|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fra 6 til 10 uker (pappakvote)
Ja, det var nettopp det jeg sa. Mor er forbeholdt 6 uker etter fødsel. Far er forbeholdt 10 uker etter fødsel med det nye forslaget. Påfallende syns jeg. |
|
|
|
|
|
#22 |
|
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
Sv: Fra 6 til 10 uker (pappakvote)Det er vel fordi det ikke akkurat er kamp her i landet fra fedrene for å overta fra uke 7, så det er et unødvendig vedtak å fatte, all den tid problemstillingen er ikke-eksisterende.
|
|
|
#23 |
|
På vei
Jeg syns det uansett er galt, prinsipielt sett, å forskjellsbehandle mann og kvinne i lovverket på den måten. |
|
|
|
|
|
#24 |
|
Tåler regn
|
Sv: Fra 6 til 10 uker (pappakvote)Jeg synes familer skal få velge selv hvordan de vil fordele permisjonen. Synd at man må tvinge familer inn i et system. Far kan i dag ta ut masse permisjon frivillig, hvis ikke mor setter seg helt på bakbeina da. Men hvis far tar mye perm tidlig, så tror jeg det vil gå utover tiden som kvinner orker/vil amme. |
|
|
|
|
|
#25 |
|
Travelt opptatt
|
Det er ikke bare mor som kan sette seg på bakbeina og nekte far mer permisjon. Mannen har ennå ikke fått pengene fra nav for de ekstra ukene han tok ut i sommer. Det syns jeg er et mye større problem.
|
|
|
#26 |
|
villende
|
Sv: Fra 6 til 10 uker (pappakvote)Jeg syns det hadde vært viktigere med selvstendig opptjeningsrett. Men det er jo fint at man samlet sett har mulighet til å være lenger hjemme med barnet. Personlig syns jeg at valgfrihet er viktig, men det er fordi jeg har en mann som allerede er "på banen" og manglende likestilling er ikke et problem hjemme hos oss. 10 uker bunden permisjon begynner å bli såpass at jeg kan se at det faktisk kan ha en likestillende effekt. |
|
|
|
|
|
#27 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fra 6 til 10 uker (pappakvote)Dette er bra!
|
|
|
#28 |
|
Prematurmamma
|
|
|
|
|
#29 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Fra 6 til 10 uker (pappakvote)Jeg synes det er skikkelig synd at det ikke har kommet selvstendig opptjeningsrett, om man ønsker likestilling så hadde det vært et godt hjelpemiddel.
|
|
|
#30 |
|
Passiv
|
Sv: Fra 6 til 10 uker (pappakvote)Dette er et skritt i riktig retning, men forbedringene i foreldrepermisjonstiden ødelegges kraftig av at man opprettholder diskrimineringen av fedre som ikke har selvstendig opptjeningsrett. |
|
|
|
#31 |
|
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Re: Sv: Fra 6 til 10 uker (pappakvote)Jeg synes man skal få velge selv hvordan man fordeler permisjonen.
|
|
|
#32 |
|
geskjeftig
|
Enig!
|
|
|
#33 |
|
Passiv
|
Sv: Fra 6 til 10 uker (pappakvote)Et skritt i riktig retning. Mannen min skal ha 5 mnd av permisjonen, og gleder seg veldig. |
|
|
|
#34 |
|
Deltidsmamma
|
Dette utrykker hva jeg mener om saken. |
|
|
|
|
|
#35 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Fra 6 til 10 uker (pappakvote)Mitt forslag har hele tiden vært å ta en uke fra fellesen, og legge til en uke på slutten. Det vil være en endring som koster lite både for samfunn og for valgfriheten til den enkelte familie, samtidig som at 8 uker er ganske dramatisk forskjellig fra 4-5-6 uker. Ganske enkelt fordi det mye vanskeligere lar seg ta ut som felles ferie for hele familien. 8 uker ville betydd at langt flere menn ville hatt et lengre tidsrom (flere uker i strekk) der de tar hovedansvaret hjemme. Det ville hatt mye å si, tror jeg.
|
|
|
#36 |
|
Etylbarbital
Sv: Fra 6 til 10 uker (pappakvote)Ang. selvstendig opptjeningsrett: Jeg synes det er helt kunstig at det er en minimumskvote for far som har forskjellige regler ifht. foreldrepengedelen som mor og far står fritt til å fordele OG som far har selvstendig opptjeningsrett til allerede (rent bortsett fra at kravet om aktivitet for den av foreldrene som ikke er i permisjon også burde gjelde for far og ikke bare for mor).
|
|
|
#38 |
|
Princess Skids and Scars
|
Sv: Fra 6 til 10 uker (pappakvote)Jeg synes dette er et skritt på veien. Det blir litt som kjønnskvoteringen i styrer, man trenger litt "tvang" for å komme igang og gjøre det mer legitimt og normalt at far er hjemme i et lengre tidsrom. Det går dessverre på bekostning av de der far har problemer med å ta ut permisjon, men på den annen side er mor også absolutt nødt til å ta ut permisjon når hun får barn. Disse forbeholdte ukene forsvinner nok om en generasjon eller to. |
|
|
|
|
|
#39 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fra 6 til 10 uker (pappakvote)Fremdeles har ikke far selvstendig opptjeningsrett og det synes jeg rett og slett er en skam! |
|
|
|
|
|
#40 |
|
Etylbarbital
Sv: Fra 6 til 10 uker (pappakvote)Kan noen forklare meg hvorfor det er et problem at far ikke har selvstendig opptjeningsrett på minimumskvoten for far enn så lenge han har selvstendig opptjeningsrett på foreldrepengedelen? (Annet enn at det er ulogisk osv.)
|
![]() |
|
|