Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ali Farah til angrep på samfunnet og ambulansesjåføren

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-10-08, 14:46   #81
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ali Farah til angrep på samfunnet og ambulansesjåføren

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Hvorfor er det så utenkelig at de oppfattet han som et ordensproblem? Hvorfor hudfargen hans ha spilt en avgjørende rolle for at de ikke tok ham med?

Det er ikke utenkelig, og ingen av oss sitter med fasiten. At Schjenken sier at han ikke har diskriminert, betyr ikke at jeg må tro han. Basert på det jeg har lest og hørt i denne saken, ser jeg det som sannsynlig at ambulansesjåførene behandlet Farah som de gjorde pga at han er mørk i huden.

Det at Schjenken har fortalt sin historie hjelper ikke, dere har allerede bestemt dere for hvordan det er.

Schjenkens historie er ikke nødvendigvis sannhet. Selvfølgelig har han ikke fortjent det presset som har vært mot han etter denne hendelsen. Grunnen til at jeg synes han ikke har troverdighet, er at han dropper å kommentere flere av de problematiske sidene ved han og hans partners oppførsel.

Schjenken har ikke før nå fått fortelle sin historie og opplevelse rundt det, så det skulle bare mangle at folk sympatiserer med ham når de får høre hvordan han opplevde det og hva han har gjennomgått i ettertid.

Det stemmer ikke. Han skrev denne kronikken i Aftenposten en stund etter hendelsen:
http://www.aftenposten.no/meninger/d...cle2354435.ece

Eller synes du det er riktig å drapstrue noen i "rasismens" navn?

Det er det da ingen her som har skrevet, er det vel?

Farahs bitterhet henger tydeligvis sammen med kolonitiden, og det er dessverre ikke så mye Schjenken kan få gjort med det.

Schjenken opptrådde som en offentlig tjenestemann i denne saken, og han er del av et system. Det er vel derfor Farah skriver som han gjør.

AMK kan ikke nekte eller holde fast på å ikke sende en ambulanse hvis en lege (i dette tilfellet; fra legevakte) bestiller en. Videre kan ikke AMK-personellet velge hvilke kriterier som skal ligge til grunn. De må forholde seg til "Norsk indeks for medisinsk nødhjelp".

Men det gjorde de altså.

Gammel 10-10-08, 14:47   #82
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaz, her.

Jeg har møtt flere som mener det samme, vi i vesten er rike fordi vi er dyktige mens afrikanere er late og dumme, og selv skyld i sin egen elendighet. Det må oppleves som utrolig urettferdig.

Altså, jeg har overhodet ikke det synet som du refererer til her. Om du skulle tro det, da. Jeg vet at vi er privilegert som er født i vesten. Men man er da ikke automatisk rasist for det?

Men det du ellers skrev om ungdommer som reiser til et annet land og får erfaringer, minner meg på dette innlegget av en annen innvandrer. Heldigvis er det stemmer som henne også.

http://www.aftenposten.no/meninger/s...cle2695715.ece

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-08, 14:47   #83
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

aC: Jeg synes hele kronikken er komisk, på den ufrivillige måten.

Sist redigert av Skremmern : 10-10-08 kl 15:08.
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-08, 14:54   #84
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

Jeg har forstått det som at han måtte vente så lenge fordi AMK ikke ville sende noen ambulanse for å hente han fordi de holdt fast på at han var et ordensproblem (jf artikkelen jeg lenket til over). Jeg har ikke sett på rapporten fra Helsetilsynet (eller hvem det nå var), så jeg vet ikke helt om dette stemmer.

Jeg leste et annet sted (mulig det var i artikkelen om Shjenken) at politiet rekvirerte en bil, men før bilen kom fram hadde Farah allerede forsvunnet i taxi.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-08, 14:56   #85
bina
Ustabil

bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Schjenken opptrådde som en offentlig tjenestemann i denne saken, og han er del av et system. Det er vel derfor Farah skriver som han gjør.

