Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva syns dere om hasj/marihuana?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hasj?
Bruker det selv en gang i blant. Ikke noe problem. 3 1,54%
Bruker det selv en gang i blant, men det er vel ikke helt uproblematisk. 0 0%
Helt imot! 98 50,26%
Bør legaliseres. 13 6,67%
Det er jo ulovlig, det er hovedgrunnen til at man bør ligge unna 36 18,46%
Ikke så bra, sikkert, men det er det jo mye som ikke er... 22 11,28%
Har brukt det før/prøvd det 46 23,59%
Har aldri prøvd det 81 41,54%
Har venner som bruker 32 16,41%
Dustepoll/annet 3 1,54%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 195. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-10-08, 11:05   #1
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva syns dere om hasj/marihuana?

Det er jo så ymse meninger om dette, fra de mest anti-anti til de som selv bruker det sporadisk og syns det er greit. For og mot legalisering.

Jeg merker jeg blir mer og mer skeptisk til bruk. En ting er hva som er rent fysisk "farlig", men jeg har inntrykk av at den rusen virkelig gjør stygge ting med personlighet, prioriteringer, egoisme, etc.

En slags poll kommer.

Gammel 07-10-08, 11:11   #2
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva syns dere om hasj/marihuana?

Jeg skiller på bruk og misbruk. Misbruk er aldri bra, men å bruke hasj/marihuana på lik linje med alkohol i et normalt forbruk er jeg litt åpen for. Jeg tror ikke det er midlene som er problemet, men den som bruker dem og måten det gjøres på.

Om jeg er for legalisering er jeg usikker på, men jeg tror ikke moderat bruk er noe særlig mer skadelig eller farlig enn moderat bruk av alkohol. Dog ser jeg problemene som reiser seg ved at hasj/marihuana skulle bli lett tilgjengelig og dermed åpne for økt misbruk. Hvis man ser på skadevirkninger av alkohol (og forsåvidt tobakk), så er det jo helt utrolig at dette ikke forbudt. Det er jo avhengighetsdannende gift. Jeg liker rødvinsglasset mitt altså, det er ikke det, men det er mye dritt forbundet med alkoholisme.

Misbruk vil alltid være negativt og gjøre stygge ting med personlighet etc.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 11:15   #3
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Helt i mot!

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 11:18   #4
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde en lang diskusjon om dette med en bekjent som er syv år yngre enn meg og i tillegg aktiv kommunist. Han er ganske liberal for å si det sånn. Jeg følte meg som en gammel hippie da jeg hadde mer liberalt syn på dette enn han. Han var HELT imot, og jeg var litt mer sånn "jammen atte, hvisomatte". Det ble skikkelig høylytt til slutt.

Gammel 07-10-08, 11:21   #5
Blomst
nygift

Blomst sin avatar

Medlem siden: May 2008
Hvor: beste plassen
Blogginnlegg: 4
Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er imot at det skal bli lovlig, det skaper for det meste bare dritt likevel, og det kommer til å bli misbrukt, men i moderate mengder tror jeg rett å slett ikke det er farlig, men det er en port til tyngre stoffer for å oppnå en rus.
Når det gjelder bruk av det som legemiddel er jeg litt usikker, skulle ønske de som kunne ha nytte av det kunne få det på resept isteden for å gjøre seg selv til kriminelle, men haken er vel det at gud å hver mann hadde prøvd seg hos doktormannen.

Knoll & Tott 04 lykketrollet 10
Blomst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 11:23   #6
zeppelin
Jamning

zeppelin sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Jeg har en brokete mørk ungdomstid å se tilbake på og har mange forskjellige erfaringer med bruk av hasj. Noen takler det jo veldig bra og kan ta seg en rev et par ganger i året på et mimrete fest. Andre ender opp som avhengige og ødelegger sitt eget og andres liv. Syns det er vanskelig å gi noe entydig svar. Selv er jeg total-avhold nå og trives veldig godt med det.

Gammel 07-10-08, 11:25   #7
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Stiller meg helt på linje med Kasia her. Vi ser jo hvor store samfunnsproblemer det er med alkoholen, så av den grunn synes jeg ikke det bør legaliseres. Enda en ting å bli avhengi av liksom. Vet jo at mange som bruker det nå, og noen få som er helt avhengi, men det vil helt klart bli mange mange fler om det ble lovlig. Det er jeg sikker på.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 11:28   #8
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har sett for mange som har fått store psykiske ettervirkninger etter hasj/marihuana-bruk til at jeg kan synes vanlig bruk (ikke misbruk) er OK. I tillegg har jeg en tenåring, og kan vanskelig forsvare bruk av nevnte stoffer når jeg selv er livredd for at tenåringen min skal eksperimentere.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 11:31   #9
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Helt i mot!

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 11:31   #10
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Helt imot! Har aldri prøvd det, selv om jeg har blitt tilbudt det flere ganger. Synes de negative virkningene av det har blitt fokusert alt for lite på, og mange bagatelliserer bruken av det.

Gammel 07-10-08, 11:35   #11
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tito, her.

Synes de negative virkningene av det har blitt fokusert alt for lite på.

Syns du virkelig det? I hvilke sammenhenger mener du da? Jeg syns det har vært stor fokus på negative virkninger av rusmidler både i skole, medier og andre informasjonskanaler de siste 30 årene. Og det er selvsagt med rette. Rusmiddelavhengighet er et stort og alvorlig samfunnsproblem.

