|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Ekvilist
|
Sv: Når er det greit å sykemelde seg?
Hvem er du til å ta denne vurderingen på vegne av andre? Dersom søvnproblematikk og utmattethet blir av en slik art at det er sykelig, så er det etter min mening en klar grunn til sykemelding. Legen er pent nødt til å sette en diagnose, man blir ikke sykemeldt fordi man er småsliten. Jeg tror også at man kan forebygge lengre sykemeldinger ved å la terskelen ikke bli alt for høy for hva man setter diagnose i forhold til. Mitt inntrykk er at leger i hovedsak (men med unntak som i alle andre yrker) er ganske gode på å bruke hodet når det gjelder dette. Om folk gjør noe ulovlig (juger på seg sykdom) så er det uansett svindel. En lege er ikke synsk. Skal man forebygge svindel så bør man kanskje inn med karensdager, et system jeg er i mot.
|
|
|
#42 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jepp- enig!
På generelt grunnlag kan man vel mene noe om at sykefraværet øker i Norge? Jeg tok -godt kamuflerte- eksempler jeg kjenner til, men vi trenger ikke diskutere min arbeidsplass..
Jeg tror jeg deler syn med veldig mange, Irma. Er som sagt, svært interessert i å høre fra noen som har hørt om en lege som nekter å gi folk sykemeldinger. Og ang. den "fullstendige blottleggingen" |
|
|
|
|
|
#43 |
|
Gizmor
Medlem siden: Aug 2008
![]() |
Vi snakker egenmeldinger. Når legen kommer inn i bildet så har vi en helt annen diskusjon - nemlig om egen moral. |
|
|
|
|
|
#44 |
|
Gizmor
![]() |
Sv: Når er det greit å sykemelde seg?Nei, det ble litt galt - moralen snakker vi jo om likevel :klaskerpanne: |
|
|
|
|
|
#45 |
|
Ekvilist
|
Ja, da kan du jo få høre av meg.
|
|
|
#46 |
|
Halloen!
Og hvem er du som bastant uttaler at det ikke er slik? Ordet småsliten blir nok ikke så mye brukt. Møtt veggen , er veldig populært for tiden... |
|
|
|
|
|
#47 |
|
Halloen!
|
|
|
|
|
|
#48 |
|
Textrovert
|
Jo, karensdager er en veldig dum idé. Folk som sier at de alltid klarer å karre seg på jobb, så derfor burde alle andre klare det også, bør prise seg lykkelige over sin gode helse og ellers holde kjeft.
|
|
|
#49 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Når er det greit å sykemelde seg?En bekjent jobber i helsevesenet, og hun klager over det samme som rine. Nemlig at noen sier: Hvis ikke jeg får det som jeg vil, så blir jeg syk de dagene det gjelder. Og syke er de. Ganske frustrerende for de som er igjen på jobb. De har ofte ikke vært særlig positive til endringen de heller, men så blir arbeidsbelastningen enda større.
|
|
|
|
#50 |
|
Halloen!
Hm, tok du ikke bort en vesentlig del av innlegget mitt her? Jeg skrev da virkelig noe om bakdelen med karensdager også? |
|
|
|
|
|
#51 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Jeg har vært i den situasjonen hvor kollega var sykemeldt i hytt og pine, og av og til bare ikke møtte opp på jobb eller kom sent. Gjett om resten av oss brukte mye energi på å irritere oss. En dag ba kollegaen om ordet på et felles møte og kunne fortelle at h*n led av en bipolar lidelse og at det var årsaken til at ting ble som de ble. Vi ble fremdeles irriterte, men når alt har en forklaring var det litt enklere allikevel.
|
|
|
#52 |
|
Gizmor
![]() |
Jeg har hørt om de legene også - de som etterhvert stiller litt mer krav om at pasienten må jobbe for å a. få diagnose eller b. få behandling for psykologiske problemer. |
|
|
|
|
|
#53 |
|
Teacher.
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: På midten
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Når er det greit å sykemelde seg?Leger har i det siste fått nye retningslinjer for sykemeldinger. Vet ikke alt om disse, men styrer på min gamle arb.plass sa at om en pasient ber om sykemelding p.g.a at hun har det vanskelig/ ikke trives på jobben, så kan ikke legen skrive ut sykemelding på dette grunnlaget! Vår kommune er en IA- bedrift d.v.s at sykemeldinger blir oppfulgt om de blir langvarige.
|
|
|
|
#54 |
|
Ekvilist
|
Fordi en lege ikke har anledning til å sette "småsliten" som diagnose på sykemeldingen. Om leger setter gale diagnoser så er selvsagt det ikke bra, og som jeg også skrev så finnes det leger som gjør dårlige vurderinger - akkurat som i alle andre yrker. Jeg tror imidlertid ikke leger generelt sykemelder kun fordi pasienten ytrer ønske om det.
|
|
|
#55 |
|
Gizmor
![]() |
Men det rina mente med å starte tråden var vel nettopp det at kollegaene oppgav grunner som ikke alle oppfatter som "gyldige"? |
|
|
|
|
|
#56 |
|
Halloen!
Ja, det er det som er så sabla dumt, ikke sant. Når mange misbruker, må reglene bli strenge- det går ut over andre igjen. Sist redigert av rine : 30-12-10 kl 11:53. |
|
|
|
|
|
#57 |
|
Textrovert
|
Joda, men du insinuerte at det i utgangspunktet er en god idé. Og jeg er ikke enig. Jeg synes ikke ideen er god i utgangspunktet en gang.
|
|
|
#58 |
|
Textrovert
|
Nemlig.
|
|
|
#59 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Sv: Når er det greit å sykemelde seg?Her synes jeg det var noen unødvendig høye hester og feil-tolking av det rine egentlig spør om.
|
|
|
#60 |
|
Halloen!
Takk! (Var akkurat begynt å tvile veldig på mine egne formuleringsevner her... |
|
|
|
![]() |
|
|