Det er åpenbart at Farah har "statuert et eksempel". Shjenken er egentlig uviktig. Farah er sint på hele det norske samfunnet og mener at vi er en grå masse som gjør alt vi kan for å trykke han ned. Men han bruker Shjenken bevisst for å være ekkel.

Nesten så jeg tenker at jeg skjønner godt at noen kan oppfatte denne mannen som et ordensproblem.

Gammel 10-10-08, 14:57   #86
noen
This is normal!

noen sin avatar

noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Jeg leste et annet sted (mulig det var i artikkelen om Shjenken) at politiet rekvirerte en bil, men før bilen kom fram hadde Farah allerede forsvunnet i taxi.

Det stemmer at han kjørte taxi til legevakten. Denne hendelsen med AMK var senere på dagen, da Farah skulle fra legevakten til sykehuset. Altså ikke fra parken til legevakten.

Gammel 10-10-08, 14:59   #87
noen
This is normal!

noen sin avatar

Standard

Det er åpenbart at Farah har "statuert et eksempel". Shjenken er egentlig uviktig. Farah er sint på hele det norske samfunnet og mener at vi er en grå masse som gjør alt vi kan for å trykke han ned. Men han bruker Shjenken bevisst for å være ekkel.

Jeg tror også det er derfor at Farah går så hardt ut, og at det rammer Schjenken. Litt sånn payback time... Jeg synes han bommer veldig, og det er synd, for noen av tankene hans er det viktig å diskutere.

Gammel 10-10-08, 15:00   #88
bina
Ustabil

Standard

Det stemmer at han kjørte taxi til legevakten. Denne hendelsen med AMK var senere på dagen, da Farah skulle fra legevakten til sykehuset. Altså ikke fra parken til legevakten.

OK, da koblet jeg feil. Mener du altså at Shjenken var skyld i at AMK-sentralen ikke fikk transportert Farah til sykehuset også?

For det er dette jeg ikke skjønner. Hvorfor ble Shjenken offeret? Hva med AMK-sentralen? Legevakta? Politiet? Sykehuset? Hvorfor gikk de fri og Shjenken ble syndebukken? Hvilken rolle spilte de minuttene Shjenken "sløste bort" sammenlignet med timene som de andre sløste bort?

Gammel 10-10-08, 15:02   #89
bina
Ustabil

Standard

Jeg tror også det er derfor at Farah går så hardt ut, og at det rammer Schjenken. Litt sånn payback time... Jeg synes han bommer veldig, og det er synd, for noen av tankene hans er det viktig å diskutere.

Problemet, som jeg forsåvidt skrev i et annet innlegg, er at når han blir så til de grader urimelig som her så bidrar han til økt rasisme. I alle fall til at "hvite nordmenn" får bekreftet at innvandrere er kravstore snyltere som hater alt norsk.

Farah skriver jo også om da han kom til Norge, og jeg oppfattet det som om han kom hit ulovlig - og forsvarer det. Han syns at dette er en rettighet som alle burde ha, det å reise til et annet land for å få det bedre. Og igjen - dette er hva FrP og andre har hevdet i årevis. At de reiser hit fordi de tror det er gull og grønne skoger her.

Gammel 10-10-08, 15:09   #90
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

aC: Jeg synes hele kronikken er komisk, på den ufrivillige måten.

Det blir mye verre om vi skulle tatt alt det alvorlig. Kanskje man skulle gjøre som Kristin Halvorsen sier: Å se nøye på alle saker hvor det er mistanke om rasisme. Dette er helt klart noe som må kartlegges, om slike holdninger som Farah viser her er utbredte blandt innvandrere

Gammel 10-10-08, 15:12   #91
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Altså, jeg blir litt oppgitt. Mye mulig jeg er naiv og snillistisk og whatnot, men jeg SKJØNNER så jævlig godt at Farah gulper opp mye edder og galle her. Jeg sier ikke at det er taktisk lurt, men jeg har full forståelse for at man er ganske drittlei forskjellsbehandlingen afrikanere, og kanskje spesielt somaliere, blir utsatt for. Eller rasismen, om du vil.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-08, 15:17   #92
noen
This is normal!

noen sin avatar

Standard

OK, da koblet jeg feil. Mener du altså at Shjenken var skyld i at AMK-sentralen ikke fikk transportert Farah til sykehuset også?

