Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Når foreldre ikke kan hysje på barna sine

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-10-08, 01:07   #1
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Når foreldre ikke kan hysje på barna sine

Christian begynte på håndball i dag og hadde sin første trening. Samtidig var det foreldremøte. 2 av foreldrene hadde sine mindre barn med der og det er helt greit. De var vel en 2-3 år. Men så mens trener og en fra styre begynner å fortelle om forskjellige ting begynner disse 2 barna og løpe rundt i støvlene sine som lager skikkelig bråk. Ingen av foreldrene sier noen ting og later som ingen ting. Jeg blir mer og mer irritert. Dette er tross alt et foreldremøte og jeg prøver å få med meg hva som blir sagt noe som ikke er lett.
Jeg prøver å se bort på foreldrene til disse barna men de reagerer omtrent ikke. Jeg blir helt matt.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-08, 01:22   #2
lijander
ssscccuphersfantassschisk

lijander sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
lijander er litt kullijander er litt kullijander er litt kul
Standard

Sv: Når foreldre ikke kan hysje på barna sine.

Jeg blir også matt av foreldre som aldri kan snakke til barna sine

Gammel 08-10-08, 01:25   #3
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Helt enig. Dette har jeg også sett i andre sammenhenger som f.eks. kirken. Det er greit at barna rusler litt rundt, men når de begynner å løpe rundt i gangen og lager lyd da burde foreldrene si i fra. Barn må lære seg å vise respekt for andre tidlig. Om de ikke forstår det når de er 2-3 år så er det likevel viktig å synliggjøre det. Foreldrene får heller ta barnet sitt med ut en tur om det ikke roer seg.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-08, 08:53   #4
Avelonia
Gangster girl

Avelonia sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
Avelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populær
Standard

Att dem ikke kan er vel feil å si? Alle kan da hysje på barna sine?

Om foreldrene ikke gjør det selv og det er til sjenanse for andre, ja da sier jeg ifra til barna selv jeg. Ofte så venter foreldrene på at noen andre skal snakke til barna dems, fordi barna ikke hører på dem likevell.

Avelonia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-08, 08:59   #5
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når foreldre ikke kan hysje på barna sine

I dette tilfelle ville jeg valgt enten: (til trener)
Du trener, kan du snakke litt høyere? Jeg hører ikke hva du sier pga. bråket de ungene lager.

Eller den litt mer reale: (til foreldrene)
Jeg hører ikke hva treneren sier, kan dere være så snille og be ungene dempe seg?

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-08, 08:59   #6
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Helt enig. Dette har jeg også sett i andre sammenhenger som f.eks. kirken. Det er greit at barna rusler litt rundt, men når de begynner å løpe rundt i gangen og lager lyd da burde foreldrene si i fra. Barn må lære seg å vise respekt for andre tidlig. Om de ikke forstår det når de er 2-3 år så er det likevel viktig å synliggjøre det. Foreldrene får heller ta barnet sitt med ut en tur om det ikke roer seg.

Jeg er forsåvidt enig, samtidig som jeg tror Gud veldig gjerne synes barn kan få være barn, også i kirken. Særlig i kirken?

Gammel 08-10-08, 09:08   #7
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg vet om svært få 2 til 3 åringer som kan sitte stille på et foreldremøte, derfor tar jeg aldri med Junior på noe slik for jeg gidder ikke å utfordre skjebnen. Og jeg tror også min strategi hadde vært å overse bråkemakeren for slik rasing går som oftest fortere over da, i stedet for å fyre opp med å gi han oppmerksomhet, men det er jo mitt barn da.

Gammel 08-10-08, 13:59   #8
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg er forsåvidt enig, samtidig som jeg tror Gud veldig gjerne synes barn kan få være barn, også i kirken. Særlig i kirken?

Det er jeg helt enig i, men når det blir såpass mye støy at barna overdøver det presten sier da blir det feil. Jeg har også sett barn som har løpt rundt alteret blant annet. Jeg er for at barn skal få lov å være barn, også i kirken. Jeg liker veldig godt at kirken har blitt mer myk i forhold til dette....

Det som provoserer er når foreldrene ikke sier noe som helst. Heldigvis gjør de fleste det, men noen velger å snu ryggen til..... det har jeg sett i skolesammenheng....