Gammel 07-10-08, 11:46   #12
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns bare det fokuseres på at "man begynner med hasj og så plutselig er man heroinist", og det vet jo alle at ikke er sant. Ja, og at en og annen en sjelden gang blir psykotiske og havner på institusjon, det har jeg vel hørt. Men jeg syns jeg har hørt utrolig lite om personlighetsforandringer, for eksempel.

Gammel 07-10-08, 11:48   #13
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker det ikke selv (selvfølgelig ikke, jeg er lege og kan overhodet ikke ha befatning med noe som ligner misbruk av stoffer, hverken legale eller ikke-legale.)

Det er vel lite tvil om at det er skadelig i større mengder, men svært lite skadelig i små mengder. Når det gjelder om det skal legaliseres eller ei, så går det for meg sånn helt pragmatisk på at jeg er for legalisering dersom (og det er vel det som er omdiskutert) det gjør at det blir mindre rekruttering til hardere stoffer, og ingen endring av bruk av hasj.

Gammel 07-10-08, 11:50   #14
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Helt imot det og har aldri brukt/prøvd det.

Gammel 07-10-08, 11:54   #15
Bada-Bing
Pulled back in

Bada-Bing sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Der
Bada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg syns bare det fokuseres på at "man begynner med hasj og så plutselig er man heroinist", og det vet jo alle at ikke er sant. Ja, og at en og annen en sjelden gang blir psykotiske og havner på institusjon, det har jeg vel hørt. Men jeg syns jeg har hørt utrolig lite om personlighetsforandringer, for eksempel.

Ja den hasj-til-heroin argumentasjonen stemmer ikke helt, ellers ville det vært utrolig mange heroinister her i landet. Når det gjelder psykoser ser det imidlertid litt annerledes ut:

Sitat:

Ungdom og unge voksne som røyker tjall i dag, har større sjanser for å oppleve psykotiske symptomer i løpet av de neste årene, melder Nature. Det er i hvert fall konklusjonen etter at forskere fra universitetet i Maastricht fulgte 2437 ungdommer i aldersgruppa 14 til 24, over en periode på fire år.
Økningen i risiko er moderat, mener forskerne, men utslagene er langt større for folk som er disponert for psykiske lidelser i utgangspunktet. Dessuten blir situasjonen verre jo flere rever man røyker.
Ungdommene som var disponert for mentale problemer og i tillegg hadde brukt cannabis ganske ofte, hadde omtrent 50 prosent sjanse for å få psykoser i løpet av de fire årene studiet varte. Uten rusmidlet var risikoen derimot nede rundt 25 prosent.
Uansett hvor sunt man lever, er det umulig å helgardere seg mot mentale lidelser. Selv i gruppa som ikke røyket, opplevde 15 prosent av deltagerne psykotiske symptomer i løpet av de fire årene.

Hele artikkelen her:
http://www.forskning.no/artikler/200.../1101990242.52

Jeg kjenner jeg står midt mellom begge leire. Jeg tror ikke på den ufarliggjøringa som enkelte grupper snakker om, men at det fører rett ut i misbruk og elendighet er også en sannhet med store modifikasjoner.

Gammel 07-10-08, 12:02   #16
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Helt imot.

Gammel 07-10-08, 12:09   #17
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Jeg er helt imot det. Det fører ingenting godt med seg.

Gammel 07-10-08, 12:12   #18
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg bruker det ikke selv (selvfølgelig ikke, jeg er lege og kan overhodet ikke ha befatning med noe som ligner misbruk av stoffer, hverken legale eller ikke-legale.)

Det er vel lite tvil om at det er skadelig i større mengder, men svært lite skadelig i små mengder. Når det gjelder om det skal legaliseres eller ei, så går det for meg sånn helt pragmatisk på at jeg er for legalisering dersom (og det er vel det som er omdiskutert) det gjør at det blir mindre rekruttering til hardere stoffer, og ingen endring av bruk av hasj.

Men med "skadelig" så virker det som om man snakker bare om de fysiske og mentale tingene. De sosiale er nedtonet, syns jeg. Er det fordi det er lite målbart?

Gammel 07-10-08, 12:13   #19
Bærekraftig
Gro

Bærekraftig sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Bærekraftig er populærBærekraftig er populærBærekraftig er populærBærekraftig er populærBærekraftig er populær
Standard

Jeg er i mot.

Bærekraftig er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 12:13   #20
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil ikke at det skal legaliseres, men jeg er ikke HELT imot bruken av det heller.
Hvis et alternativ hadde vært "HELT imot light" så hadde jeg stemt det.

Jeg har sett hva gjevnlig bruk av hasj/maihuana kan gjøre med folk. Jeg kjenner folk som har gått fra å være samfunnsorienterte, engasjerte, reflekterte mennesker til å bare bli en skygge. Som melder seg ut av sosial omgang med ikkerøykende, og der engasjementet plutselig kun dreier seg om rus og beslektede tema rundt hasjrøyking.

Men samtidig vet jeg av folk som røyker noen få ganger i året og som ikke er avhengige av den type rus hver gang de skal ta seg en fest, eller er i festlige lag. At disse røyker hasj/marihuana (jeg har aldri skjønt forskjellen) har jeg egentlig ikke noen problemer med.

Men ingen røyker hjemme hos meg, og jeg drar ikke på fester der "hasjmiljøet" er sterkt representert.
Jeg har røyka noen ganger selv, og kan ikke si med sikkerhet at det aldri vil skje igjen, men det er ikke noe jeg har lyst til å bli forbundet med.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:56.