Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Fra 6 til 10 uker (pappakvote)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-10-08, 23:12   #41
Marge
Bør lage seg en tittel selv

Marge sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Sv: Fra 6 til 10 uker (pappakvote)

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Kan noen forklare meg hvorfor det er et problem at far ikke har selvstendig opptjeningsrett på minimumskvoten for far enn så lenge han har selvstendig opptjeningsrett på foreldrepengedelen? (Annet enn at det er ulogisk osv.)

Fordi far får mindre permisjon enn han egentlig har krav på.
Jeg var for eksempel student da jeg fikk minstemann og måtte ta et helt års permisjon fra studiene fordi jeg var nødt til å hoppe inn igjen på akkurat samme sted som jeg tok pause. Skulle jeg søkt meg et vikariat på en jobb i 100 % stilling i tre mnd på slutten av permisjonen for at far også skulle fått tid alene med babyen? Hadde han fått fedrekvote kun han fått 6 dyrebare uker sammen med sønnen sin han også. Jeg skjønner ikke at han fortjener dette mindre enn andre arbeidende fedre bare fordi partneren hans er student.

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-08, 23:13   #42
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Kan noen forklare meg hvorfor det er et problem at far ikke har selvstendig opptjeningsrett på minimumskvoten for far enn så lenge han har selvstendig opptjeningsrett på foreldrepengedelen? (Annet enn at det er ulogisk osv.)

Om mor er hjemmeværende eller jobber mindre enn 50 % (tror jeg det er) har ikke far rett på permisjon.

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-08, 14:59   #43
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pia, her.

Om mor er hjemmeværende eller jobber mindre enn 50 % (tror jeg det er) har ikke far rett på permisjon.

75%.

I familier hvor mor frivillig eller ufrivillig ikke er i jobb/studier, jobber mindre enn 50 %, og studerer mindre enn 100%, får ikke far noen som helst permisjon. Hverken fedrekvote eller noe av felleskvoten.

Men mitt største ankepunkt, er uttaksretten. Det er virkelig kjønnsdiskriminerende at far må SØKE om å få overta den felles permisjonen. Og den søknaden er ikke alltid så enkel å få igjennom.
Så snakket om "det er ikke mors permisjon, den er felles", blir bare tomme ord så lenge reglene er som i dag.

Uff, nå hisser jeg meg opp igjen. Kanskje jeg skal ringe saksbehandleren min og spørre hvor det blir av pengene til husbonden? Nå har vi dokumentert i hytt og pine (ringt, fakset, sendt 4-5 brev) at jeg jobbet i sommer slik at han skulle få mer enn 6 uker, men ennå har han ikke fått pengene sine.

Gammel 10-10-08, 15:11   #44
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Uff, nå hisser jeg meg opp igjen. Kanskje jeg skal ringe saksbehandleren min og spørre hvor det blir av pengene til husbonden? Nå har vi dokumentert i hytt og pine (ringt, fakset, sendt 4-5 brev) at jeg jobbet i sommer slik at han skulle få mer enn 6 uker, men ennå har han ikke fått pengene sine.

Dette var overhodet ikke noe problem for oss?
Jeg ringte Nav 14 dager før mannen skulle overta og sa han skulle overta 6 uker tidligere enn opprinnelig. Det gikk helt fint, sendte inn et skjema om det, og alt gikk greit.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-08, 15:14   #45
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så snakket om "det er ikke mors permisjon, den er felles", blir bare tomme ord så lenge reglene er som i dag.

Godt sagt.

Gammel 10-10-08, 15:23   #46
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sybil, her.

Dette var overhodet ikke noe problem for oss?
Jeg ringte Nav 14 dager før mannen skulle overta og sa han skulle overta 6 uker tidligere enn opprinnelig. Det gikk helt fint, sendte inn et skjema om det, og alt gikk greit.

Men det var vel snakk om fedrekvoten? Der er det selvstendig uttaksrett, selv om det ikke er selvstendig opptjening. Med den "felles" permisjonen må mor dokumentere at hun jobber eller studerer. Hvis ikke så får ikke far overta.

Jeg hadde heller ikke problemer med første ungen, for da var det en grei saksbehandler. Nå har jeg ei som jeg mistenker har jobbet med sosialsaker i lang tid, så hun driver og spør og graver om masse uvesentligheter, skal ha skjemaer og underskrifter fra alle instanser, og nekter å betale ut hvis det mangler 1%.

Gammel 10-10-08, 15:46   #47
Sol
Skinner

Sol sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Sol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg synes det er fint at fedrekvoten økes jeg, det gjør det lettere for menn å være hjemme hos barnet sitt til tross for at arbeidsgiver ikke ønsker det.

Et veldig viktig og godt poeng, syns jeg. Dersom vi kommer dit at arbeidsgiverene er inneforstått med at å ansette både unge menn og kvinner vil medføre risiko for at de får barn og vil være borte i perioder pga dette, så har vi kommet langt i vår tids likestilling. Slik jeg opplever det i dag, er det sjelden arbeidsgiverene vurderer kjønnene likt, noe som setter oss kvinner i disfavør i arbeidssøkersituasjoner, lov eller ikke.

Gammel 11-10-08, 00:27   #48
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Men det var vel snakk om fedrekvoten? Der er det selvstendig uttaksrett, selv om det ikke er selvstendig opptjening. Med den "felles" permisjonen må mor dokumentere at hun jobber eller studerer. Hvis ikke så får ikke far overta.

Jeg hadde heller ikke problemer med første ungen, for da var det en grei saksbehandler. Nå har jeg ei som jeg mistenker har jobbet med sosialsaker i lang tid, så hun driver og spør og graver om masse uvesentligheter, skal ha skjemaer og underskrifter fra alle instanser, og nekter å betale ut hvis det mangler 1%.

Nei, jeg fikk ny jobb og begynte å jobbe siste mnd av permisjonen jeg skulle ha opprinnelig. Jeg måtte ikke dokumentere det på noe vis. Far overtok denne mnd. Jeg ringte og ga beskjed, de ba far og arbgiveren hans sende inn skjema for når hans permisjon skulle begynne. Så enten har jeg hatt det lett eller så har du vært ute for en omstendig og vanskelig regelrytter slik du beskriver. :-)

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:19.