Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Vask av yttertøy i barnehagen

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-10-08, 15:33   #1
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Spørsmål

Vask av yttertøy i barnehagen

Hvor ofte tar dere hjem tøyet og vasker det?
Ytterdress og regntøy?
Har dere noen rutine på det?

Jeg har tatt med tøyet hjem på fredager og vasket det i helga, så har vi hatt det rent fra mandagene av.
Har fungert helt greit dette, men nå som det er så vått ute blir poden sinnsykt møkkete i løpet av en dag.
Føler meg nesten dårlig med og la tøyet henge igjen der når jeg går hjem med han om ettermiddagen.
Denne uka fikk han rent skift midt i uka pga all møkka.

Jeg er ikke dreven barnehagemamma, dette er min første i barnehage og han begynte nå i august så jeg er virkelig ikke inn i ting kjenner jeg.

Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-08, 15:38   #2
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vask av yttertøy i barnehagen

Vi har aldri hatt rutine på det - dersom klærne har vært så skitne at de trengte vask, har vi tatt dem med hjem og vasket dem (eller spylt dem, hvis det er regntøy), ikke ellers. Vinterdresser hverken trenger eller bør vaskes hver uke, synes jeg.

Gammel 10-10-08, 15:38   #3
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Stort sett en gang i uka, og det er på fredagene. Barnehagen spyler som regel ungene før de går inn, så det holder stort sett.

polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-08, 15:39   #4
Left
Passiv

Standard

Nå er nok ikke jeg helt "vanlig" på dette området, for når jeg ser meg omkring i garderoben i barnehagen, så må jeg nesten lure litt. Litt støv og sand kan jeg tåle, men når gummibuksa er grå av søle og dritt? Forstår ikke hvordan de skal klare å ta det på uten å skitne til alt de har på seg under?
Vi har minst 2 dresser til hver, og minst 2 sett med regntøy. Jeg hadde seriøst ikke hæla å ha på meg groskittent regntøy, eller en dress som sto av seg selv.
Ja, jeg hadde nektet å ha det på meg, og jeg hadde nok ikke hatt noe lyst til å gå ut heller.
Jeg vasker hver dag om nødvendig.

Svar med sitat
Gammel 10-10-08, 15:40   #5
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vasker dere vinterdressene hver uke? :vantro:

Det står på reimadressen av den ikke bør vaskes for ofte, så jeg har bare tatt den med hjem når den er ekstra møkkete. Som regel går den ikke i vaskemaskinen da heller. Jeg bare spyler og tørker av den.

Gammel 10-10-08, 15:41   #6
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Vask av yttertøy i barnehagen

Når det er møkkete og trengs. Ikke noe faste rutiner, jeg vasker da ikke rene klær foreks.
Vinterdresser trenger ikke vaskes hver uke, det må da slite mye på dressene også, jeg spyler som regel Reimaene i dusjen hvis de er møkkete på knærne foreks.
Regntøy spyler jeg også gjerne, men Reima vår/høst dressene blir mye brukt som regntøy.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-08, 15:42   #7
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven75, her.

Det står på reimadressen av den ikke bør vaskes for ofte, så jeg har bare tatt den med hjem når den er ekstra møkkete. Som regel går den ikke i vaskemaskinen da heller. Jeg bare spyler og tørker av den.

Vi har vasket reimadressene kanskje to eller tre ganger i løpet av en vinter.

Gammel 10-10-08, 15:43   #8
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven75, her.

Vasker dere vinterdressene hver uke? :vantro:

Nei, vinterdressen vaskes ikke hver uke, jeg svarte egentlig utifra nå jeg, og da er det mest regntøy som brukes...

Gammel 10-10-08, 15:44   #9
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Her vaskes det sjeldent. At ei regnbukse er møkkete på utsida plager verken meg eller poden.

Gammel 10-10-08, 15:44   #10
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Nå er nok ikke jeg helt "vanlig" på dette området, for når jeg ser meg omkring i garderoben i barnehagen, så må jeg nesten lure litt. Litt støv og sand kan jeg tåle, men når gummibuksa er grå av søle og dritt? Forstår ikke hvordan de skal klare å ta det på uten å skitne til alt de har på seg under?
Vi har minst 2 dresser til hver, og minst 2 sett med regntøy. Jeg hadde seriøst ikke hæla å ha på meg groskittent regntøy, eller en dress som sto av seg selv.
Ja, jeg hadde nektet å ha det på meg, og jeg hadde nok ikke hatt noe lyst til å gå ut heller.

SÅ skittent er sjelden min sønns regntøy, men det er nok fordi det blir spylt skikkelig hver dag, så derfor holder det med en gang i uka. Men om det skulle vært så skittent så hadde jeg selvsagt tatt det med hjem og vasket det.

