Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Gavespleising - single betaler mindre?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Spleising på gaver - single betaler mindre?
Ja, jeg synes single skal betale mindre enn par 27 19,57%
Ja, jeg synes single skal betale halvparten av det par betaler 41 29,71%
Nei, jeg synes det skal deles likt uavhengig om man er par eller ikke 35 25,36%
Man kan betale etter evne - betale det man føler man har råd til 17 12,32%
Annet - hva? 18 13,04%
Deltakere: 138. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-10-08, 14:24   #1
Arran
Under cover

Arran sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Oslo
Arran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Gavespleising - single betaler mindre?

Du og mannen din er to som skal være med på gaven. Søsteren er én. En betaler da for hver enkelt? Kjøpesummen delt på antall voksne givere. Barn synes jeg blir annereledes.

Selvsagt justerer en hvis noen har veldig dårlig økonomi, men å blande inn hvor mange andre en har å kjøpe gaver til, antall barn å forsørge etc, synes jeg blir sært.

Gammel 18-10-08, 14:27   #2
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Arran, her.

Du og mannen din er to som skal være med på gaven. Søsteren er én. En betaler da for hver enkelt? Kjøpesummen delt på antall voksne givere. Barn synes jeg blir annereledes.

Selvsagt justerer en hvis noen har veldig dårlig økonomi, men å blande inn hvor mange andre en har å kjøpe gaver til, antall barn å forsørge etc, synes jeg blir sært.

Så du mener når man er par så skal man gi dobbelt så mye i gave til de man kjøper til? Som jeg skrev i hovedinnlegg, så får man jo bare flere å kjøpe gave til når man er to og da hjelper det ikke at man har to inntekter.

Gammel 18-10-08, 14:51   #3
Arran
Under cover

Arran sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Arran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tito, her.

Så du mener når man er par så skal man gi dobbelt så mye i gave til de man kjøper til? Som jeg skrev i hovedinnlegg, så får man jo bare flere å kjøpe gave til når man er to og da hjelper det ikke at man har to inntekter.

Per Singel kjøper 10 julegaver. Kari Singel kjøper 10 julegaver. Per og Kari Ektepar kjøper 20 julegaver. Blir ikke det akkurat like mange julegaver som før?

Ellers er jeg enig i at det godt kan være forskjell på vennegaver og familiegaver. Jeg kunne gjerne ha vært med på at familiegaver deles på antall søsken, mens vennegaver fordeles per hode.

Jeg kjøper bare ikke argumentet at et par med to inntekter skal slippe billigere unna enn en singel med én. At en tar hensyn til nedsatt betalingsevne der det er tilfelle, helt ok, men jeg er ikke med på forutsetningene i argumentassjonen til trådstarter. Og det er uavhengig av om jeg selv er i eller utenfor et parforhold.

Gammel 18-10-08, 15:08   #4
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Når vi spleiser på familiegaver deler vi på antall søsken, men når vi spleiser på vennegaver deler vi på antall voksne slik at de som er singel betaler halvparten.

Gammel 18-10-08, 17:49   #5
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Martis, her.

Når vi spleiser på familiegaver deler vi på antall søsken, men når vi spleiser på vennegaver deler vi på antall voksne slik at de som er singel betaler halvparten.

Sånn er det her også. Jeg spleiser ofte på gaver til min familie med min lillesøster,og har ingen problemer med at det deles likt, selv når hun er singel. Det skal sies at hun har en meget god økonomi,med en inntekt de færreste er forunt og ekstremt lave boutgifter. Hadde hun hatt det trangt ville jeg kanskje foreslått en annen deling.

Når vi spleiser på gaver i vennekretsen er det selvklart at det deles per hode.

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-08, 19:57   #6
Macky
Flink jente

Macky sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Macky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg pleier å gjøre det slik med min bror. Hvis vi skal kjøpe gave sammen til mine foreldre pleier jeg å dele beløpet på tre (min bror, min mann og jeg), han er ikke student, og tjener veldig bra, men jeg har bare gjort det slik. Når min mormor skal gi gaver gir hun 500,- pr pers, så min bror får en gave til 500,-, mens mannen og jeg får gave til 1000,-.

Macky er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-08, 20:20   #7
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Macky, her.

