Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hjelp - Har ikke sort konditorfarge!

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-10-08, 13:43   #21
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjelp - Har ikke sort konditorfarge!

Marshmallowfondant, ja. Superenkelt å lage, og superenkelt å jobbe med. Og så ser det mye finere ut enn marsipan, i tillegg til at det er finfint om noen er allergisk mot nøtter.

Nå er kaken bakt, og "karosseriet" til bilen bygget. Jeg tror den blir bra, faktisk. Kaken ble så fløffi at det kan bli en utfordring å smøre på smørkremen, men jeg gjør mitt beste. Uansett skal jo mmfen oppå, og da kan jeg jo forme det litt med hendene.

Vi kjørte til butikken og jeg handlet inn masse lakrisgreier, og litt annet godterigreier til å pynte med. Når vi kommer hjem kommer jeg plutselig på at jeg har sort icing i skapet, sånn på sprøyteflaske, som mamma kjøpte til meg i USA. Jaja, jeg får bruke litt av hvert.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-08, 13:48   #22
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Hvordan lager man Marshmallowfondant?

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-08, 13:57   #23
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Du trenger:
200 g Marshmallows
2 ss vann
2 ss rapsolje (eller annen nøytral olje)
500 gr (en pakke) Melis

Bland Marshmallows og vann i en stor bolle. Rør slik at MMene blir våte. (For at de ikke skal tørke ut når de blåser seg opp i microen.) Kjør det i microen 30 sekunder av gangen, og rør mellom hver gang, helt til det er helt smeltet og luftig. Så, så raskt som mulig, har du i oljen (og evt. farge) og ca halvparten av melisen. Bruk en håndmikser og rør sammen. Det blir meget klissete og masse rot, men det er veldig gøy. På forhånd har du smurt olje utover bordet/benken, og helt resten av melisen der. Så heller du MMmassen oppå melisen og knar og knar til det har samme konsistens som marsipan. Du kan godt tilsette farge etterpå også, noe som er greit om du skal ha hvitt lokk og farget pynt, f.eks. En porsjon passer til en vanlig kake, og så blir det litt til overs til pynt.

Om du søker på dåpskake, så får du opp en tråd jeg la ut tidligere med bilder av et par dåpskaker jeg har laget. (Dåpskake - Step by step)

Gammel 18-10-08, 14:01   #24
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fibi, her.

Du trenger:
200 g Marshmallows
2 ss vann
2 ss rapsolje (eller annen nøytral olje)
500 gr (en pakke) Melis

Bland Marshmallows og vann i en stor bolle. Rør slik at MMene blir våte. (For at de ikke skal tørke ut når de blåser seg opp i microen.) Kjør det i microen 30 sekunder av gangen, og rør mellom hver gang, helt til det er helt smeltet og luftig. Så, så raskt som mulig, har du i oljen (og evt. farge) og ca halvparten av melisen. Bruk en håndmikser og rør sammen. Det blir meget klissete og masse rot, men det er veldig gøy. På forhånd har du smurt olje utover bordet/benken, og helt resten av melisen der. Så heller du MMmassen oppå melisen og knar og knar til det har samme konsistens som marsipan. Du kan godt tilsette farge etterpå også, noe som er greit om du skal ha hvitt lokk og farget pynt, f.eks. En porsjon passer til en vanlig kake, og så blir det litt til overs til pynt.

Om du søker på dåpskake, så får du opp en tråd jeg la ut tidligere med bilder av et par dåpskaker jeg har laget. (Dåpskake - Step by step)

Tusen takk, dette skal prøves ut! Tror jeg først tar det som en kose-klisse-greie med ungene, og prøver seriøst på en kake senere.
Kanskje jeg kan prøve å lage en flott dåpskake til søsteren min.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-08, 15:02   #25
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Standard

Det var dåpskake som var "jomfrukaka" mi. Den jeg laget til Krystallklart.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:11.