Gammel 10-10-08, 15:48   #11
Sol
Skinner

Sol sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Sol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg tar med hjem ting som er veldig vått, rett og slett fordi det ikke er så god tørk i barnehagen. Jeg vasker ting som er veldig skittent og jeg spyler ofte bare av den værste møkka. Alt når det er behov. Jeg vasker i alle fall ikke oftere enn nødvendig.

Gammel 10-10-08, 15:50   #12
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Stort sett en gang i uka, og det er på fredagene. Barnehagen spyler som regel ungene før de går inn, så det holder stort sett.

Bruker å ta regtøy og\eller parkdress hjem fredager å vaske om det er skittent.

Taes hjem til tørk om det er kjempevått når han hentes.

Vinterdressene vaskes når det er skittent

Gammel 10-10-08, 15:50   #13
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

SÅ skittent er sjelden min sønns regntøy, men det er nok fordi det blir spylt skikkelig hver dag, så derfor holder det med en gang i uka. Men om det skulle vært så skittent så hadde jeg selvsagt tatt det med hjem og vasket det.

DET skulle jeg ønske de gjorde i vår barnehage også, for da ville det sett litt annerledes ut. Vi gjorde det i den ene barnehagen jeg jobbeti , og det fungerte supert. De gjør det i 3 dager etter at jeg har spurt, og så er det borte igjen. Vel vel, sånn er det.
Jeg vasker ikke vinterdresser så ofte nei, jeg tenker mest på regntøyet jeg nå.

Svar med sitat
Gammel 10-10-08, 15:52   #14
Sol
Skinner

Sol sin avatar

Sol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg tar det med hjem, spyler eller vasker det og tar det med tilbake neste dag. Det er da en enkel sak. Jeg er enig i at det fins grenser for hvor skittent det er trivelig å ha ytterklærne, men jeg har jommen meg møtt på barnehageansatte som nesten beskylte meg for å være en dårlig mor fordi jeg bare spylte av regnbuksa og ikke vasket den hver gang. Hun mente det var så ukoselig for ungene å ta på. Hva?? Det var en noe mørkere farge enn som nyvasket, men ellers helt støvfri. Da blir det litt drøyt.

Gammel 10-10-08, 16:02   #15
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sol, her.

Jeg tar det med hjem, spyler eller vasker det og tar det med tilbake neste dag. Det er da en enkel sak. Jeg er enig i at det fins grenser for hvor skittent det er trivelig å ha ytterklærne, men jeg har jommen meg møtt på barnehageansatte som nesten beskylte meg for å være en dårlig mor fordi jeg bare spylte av regnbuksa og ikke vasket den hver gang. Hun mente det var så ukoselig for ungene å ta på. Hva?? Det var en noe mørkere farge enn som nyvasket, men ellers helt støvfri. Da blir det litt drøyt.

Det er jeg helt enig i
Det holder ofte å skylle av det. De kunne spylt av ungene ute før de begynte å gå inn. Da slapp de å dra inn mye dritt også. Og jeg fikk hvilt nazien i meg

Svar med sitat
Gammel 10-10-08, 16:02   #16
Sol
Skinner

Sol sin avatar

Standard

Det er jeg helt enig i
Det holder ofte å skylle av det. De kunne spylt av ungene ute før de begynte å gå inn. Da slapp de å dra inn mye dritt også. Og jeg fikk hvilt nazien i meg

Ja, det hadde vært deilig. I ungenes barnehage har de knaggrekke ute. Så om det er skittent tøy henger det der.

Gammel 10-10-08, 16:06   #17
Ina
i vesterled

Ina sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Ina imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det som er vått eller skittent tar jeg med hjem og vasker/tørker. Det koster ikke meg særlig mye energi å vaske noen sett regntøy i uka. Enkelte ser ut til aldri å ta med noe tøy hjem, det er utrolig møkkete og lukter. Tenker litt på de ansatte i det hele også, ikke så gøy å stå å kle på barn kjempeskittent tøy.

Ina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-08, 16:21   #18
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Hos oss har de også en knaggrekke ute for det veldig skitne tøyet. Ellers har jeg to sett regntøy (minst) og to vinterdresser. Da trenger det ikke bli tørt til neste morgen.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-08, 16:27   #19
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Siden vi sykler til og fra barnehage og skole, tar vi dressene med hjem hver dag, men vasker dem gjør vi ganske sjelden og helst bare i helgene. Ungene har én dress hver, og vi må helst vite at den er tørr til bruk i barnehagen/skolendagen etter, så med mindre de er spesielt skitne, utsetter vi vasken til helga.

Jeg vasker ikke en dress fordi den ikke ser pen ut. Jeg vasker den først når det spiller en praktisk rolle.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-08, 16:28   #20
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er alltid mannen som henter henne, og han er særdeles dårlig på å bruke skjønn når det gjelder hva som skal tas med hjem eller ikke. Men hver fredag skal alt av yttertøy tas med hjem, sier barnehagen. Så da gjør han det og så vasker jeg det som trengs å vaskes.
Synes det er dumt at de ikke konsekvent spyler barna på møkkete dager.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:49.