|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ali Farah til angrep på samfunnet og ambulansesjåførenTanken som murret i bakhodet da jeg leste kronikken her var at dette muligens er skrevet av en som ikke omgir seg med andre enn de som ukritisk heier når slike teorier fremsettes? Altså; kronikken virket litt virkelighetsfjern, til tross for at det sikkert også lå et og annet poeng i den. Men det druknet i alt det unyanserte, ukritiske og uempatiske.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#42 |
|
Deltidsmamma
|
Sv: Ali Farah til angrep på samfunnet og ambulansesjåføren
Jeg er med på dette. |
|
|
|
|
|
#43 |
|
Mother of Dragons
|
Nei det er ikke "greit". Men problemet for ambulansesjåførene er jo ikke Ali Farah, det er jo alle de vanlige norske som ble fullstendig i heksejaktmodus.
|
|
|
#44 |
|
Leser
|
Selvfølgelig. Rasisme er heller ikke noe som kan "bevises". Hvorvidt hudfargen til Ali Farah var en av grunnene til at han ikke fikk hjelp kan hverken bevises eller motbevises. Jeg tror hudfargen hans var en av grunnen til at han ikke fikk hjelp.
|
|
|
#45 |
|
Deltidsmamma
|
Det gjelder i alle fall ikke meg. |
|
|
|
|
|
#46 |
|
weird
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Kanskje. Det er i alle fall den lynsjestemningen og selvrettferdigheten som byr meg imot. Det gjelder selvsagt begge sider.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#47 |
|
Ringskrømt
|
Hvorfor skulle hudfargen hjelpe til å gjøre sitt i dette tilfellet? Fordi aggresivitet og rus er typisk for mørkhudede? Det har jeg ikke fått med meg. Man henter langt flere rusa og aggresive hvite enn mørke, så hvorfor hudfargen gjorde at "de tenkte sitt" skjønner jeg ikke. Får man en melding over radioen som lyder "slosskamp i Sofienbergparken midt på lyse dagen" kan man gå i fella å tenke "Faen, narkomane", ikke "faen, svarte"? |
|
|
|
|
|
#48 |
|
Ringskrømt
|
Tydeligvis ikke. Ettersom det ikke er noe som helst bevis for at feilbehandlingen var et resultat av rasisme, kan man bare anta at de som står på sitt og mener at det fremdeles var pga hudfargen alltid kommer til å "tenke sitt" når det er mørkhudede involvert. |
|
|
|
|
|
#49 |
|
Deltidsmamma
|
Sv: Ali Farah til angrep på samfunnet og ambulansesjåførenJeg tror at loven er sånn at det er den som blir anklaget for rasisme/ rasistiske handlinger har bevisbyrden. Omvendt bevisbyrde altså. I alle andre saker er man uskyldig til det motsatte er bevist, men ikke på dette. Sist redigert av bønna : 10-10-08 kl 10:36. Årsak: lime inn lovdata |
|
|
|
|
|
#50 |
|
tittel -en, titler
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ali Farah til angrep på samfunnet og ambulansesjåførenJeg tror dette like god kunne ha skjedd en hvit mann i samme park med samme oppførsel og symptomer, men jeg undres om det hadde blitt en like stor sak ut av det da.
|
|
|
#51 |
|
Ustabil
|
Sv: Ali Farah til angrep på samfunnet og ambulansesjåførenNei, dette er ikke en Ok reaksjon. Bytt om svart og hvit i innlegget til Farah, så er det åpebart hvem som er rasisten her. |
|
|
|
|
|
#52 |
|
Ustabil
|
Hvilken mobb snakker vi om? De som ville lynsje ambulansesjåførene? Hvorfor skulle de ville lynsje Farah nå? |
|
|
|
|
|
#53 |
|
Ustabil
|
|
|
|
|
|
|
#54 |
|
This is normal!
|
Jeg signerer rajraj jeg...
Jeg går ut i fra at ambulansepersonell er vant til å møte mennesker som både kaster opp og tisser på seg rett som det er. Av og til treffer det sikker både ambulansen og de som jobber i den. I dette tilfellet er dette altså så ille for dem at de velger å ikke ta med Farah. Det til tross for at de er klar over at han har fått en kraftig hodeskade, at han har vært bevisstløs osv. Det er vanskelig å la være og lete etter andre årsaker til at de dro fra han enn akkurat det at han tisset på ambulansesjåførene. Jeg tror de gjorde det for de han er en svart mann og at det var diskriminering.
|
|
|
|
#55 |
|
Deltidsmamma
|
Dette er jo det samme som Schenken sier i A-magasinet. De opplever det som en viljestyrt tisssing, ikke bare en mann som tisser på seg, som de nok har opplevet mange ganger før, og andre kroppsvesker og det som verre er. |
|
|
|
|
|
#56 |
|
Ustabil
|
Slik jeg har sett beskrivelsene av denne saken, fra både vitner og ambulansepersonellet, så var det mange folk rundt. Og vitnene har vært misfornøyde med at ambulansepersonellet overså dem. Og ambulansepersonellet "lukket dem ute". |
|
|
|
|
|
#57 |
|
saftig
|
Ingen tvil om det, nei.
Helt enig. Jeg trakk meg jo ut av diskusjonen fordi jeg opplevde at folk ble helt rabiate og angrep som gale katter, helt uten gangsyn.
Og jeg lar igjen Irma formidle mine tanker.
Blås det gjerne opp i fet for min del, for jeg mener du har helt rett.
Det tror jeg også. Og det viste seg jo også at Farah hadde brukt hasj den dagen.
|
|
|
#58 |
|
Passiv
|
Sv: Ali Farah til angrep på samfunnet og ambulansesjåførenNå har jeg lest kronikken og jeg hvis dette er måten mange oppfatter det norske samfunnet synes jeg det er fryktelig trist. Dette er harde ord fra Ali Farah og dessverre ligger det nok mye sannhet i det. Men som flere har skrevet blander han i mine øyne to saker: effekten av heksejakt i media på den ene siden og systematisk rasisme på den andre siden. Som så mange andre saker har også denne saken mange ofre. |
|
|
|
#59 |
|
This is normal!
|
Dette smaker litt av å finne seg en unnskyldning i ettertid, synes jeg. De visste at han hadde slått seg kraftig i hodet (jf sitatet «Men det er greit, han var kaldsvett og bleik, og om han har slått bakhue når han har gått i bakken, og han har hatt cerebralt... det, han kaldsvetta og lå der og ynka seg og alt mulig sånn, og plutselig reiste han seg opp og pissa på oss da, men politiet var også inneforstått med at det var et ordensproblem, at vi vil ikke ha han i bilen når han pisser på meg på gjøres...»).
Her er lydopptak fra hendelsen:
Lydopptakene i ettertid viser at de har fått med seg at det var en tilskuer som jobbet i helsevesenet. I stedet for å dra av gårde irriterte fordi Farah hadde tisset på en av dem, kunne de tatt seg ett minutt med denne personen og fått et bedre bilde av det som skjedde og Farahs skader.
|
|
|
|
#60 |
|
This is normal!
|
Dette er jeg veldig enig i!
|
|