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-08, 14:00   #9
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hysjer gjerne på andres barn.

Gammel 08-10-08, 14:08   #10
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Det er jeg helt enig i, men når det blir såpass mye støy at barna overdøver det presten sier da blir det feil. Jeg har også sett barn som har løpt rundt alteret blant annet. Jeg er for at barn skal få lov å være barn, også i kirken. Jeg liker veldig godt at kirken har blitt mer myk i forhold til dette....

Det som provoserer er når foreldrene ikke sier noe som helst. Heldigvis gjør de fleste det, men noen velger å snu ryggen til..... det har jeg sett i skolesammenheng....

Ja, det er klart at det finnes grenser for hvor mye det er greit å la barna ta seg ut, samme hvor man er. Løping innendørs blir lett voldsomt i alle tilfeller. Poden har dog tuslet noen runder rundt alterringer, uten at jeg synes det gjør så mye. Jeg synes det er fint at han er trygg på og fortrolig med kirken som bygg, og ikke bundet av mange av de eldres "skikk og bruk"-syn. Som jeg mener la en demper på både humør og gudstjenesteliv...

Men foreldre som tilsynelatende er både blinde og døve overfor sine barns oppførsel, kan være irriterende, ja. Selv om det ofte er vel så forstyrrende med foreldre som setter i gang med en panisk hysje-kampanje...

Gammel 08-10-08, 14:21   #11
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her kjenner jeg at jeg hadde blitt helt overgitt. Skjønner godt at du ble irritert. Det er så utrolig når enkelte bare lar det stå til og gir blaffen i at andre ikke får med seg viktige beskjeder og informasjon.

Med all respekt for manglende barnevaktmuligheter og viltre unger som er ovetrøtte, det GÅR AN å ta av bråkete støvler. Eller ta med seg barna hjem igjen, og heller avtale med en (takknemlig) medforelder at info o.l. videreformidles...

Gammel 08-10-08, 14:25   #12
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Det er ikke lett heller da. Så har man ikke barnevakt, og tar med seg barna på foreldremøte. Da blir det tråd på foreldreforumene om bråkete barn. Neste møte blir man heller hjemme, og hva skjer? Da kommer trådene om sløve foreldre som aldri stiller opp...

Jeg sier ikke at man ikke kan ta av barna støvlene om de løper inne, men vi er da jammen ikke mye lette å gjøre til lags heller.

Gammel 08-10-08, 14:28   #13
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

hvis man tar med søsken på foreldremøte pga manglende barnevakt, så har man også plikt til å være ekstra påpasselig så ikke møtet blir ødelagt for de andre. Dette er er jo et møte der informasjon skal gis, og de andre er der for å få det med seg. Man sitter ikke bare å ser på når støynivået blir så høyt at de overdøver den som prater. Man sørger for at de f.eks har med bøker, leker eller at det er et område i utkanten de kan holde på.
Noe støy må man regne med fra barn, men det er ikke i alle settinger det passer seg å la de løpe fritt.
Samme i kirken, barn skal være velkomne og få utfolde seg innen en viss grense siden man ikke kan forvente at de sitter musestille i så og så lang tid, men at de får fly fritt og overdøve prest, taler og seremoni i bryllup, dåp og begravelser er jeg veldig imot. Spesielt bryllup synes jeg man skal ta hensyn.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-08, 14:28   #14
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ikke lett heller da. Så har man ikke barnevakt, og tar med seg barna på foreldremøte. Da blir det tråd på foreldreforumene om bråkete barn. Neste møte blir man heller hjemme, og hva skjer? Da kommer trådene om sløve foreldre som aldri stiller opp...

Jeg sier ikke at man ikke kan ta av barna støvlene om de løper inne, men vi er da jammen ikke mye lette å gjøre til lags heller.

Jeg er enig i denne og tenker at det er mye rart folk irriterer seg over. Hvis man ikke hører hva som blir sagt så får man si fra da.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-08, 15:04   #15
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så er det vel nettopp på foreldreforum det er naturlig å ta opp slike ting? Jeg tenker at dette er et ypperlig sted å få feedback på om ens egne "synser" er helt urimelige, eller om det kan være hold i at det faktisk ER irriterende med barn som bråker uten at foreldrene tar tak. Det er jo stort sett foreldrene det fokuseres på, og det er bra. Synes vi er flinke til å være samstemte i at barna tross alt ikke gjør annet enn barn flest ville gjort i samme setting.