Nei. Hvorfor spør du om det?

For det er dette jeg ikke skjønner. Hvorfor ble Shjenken offeret? Hva med AMK-sentralen? Legevakta? Politiet? Sykehuset? Hvorfor gikk de fri og Shjenken ble syndebukken? Hvilken rolle spilte de minuttene Shjenken "sløste bort" sammenlignet med timene som de andre sløste bort?

Det var ambulansepersonellet gjorde flere lovbrudd da de dro fra Farah uten å hjelpe han. Det kan jo ha noe med saken å gjøre. Se her:

Sitat:

Spesialenheten for politisaker konkluderte med at ambulansearbeiderne opptrådte arrogant, avvisende og krenkende da de forlot Ali Farah i Sofienbergparken i Oslo 7. august i fjor.

Og jeg skjønner ikke helt hvorfor du nevner legevakten eller sykehuset.

Spesialenheten konkluderte med at politiet ikke ha hadde gjort feil, men en av dem fikk kritikk for å ha brukt ordet «neger».

Likestillings- og diskrimineringsombudet konkluderte forøvrig i mars i år med at ambulansepersonellet diskriminerte Farah.

Gammel 10-10-08, 15:20   #93
noen
This is normal!

noen sin avatar

Standard

Farah skriver jo også om da han kom til Norge, og jeg oppfattet det som om han kom hit ulovlig - og forsvarer det. Han syns at dette er en rettighet som alle burde ha, det å reise til et annet land for å få det bedre. Og igjen - dette er hva FrP og andre har hevdet i årevis. At de reiser hit fordi de tror det er gull og grønne skoger her.

Med de «murene» som er rundt Europa, er det vel snart umulig å komme til Norge som lovlig innvandrer fra et afrikansk land. Men noen innvandringsdebatt tror jeg ikke jeg skal gå inn i her. Jeg synes ikke det har relevans for saken vi diskuterer.

Gammel 10-10-08, 15:23   #94
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Likestillings- og diskrimineringsombudet konkluderte forøvrig i mars i år med at ambulansepersonellet diskriminerte Farah.

Dette argumentet er litt dårlig.
Det skal godt gjøres for ambulansepersonellet å bevise at hudfarge ikke var med i vurderinga.

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

"§ 10. Bevisbyrde
Hvis det foreligger omstendigheter som gir grunn til å tro at det har funnet sted brudd på bestemmelsene i §§ 4, 5, 6, 7 eller 9, skal det legges til grunn at brudd har funnet sted, hvis ikke den som er ansvarlig for handlingen, unnlatelsen eller ytringen sannsynliggjør at det likevel ikke har funnet sted slikt brudd.

Sist redigert av bønna : 10-10-08 kl 15:33.
Gammel 10-10-08, 15:35   #95
Kaz
Juba Juba

Kaz sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Altså, jeg har overhodet ikke det synet som du refererer til her. Om du skulle tro det, da. Jeg vet at vi er privilegert som er født i vesten. Men man er da ikke automatisk rasist for det?

Men det du ellers skrev om ungdommer som reiser til et annet land og får erfaringer, minner meg på dette innlegget av en annen innvandrer. Heldigvis er det stemmer som henne også.

http://www.aftenposten.no/meninger/s...cle2695715.ece

Nei, jeg mente absolutt ikke at du hadde slike holdninger, beklager hvis du oppfattet det slik. Innlegget mitt var mer en kommentar litt på siden av debatten.

