|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Nå da?
|
![]() Er restaurantbransjen råtten?Jeg bor i Oslo og elsker å gå på restaurant.
![]() |
#5 |
Nå da?
|
![]() Sv: Er restaurantbransjen råtten?
Det går TV3 på torsdager kl. 20 eller no. Få deg en PVR!
![]() |
#7 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er restaurantbransjen råtten?Ja, det vil jeg si den er, ut fra hva man leser i media og hva bekjente som går på matkontroller forteller.
![]() |
#9 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Er restaurantbransjen råtten?Restaurantbransjen er i hvert fall pill råtten når det kommer til lov og rett i arbeidslivet. :har deltatt på LOs sommerpatrulje:
![]() |
#10 |
Nå da?
|
Akkurat det er jeg enig i etter å ha lest sitater som " Spiser virkelig folk ketchup?". Men han er allikevel veldig flink. Alt til sin tid så lenge det ikke er uhygienisk. Og det er nettopp det jeg får inntrykk av nå...
![]() |
#12 |
Nå da?
|
Hmm...skremmende. Hvorfor er det mer der enn på andre arbeidsplasser?
![]() |
#13 |
Unik
|
![]() Sv: Er restaurantbransjen råtten?Restaurant bransjen er ikkje den lettaste å komma seg inn i. Ein ting er alle lover og regler som ein igrunn skal etterkomme for å få eit godkjent kjøkken. Temperaturer, oppbevaring og hygene er ting som ein fort kan begynne å slurve med. Og då er sirkuset fort i gang.
![]() |
#14 |
Prematurmamma
|
Signerer denne. :gift med kokk:
![]() |
![]() |
#15 |
Prematurmamma
|
Min erfaring, som kokkekjerring, er at restauranteiere ikke bryr seg nevneverdig om lover og regler ang. arbeidstid, overtidsbetalt og diveres kveldstillegg osv. Restaurantkokker er generelt underbetalt, og jobber ræva av seg. Min mann har jo jobbet fra 10-16, hentet Malin i barnehagen og levert henne hjemme, og så jobbet fra 17.30-ca 00.00. Minst fem dager i uken, ofte seks. Ikke overtidsbetaling, ikke helgetillegg, og ingen innlagte pauser. Han har fått ekstra betalt for søndager, men thats it. Slik jeg har forstått det er det ikke stort bedre på restaurantene inne i byen. Der han jobbet før vi flyttet til Stockholm jobbet han like mye, og fikk enda dårligere betalt.
![]() |
![]() |
#16 |
Truth is in the x-files
|
![]() Sv: Er restaurantbransjen råtten?Hellstrøm har gått ut å antydet at det er noe galt med ketchup, så mannen lider jo åpenbart av vrangforestillinger ...
![]() |
#17 |
rakkarpus
|
![]() Sv: Er restaurantbransjen råtten?Slik som Fibi beskriver det tror jeg er vanlig ja. I Trondheim var det en utenlandsk kokk som stod fram i avisa i sommer om forholdene, og det omhandlet helt vanlige restauranter standardmessig. Han fryktet at han ikke kom til å få jobb mer pga dette. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Prematurmamma
|
![]() Sv: Er restaurantbransjen råtten?Jeg spurte mannen om hvorfor han ikke organiserte seg, slik at han kunne få den lønnen han trossalt hadde rett på. Han sa at han var redd for å miste jobben, og for at han ikke skulle få ny jobb etterpå. Mange restauranteiere ansetter ikke organiserte kokker. De er dyrere.
![]() |
![]() |
#19 |
Passiv
|
Forstår egentlig ikke at noen vil ha det slik jeg. Det er omtrent det samme i transportbransjen. Lange dager og dårlig lønn etter antall timer. |
![]() |
![]() |
|
|