Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Gi meg din beste gryteoppskrift

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-09-08, 22:33   #1
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Gi meg din beste gryteoppskrift

Jeg har kokt lammegryte med sitrus og kanel i kveld. Nå er søndagsmiddagen klar, det samme er minst en hverdagsmiddag som skal i fryseren.

Jeg innser at gryter er genialt, og har laget egen plass for gryter i kokeboksen. Enn så lenge står lammegrytekortet ensomt og alene, og jeg trenger flere oppskrifter på gode gryter. Gjerne slike som kan koke i uendeligheten og varmes opp igjen.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-08, 23:24   #2
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gi meg din beste gryteoppskrift

Tingen med gode gryter er vel at det ikke finnes faste oppskrifter, men at man tar det man har osv.

Jeg synes biffgryte er godt. Jeg liker best på skikkelig biffkjøtt, mens mannen synes det er best med høyrygg eller annet grytekjøtt.

vi gjør det sånn: bruner kjøtt sammen med løk og gulrot i små omganger, salter og peprer, samt annet krydder, paprika f.eks. Om vi har poteter i gryta så freses de en runde også, og så videre med grønnsakene som går i (sopp, paprika, vårløk osv.) Bacon kan også freses og has i det er også godt.

Når alt er oppi gryta kan det godt tilsettes litt rødvin og eller fløte. Hvitløk må også i. synes jeg. La den stå og koke til kjøtt og poteter er møre.

Gammel 22-09-08, 00:05   #3
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har god plass til flere oppskrifter altså

Gammel 22-09-08, 00:11   #4
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Kjøttgryte fra Burgund

Ingredienser

• 700 g benfritt storfekjøtt av høyrygg eller bog
  • 2 ss smør
  • 1 ½ ts salt
  • ½ ts pepper
  • 4 dl rødvin
  • 3 dl kjøttkraft
  • 1 stk. laurbærblad
  • 1 ts tørket timian
  • 2 stk. gulrot
  • 10 stk. sjalottløk
  • 150 g bacon
  • 200 g sopp
Denne er nydelig!

http://www.matprat.no/artikkel.aspx?artid=7846

Gammel 22-09-08, 20:36   #5
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Om oppskriftene er hemmelige tar jeg dem gjerne på PM .

:nekter å tro at det ikke finnes flere gode gryteoppskrifter på FP:

Gammel 22-09-08, 22:31   #6
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Hvis du søker i Mim og Irmas tråder så er jeg helt sikker på at du finner opptil flere

Gammel 23-09-08, 13:04   #7
Tusenogtredve
Klar til innsats

Tusenogtredve sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trøndelag
Tusenogtredve er populærTusenogtredve er populærTusenogtredve er populær
Standard

Denne laget jeg i går. Veldig vellykket. Lot den ikke koke lenger enn oppskriften sa, men lagde den på formiddagen, kjølte den ned i vannbad, og varmet den opp til middag.

Tusenogtredve er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-08, 13:28   #8
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Lilleleo's rekegryte har du vel prøvd?

Ellers er jeg veldig glad i stroganoff.

500 g biffkjøtt
1 løk
200 g sopp
2 ss tomatpure
1 boks rømme
salt og pepper

Brun biffkjøtt, sopp og løk. Tilsett tomapure kok litt. Tilsett rømme, salt og pepper.

Selv buker jeg ofte langkokekjøtt til denne retten. Rundbiff ol. bruner lett og la det småkoke i kraft i 2 timer ca.

Gammel 23-09-08, 18:09   #9
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Bestemors gulasj: vend kjøttbiter (helst lam, men okse går også) i mel, salt og pepper. Brun dem litt i små porsjoner, og kok litt vann i stekepanna mellom hver gang. Det blir sausen. Ha alt over i ei stor gryte etterhvert. Når alt kjøttet er brunet, har du oppi løk, paprika, gulrot, en boks med tomater, hakket chili (ok, den er ikke fra originaloppskriften), og en skvett fløte. Kok til det er mørt.

Serveres med hjemmelaget grov potetmos.

Gammel 23-09-08, 18:25   #10
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Den er ikke fra bunnen av, men god er`n.

Skjærer biffkjøtt, svinekjøtt, paprika, løk, gulrøtter(hva en kunne ønske egentlig) i terninger/strimler. Steker i panne,med rigelig med biffkrydder. Etter hvert som det blir stekt, hives det opp i en kjele, og i kjelen tar en noen poser med peppersaus og noen poser med sjysaus og tilsvarende med vann. Smakes til med krydder og brunost.

Lar det koke til gulrøttene er møre, greit å ha de i ganske små biter, og serveres med ris, baguetter og salat.

Gammel 23-09-08, 18:56   #11
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av AnnKi, her.

Ellers er jeg veldig glad i stroganoff.

500 g biffkjøtt
1 løk
200 g sopp
2 ss tomatpure
1 boks rømme
salt og pepper

Brun biffkjøtt, sopp og løk. Tilsett tomapure kok litt. Tilsett rømme, salt og pepper.

Selv buker jeg ofte langkokekjøtt til denne retten. Rundbiff ol. bruner lett og la det småkoke i kraft i 2 timer ca.

Jeg har halvt om halvt med fløte og rømme i stroganoff og det er også nydelig! Og hjemmelaget potetmos til!

Gammel 25-09-08, 20:51   #12
TheVoice
priiiima donna

TheVoice sin avatar

TheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populær
Standard

kan man bruke bare fløte istede for rømme i stroganoff.

Gammel 25-09-08, 21:09   #13
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

I disse får-i-kål-kjøtt-i-butikken-tider vil jeg foreslå stifado ala rajraj:

4 porsjoner:

1 kg grytekjøtt av lam
cirka 15 sjalottløk (best), evt. 2 store gule løk i båter (duger det au)
1 boks hermetiske tomater
1 dl vann
2 ss tomatpuré
2 fedd hvitløk
1 laubærblad
1 klunk rødvin - hvis du har
olivenolje
salt, pepper etter smak

Fres grytekjøttet i rikelig med olivenolje i to omganger i en stor gryte. Når omgang nummer to er ferdig, slenger du oppi omgang nummer én igjen og har på så mye pepper som du synes er godt (jeg liker mye). Tilsett tomater og vann og la det koke litt inn.

Så tar du i tomatpuré, hvitløk og løk - evt. rødvin. Putt i laubærbladet og la det småputre til kjøttet er mørt og sjalottløken/løken er helt myk (en halvtime hvis du er sulten, en time, halvannen hvis du har god tid). Smak til med salt og evt. mer pepper.

Serveres med ris eller båtpoteter + salat eller grillede auberginer.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-08, 20:41   #14
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Martis, her.

Jeg har halvt om halvt med fløte og rømme i stroganoff og det er også nydelig! Og hjemmelaget potetmos til!

Og litt sitron setter en prikk over i.

Opprinnelig lagt inn av TheVoice, her.

kan man bruke bare fløte istede for rømme i stroganoff.

Bruker alltid kun fløte

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:13.