På dette møtet var det flere voksne, og sikkert flere som hadde trommet sammen barnevakt for å kunne dra på møtet. Da blir det jo litt fåfengt å sitte å SE på noen snakke, fordi man ikke klarer å få med seg hva som blir sagt. Tenker jeg.

Gammel 09-10-08, 01:22   #16
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Retz, her.

I dette tilfelle ville jeg valgt enten: (til trener)
Du trener, kan du snakke litt høyere? Jeg hører ikke hva du sier pga. bråket de ungene lager.

Eller den litt mer reale: (til foreldrene)
Jeg hører ikke hva treneren sier, kan dere være så snille og be ungene dempe seg?

Hadde gjort akkurat det samme.
Og når man har med barn på foreldremøte så får man ta hensyn til de andre foreldrene som er der for å få info osv ved å ta ungene ut eller be de roe seg. Regner med at foreldrene til ungene også ble forstyrret av bråket.
Og jeg synes ikke det er en rar ting å irritere seg over andres bråk når man iherdig forsøker å få med seg det som blir sagt.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-08, 01:56   #17
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Oh. Den store forventningen om "kjefting"/tilsnakk/offentlig oppdragelse. Den kjenner jeg litt til. Men siden det er fra et ståsted der det som funker for alle andre barn ikke funket på mitt, samt en litt sår følelse i forhold til omverdenens stadig krav om å "oppdra den ungen" stadig hardere og på grensen til det umenneskelige, så innser jeg jo at det ikke nødvendigvis er helt relevant. Alt er jo tross alt ikke særtilfeller og sløve foreldre finnes jo også.

Men jeg tror at jeg på grunn av disse tingene også ville ha vært ganske forsiktig med å anta for mye om hva som ligger bak foreldres reaksjoner, eller hva som er den ultimate løsningen. Irritasjon over bråk, ja. Men jeg tror jeg ville ha vært veldig forsiktig med å anta for mye utover det. Og forhåpentligvis sagt ifra på en måte som gjenspeilet dette.

Når det er sagt; i slike situasjoner har jeg selv som regel valgt å ta barnet ut av rommet/situasjonen. Eller latt være å komme dersom jeg visste at dette ville bli et problem. Og heller akseptert at folk "tenker sitt" om mitt fravær.

Ellers kan jeg jo forestille meg at foreldre som rett og slett er utslitt kan bli litt apatisk og glemme at det som har blitt normaltilstand (og normal "bakgrunnsstøy"?) for dem ikke nødvendigvis er det for andre foreldre?

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-08, 02:13   #18
lijander
ssscccuphersfantassschisk

lijander sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
lijander er litt kullijander er litt kullijander er litt kul
Standard

Jeg mener ikke at barn ikke skal få lov til å være barn. Men jeg ville jo prøvd å bare feks avlede de litt med å prøve¨å få de til å gjøre noe annet..

Eller feks bare tatt av de støvlene, slik at det hadde blitt mindre bråk når de løp Er ikke alltid det skal så mye til. Mener jo ikke at foreldrene skal kjefte de opp og ned i mente heller.. Men går ann å prøve å få ned lydnivået bittelitt

Gammel 09-10-08, 08:45   #19
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg ville ha satt meg slik at jeg kunne enkelt forlate rommet.

I kirkesammenheng spørs det litt på typen gudstjeneste. Som oftest har vi gjort noen grep for å holde Mazungen litt i ro, men det kan jo bli litt visking osv som noen finner irriterende. I begravelse har jeg hatt noen lenger bak som kan steppe inn for meg om Mazungen fikk for mye maur i rompa. Neste gang er hun nok stor nok til å ønske å delta selv, men likevel skal hun ha muligheten til å gå ut, mens vi voksne blir igjenn.

I fjor i november var det en stor sak her om at man måtte betale bilett for å få med seg et lite barn på en forestilling beregnet for større barn. Jeg syntes det var ganske samenlignbart. Hvorfor ha med seg et barn som ikke har glede av forestillingen og som da potensielt ødelegger andres forestilling?

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-08, 10:11   #20
Søster
kåt vikingbrud

Søster sin avatar

Hvor: Østlandet
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Kie:

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:19.