|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#22 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Når er det greit å sykemelde seg?Det er ikke greit å sykmelde seg. Det er det faktisk en lege som gjør og ikke den sykmeldte personen. |
|
|
|
|
|
#23 |
|
Borte
|
Sv: Når er det greit å sykemelde seg?
Jeg syns eksemplene dine er mer enn konkrete nok til å kunne kalles utlevering. Argumentasjonen din virker svart-hvitt og lite reflektert, det må jeg bare si. Har du virkelig en haug med kolleger som du med sikkerhet vet at sykmelder seg fordi de ikke får viljen sin? Er det ingen mulighet for at det kan ligge mer bak? For eksempel et dårlig arbeidsmiljø der enkelte blir uglesett om de tar opp eller klager på ting de ikke er enig i? Kanskje er den lille tingen som du oppfatter som sykmeldingsårsak dråpen som får begeret til å renne over. Kanskje er den riktige årsaken noe høyst personlig man vil holde for seg selv. Som regel er ting litt mer nyansert enn det virker som, og det kan foregå ting i kulissene som du ikke har oversikt over.
|
|
|
#24 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Jeg er faktisk på linje med deg her. Jeg jobber selv med å prøve å ikke irritere meg over slike ting,men det er ikke lett.Som en skrev så vet man ikke hva som egentlig ligger bak en sykemelding, og jeg tror ikke at man får sykemelding av en lege pga. at man ikke vil jobbe de tre siste timene på en fredag eller ikke vil på fjelltur om man ellers er frisk og rask. Sannsynligvis sier man noe annet til legen.
|
|
|
|
#25 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sist redigert av rine : 30-12-10 kl 11:50. |
|
|
|
|
|
#26 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Når er det greit å sykemelde seg?Når er det greit å sykemelde seg?
|
|
|
|
#27 |
|
Halloen!
Uff. Kanskje en dårlig tittel? (Mente egentlig egenmeldinger også.) Når det er sagt; Har dere noen gang hørt om noen som har gått til legen og klagd over arbeidssituasjonen sin/whatever og fått nei til sykemelding? Det har ikke jeg! |
|
|
|
|
|
#28 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Når er det greit å sykemelde seg?Jeg tror ikke dette er utbredt på min jobb. Men vi har et forholdsvis høyt sykefravær. Det skyldes delvis tunge klasser (spesialklasser med barn som krever mye og få ressurser) og delvis et ledelsesproblem vi har hatt på skolen. Noen er mer borte enn andre, sånn er det bare!
|
|
|
#29 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Når er det greit å sykemelde seg?I vår kommune kan man faktisk skrive sykemelding inntil 9 dager selv, men har aldri opplevd at noen har sykemeldt seg når noe skal skje og de ikke ønsker å være med på det. Høres ut som en kraftig ukultur, ja. Veldig sjelden noen er så lenge borte som 9 dager også, mer vanlig at folk kommer syke på jobb og blir bedt om å gå hjem, inkudert undertegnede... |
|
|
|
|
|
#30 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Når er det greit å sykemelde seg?Jeg synes det er greit å sykemlede seg når man føler seg SYK. Ikke ellers. Og at en del utnytter systemet er jo klart. Noen har nok mer vondt i viljen enn i kroppen/psyken.
|
|
|
#31 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
uff! |
|
|
|
|
|
#32 |
|
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Sv: Når er det greit å sykemelde seg?Generellt sett så er jeg svært varsom med å kritisere andres sykefravær, for det kan være mye vi ikke vet. Men så klart, om det er gjengangere som alltid blir borte når noe spesielt skal skje, så kan man jo stusse... |
|
|
|
|
|
#33 |
|
Halloen!
|
|
|
|
|
|
#34 |
|
Halloen!
Joda, og jeg er det- vanligvis. Kan vel bare si at enough is enough, kanskje. |
|
|
|
|
|
#35 |
|
Gizmor
Medlem siden: Aug 2008
![]() |
Sv: Når er det greit å sykemelde seg?Jeg tror det i enkelte bedrifter/skoler/arbeidsplasser kan bli en ukultur for å ta ut egenmeldingene når det strengt tatt ikke er behov - og jeg oppfatter fra rine at det er en slik ukultur på hennes arbeidsplass. Syns ikke det er uthengig i det hele tatt. |
|
|
|
|
|
#36 |
|
Gizmor
Medlem siden: Aug 2008
![]() |
Sv: Når er det greit å sykemelde seg?Vil legge til at holdninger som "Vi vet ikke hva som ligger bak" ofte sykeliggjør ytterligere de som bruker egenmeldinger mer enn godt er. Det blir for enkelt å si at "jeg har det litt tøft hjemme - jeg trenger å sove ut litt". |
|
|
|
|
|
#37 |
|
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Når er det greit å sykemelde seg?Det er komplett umulig å mene noe om enkeltes sykemeldinger. Noen er syke, kanskje med ting de ikke ønkser å dele, andre sluntrer unna. Hvem som er hvem er vanskelig å skille. |
|
|
|
|
|
#38 |
|
Tåler regn
|
Akkurat med denne personen som jeg refererte til så vet jeg det. Hun har snakket med venninner i telefon på jobben, og da har hun sagt til dem at hvis du ikke får sånn eller sånn, så bare sykemelder du deg. Det samme sa hun til meg en gang. Og da var det snakk om at vi skulle bytte kontor, og da sa hun: "Hvis vi ikke får det kontoret vi vil, så sykemelder vi oss". Så kan de ha det så godt. Derfor vet jeg at hun har denne holdningen. Sist redigert av Pelikan : 30-09-08 kl 14:47. |
|
|
|
|
|
#39 |
|
Ekvilist
|
Sv: Når er det greit å sykemelde seg?Jeg er enig med Kasia og Liven i denne diskusjonen. Det ble litt for mye informasjon for min del, man kunne fint tatt denne debatten på prinsipielt grunnlag. Jeg må si at jeg synes du har en merkelig syn på sykemeldinger rine, siden du virker å ta det for gitt at folk "sykemelder seg" og at leger sykemelder alle som ytrer ønske om det.
|
|
|
#40 |
|
Tobarnsmor :)
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bor på Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Når er det greit å sykemelde seg?Jeg tror nok at det er stor forskjell fra bedrift til bedrift og bransje til bransje. Jeg jobber i et relativt mannsdominert miljø. Her er terskelen veldig høy for å være hjemme syk, og jeg har vel heller irritert meg over folk som kommer feber- og forkjølelsessyk på jobben. Føler at hos de fleste her går de heller på jobb enn å ligge hjemme.
|
![]() |
|
|