|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#141 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ali Farah til angrep på samfunnet og ambulansesjåføren
Nei, men det fordrer at man gjør det lovlig, søker asyl eller oppholdstillatelse, ikke kommer inn ulovlig uten papirer og forventer å få samme behandling som norske statsborgere eller de som søker asyl eller opphold på lovlig måte. Det er tross alt et samfunn som tufter på at man har lover og regler. Det er ikke rart at folk må flykte fra krig og terror, men for å opprettholde et godt samfunn så kan man ikke si at alle kan komme hit på alle mulige premisser. Det kommer ikke noe godt ut av at et samfunn skal bli lovløst fordi andre samfunn har det enda verre.
|
|
|
#142 |
|
*_*
|
De som kommer uten papirer har vel stort sett en god grunn til det? For eksempel at de har mistet eller har måttet flykte fra absolutt alt, inkludert disse papirene. De kan kanskje ikke forvente at byråkratiet går like knirkefritt (i den grad det er knirkefritt) som for norske statsborgere eller andre med papirer, som du sier, men det er vel klart at de skal kunne forvente å bli møtt med respekt og omtanke? Neivel, så kan ikke alle komme hit på "alle mulige premisser" (kunne gjerne tenkt meg en utdyping av hva dette er). Men at det skal være for de som trenger tilflukt og beskyttelse som mest at man setter ned foten, høres mer enn urimelig ut.
|
|
|
|
#143 |
|
Nek er allrighte dyr
Sv: Ali Farah til angrep på samfunnet og ambulansesjåførenNei, man stenger jo ikke dørene og de skal bli møtt med respekt, men jeg vet ikke helt hva han er forbannet for i så henseende. Kommer man inn ulovlig i landet med eller uten papirer, så blir man arrestert og plassert i påvente av behandling. De som kommer uten papirer er neimen ikke alltid de i størst nød, men det spekulerer bevisst fordi det er vanskelig med hjemsendelse når man ikke finner ut hvor de kommer fra. De har betalt bakmenn for reisen (noe som noen ganger betyr at de har penger) og har dekkhistorier og/eller falske papirer. Ofte betyr det at de vet på forhånd at de ikke har krav på opphold eller asyl.
|
|
|
#144 |
|
*_*
|
Jeg vet lite om hvordan prosedyrene er for de som kommer uten papirer, jeg reagerer på at de blir satt i fengsel - noe som roper mistenkeliggjøring lang vei for meg. Hva skjedde med å være uskyldig til det motsatte er bevist? Ja, du skal slippe å svare på det altså, det er jo ikke du som lager reglene.
|
|
|
|
#145 |
|
Deltidsmamma
|
Sv: Ali Farah til angrep på samfunnet og ambulansesjåførenDet var ikke lenge siden den var nyhetsoppslag og diskusjon om at 95 % kom uten papirer. Og hva noen gjorde for å slippe å bli gjenkjent via fingeravtrykk. Ja, det var når regjeringa skulle begrense asylstrømmen. |
|
|
|
|
|
#146 |
|
*_*
|
95 % av hva? Alle utlendinger som krysser landegrensen?
|
|
|
|
#149 |
|
Deltidsmamma
|
Jeg tror det var de som søkte asyl. |
|
|
|
|
|
#150 |
|
*_*
|
30 000 er vel litt drøyt? I 2007 var det i underkant av 7000 som søkte asyl i Norge. Det er ikke alle av disse som har papirene i orden, og det er ikke alle som får innvilget asyl i landet. Eller mener du totalt gjennom tidene, altså at det finnes omlag 30 000 personer i Norge som ikke er registrert noe sted og som enten aldri søkte om asyl i utgangspunktet, eller som forsvant fra mottakene mens de ventet?
|
|
|
|
#151 |
|
*_*
|
Sv: Ali Farah til angrep på samfunnet og ambulansesjåførenFant det ut selv.
|
|
|
|
#152 |
|
Deltidsmamma
|
Totalt som befinner seg her ulovlig. Det var fra i år, mener jeg. |
|
|
|
|
|
#153 |
|
Nek er allrighte dyr
Hvis du gjør noe ulovlig blir du satt i fengsel, det er ikke noe rart med det vel.
|
|
|
#154 |
|
Pauset
|
Sv: Ali Farah til angrep på samfunnet og ambulansesjåførenFeilbehandling skjer og det er veldig få som får en offisiell unnskylding når folk har gjort en feilvurdering i jobben sin, det jeg har erfart. Og så lenge rasisme-aspektet ikke er et tema hos ambulansesjåføren så forstår jeg at han ikke vil unnskylde seg. Han har fått refs fra høyere hold og systemet fungerer sånn sett om ikke annet. Det at dette er et sak som er veldig blåst opp i media gir ikke offeret mer rettigheter enn folk flest. |
|
|
|
|
|
#155 |
|
Nek er allrighte dyr
Sv: Ali Farah til angrep på samfunnet og ambulansesjåførenNy utvikling:
|
|
|
#156 |
|
Deltidsmamma
|
Sv: Ali Farah til angrep på samfunnet og ambulansesjåførenEllers fant jeg denne: Likestillings og diksrimineringsombudet konkluderte om diskriminerende opptreden uten å ha snakket med ambulansesjåførene!! Sist redigert av bønna : 12-10-08 kl 16:44. |
|
|
|
|
|
#158 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Ali Farah til angrep på samfunnet og ambulansesjåførenJeg har ved en tidligere anledning nevnt at jeg ikke har forandret syn etter at Schjenken kom med sin forklaring, og det stemmer, altså, men hele Farah-saken har åpnet øynene mine.
Henger meg på denne, jeg. |
|
|
|
|
|
#159 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Ali Farah til angrep på samfunnet og ambulansesjåførenDere som er medisinere i en eller annen form, hvordan kan det ha påvirket en feilvurdering om Farah faktisk var ruset (hasj), i tillegg til å ha fått et slag i hodet? Kan det for eksempel ha vært tegn som forminskede pupiller, etc. som har gjort det vanskeligere å gjøre en riktig vurdering?
|
|
|
#160 |
|
Mother of Dragons
|
Etter det jeg har fått med meg hadde Farah røyket hasj og det kan jo gi forstørrede pupiller, og pupillene kan også bli store ved hodeskade. Om ambulansesjåførene hadde tatt feil på det vet jeg ikke, uansett så sier Schjenken i kronikken at de ikke så avvikende pupillereaksjon eller størrelse.
|
![]() |
|
|