Det er åpenbart at Farah har "statuert et eksempel". Shjenken er egentlig uviktig. Farah er sint på hele det norske samfunnet og mener at vi er en grå masse som gjør alt vi kan for å trykke han ned.

Det tror jeg du har helt rett i.

Helt enig. Det er vanskelig å ta det han skriver seriøst fordi han er veldig urimelig i noen av påstandene sine.

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-08, 15:40   #96
noen
This is normal!

noen sin avatar

Standard

Dette argumentet er litt dårlig.
Det skal godt gjøres for ambulansepersonellet å bevise at hudfarge ikke var med i vurderinga.

Nå er det vel sånn at LDO har gått igjennom alle kjente sider ved saken og kommet med en konklusjon. Det har jo ikke akkurat vært en rettssak der ambulansesjåførene skulle bevise sin uskyld.

Gammel 10-10-08, 15:47   #97
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Nå er det vel sånn at LDO har gått igjennom alle kjente sider ved saken og kommet med en konklusjon. Det har jo ikke akkurat vært en rettssak der ambulansesjåførene skulle bevise sin uskyld.

Nei, det har vel ikke vært rettsak. Men det skal legges til grunn at dikriminering har funnet sted, dersom ikke Schenken kan sannsynlggjøre at det ikke var diskriminering.
Det var feil å utheve bevise. Men det skal altså legges til grunn at diskriminering har funnet sted, dersom det er mistanke om det. Jeg tipper ambulansesjåførene har vært inne og forklart seg, men klarte ikke å sansynliggjøre at det bare var andre ting som gjorde at Farah ikke ble tatt med. Tipper jeg, jeg vet ikke.
Men jeg synes den loven bryter med norsk rettsprinsipp om at man er uskyldig inntil det motsatte er bevist, derfor trekker jeg den frem. Om det kommer til en rettssak er man faktisk rasist inntil det motsatte er bevist. Det er betenkelig. Det er kanskje litt på siden, men jeg synes det er relevant.

Gammel 10-10-08, 15:51   #98
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Altså, jeg blir litt oppgitt. Mye mulig jeg er naiv og snillistisk og whatnot, men jeg SKJØNNER så jævlig godt at Farah gulper opp mye edder og galle her. Jeg sier ikke at det er taktisk lurt, men jeg har full forståelse for at man er ganske drittlei forskjellsbehandlingen afrikanere, og kanskje spesielt somaliere, blir utsatt for. Eller rasismen, om du vil.

Jeg har ingen forståelse, jeg synes det er forkastelig at han bruker Schjenken på denne måten.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-08, 16:04   #99
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ingen forståelse, jeg synes det er forkastelig at han bruker Schjenken på denne måten.

Jo, det kan jeg til en viss grad være enig i, men det var mer den generelle beskrivelsen av det norske samfunnet som du og bønna tydeligvis mente var så latterlig, som jeg kan forstå. Ikke nødvendigvis være enig i, men forstå.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-08, 16:08   #100
bina
Ustabil

Standard

Med de «murene» som er rundt Europa, er det vel snart umulig å komme til Norge som lovlig innvandrer fra et afrikansk land. Men noen innvandringsdebatt tror jeg ikke jeg skal gå inn i her. Jeg synes ikke det har relevans for saken vi diskuterer.

Relevansen er hans holdninger. Inntrykket jeg sitter igjen med er: han syns det er helt på sin plass at folk fra Afrika og Asia tar seg inn i Norge, fordi Europeere var kolonimakter og undertrykket folk fra disse områdene. Videre syns han at nordmenn er egoistier og rasister, og han mener at hele det norske samfunnet er pillråttent og at nordmenn snor seg gjennom dette fordi man alltid har en onkel eller søster i "systemet".

Og disse HOLDNINGENE må det være akkurat like relevant å diskutere som eventuelle holdninger som Shjenken eller andre må ha hatt.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:42.