøver deg i moralapostelens rolle, Line*, men det eneste jeg greide å tenke var: "Det var da rette ræva som feis..."

Jaha? Moralens apostel, du. Fordi jeg synes det er på trynet å skrive/lese sms ens man kjører bil?
Eller har du annet på agendaen, som at du generelt mener at ikke burde ha noen meninger i det hele tatt da, eller?
Og i tilfelle hvorfor skal jeg ikke kunne mene noe om denne sms-ingen?
Er det noen feil i mitt liv og holdninger du mener jeg har som du brenner inne med, kanskje?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:30.