Jeg pleier å gjøre det slik med min bror. Hvis vi skal kjøpe gave sammen til mine foreldre pleier jeg å dele beløpet på tre (min bror, min mann og jeg), han er ikke student, og tjener veldig bra, men jeg har bare gjort det slik. Når min mormor skal gi gaver gir hun 500,- pr pers, så min bror får en gave til 500,-, mens mannen og jeg får gave til 1000,-.

Jeg har i svært liten grad fått pengegaver eller kostbare ting fra min svigerfamilie, og det samme med min mann og mine foreldre. Til jul og bursdager er det underforstått at gavene til min familie hovedsaklig er fra meg, og til hans familie er de fra ham. Selvsagt med alle navnene på. Hvis han og søstra får pengekonvolutter fra bestemor, er det samme sum oppi, selv om det står to navn på hans, og ett på hennes.

Derfor er det heller ikke naturlig for meg å skulle betale 2/3 av en spleisegave til svigers. Jeg gir heller en liten ting fra meg og ungene.

Vennegaver er noe annet. Der deles det på antall navn på kortet.

Gammel 19-10-08, 11:37   #8
nikki
Bør lage seg en tittel selv

nikki sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Sørlandet
nikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Syns det skal deles likt.

nikki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-08, 15:51   #9
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Arran, her.

Per Singel kjøper 10 julegaver. Kari Singel kjøper 10 julegaver. Per og Kari Ektepar kjøper 20 julegaver. Blir ikke det akkurat like mange julegaver som før?

Jo, det er derfor jeg ikke skjønner hvorfor Per og Kari Ektepar skal bruke dobbelt så mye på de 20 gavene de kjøper bare fordi de er ektepar ... Hvis Per Singel og Kari Singel bruker 200 kr på hver julegave, så skal Per og Kari Ektepar bruke 400 kr på hver julegave. Kjøper Per Singel og Kari Singel 10 julegaver, vil de da totalt hver bruke 2000 kr på julegaver. Hvis Per og Kari Ektepar skal bruke 400 kr på hver julegave fordi de er to, vil de da kjøpe julegaver for 8000 kr. Hvis de skal bruke 400 kr fordi de er to, vil det egentlig bety at de kjøper dobbelt så mange julegaver.

Gammel 18-10-08, 15:55   #10
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tito, her.

Jo, det er derfor jeg ikke skjønner hvorfor Per og Kari Ektepar skal bruke dobbelt så mye på de 20 gavene de kjøper bare fordi de er ektepar ... Hvis Per Singel og Kari Singel bruker 200 kr på hver julegave, så skal Per og Kari Ektepar bruke 400 kr på hver julegave. Kjøper Per Singel og Kari Singel 10 julegaver, vil de da totalt hver bruke 2000 kr på julegaver. Hvis Per og Kari Ektepar skal bruke 400 kr på hver julegave fordi de er to, vil de da kjøpe julegaver for 8000 kr. Hvis de skal bruke 400 kr fordi de er to, vil det egentlig bety at de kjøper dobbelt så mange julegaver.

Du fordrer jo her at hver eneste gave de kjøper er en spleisegave.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-08, 16:01   #11
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg var singel i mange år. Og gavegiving blir jo da et klart "tapsprosjekt". Som ektepar er det litt flere å gi til, men også flere mottakere.

Jeg synes det er forskjell på om det er søskenene som spleiser. Eller alle sammen.

Om jeg og mine søstre kjøpte noe til mor så delte vi det på oss tre jentene, men da er ikke mann og barn med på gaven, og noe ekstra kommer fra dem. Det trenger ikke være store tingen.

At single med en inntekt alltid skal betale det samme som de med to inntekter blir helt feil for meg.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-08, 16:04   #12
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

For oss er det eneste naturlige at man betaler per hode. Hvis gaven også er fra ektefellene, bør antallet det skal spleises på inkludere dem - familie eller ikke - synes jeg. Men så har vi aldri vært spesielt "parete" av oss og har fullstendig separat økonomi.

Hos oss betaler jeg alle gaver til min side av familien og sambo alle gaver til sin side. Dermed slipper vi uenigheter om typer gaver og hvr mye penger man skal legge i dem siden familier har ulike tradisjoner. Men likevel betaler sambo mer enn sin single søster og jeg mer enn min single bror for spleisegaver.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:25.