|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Spleising på gaver - single betaler mindre? | |||
Ja, jeg synes single skal betale mindre enn par |
![]() ![]() ![]() ![]() |
27 | 19,57% |
Ja, jeg synes single skal betale halvparten av det par betaler |
41 | 29,71% |
Nei, jeg synes det skal deles likt uavhengig om man er par eller ikke |
35 | 25,36% |
Man kan betale etter evne - betale det man føler man har råd til |
17 | 12,32% |
Annet - hva? |
18 | 13,04% |
Deltakere: 138. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Under cover
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Gavespleising - single betaler mindre?Du og mannen din er to som skal være med på gaven. Søsteren er én. En betaler da for hver enkelt? Kjøpesummen delt på antall voksne givere. Barn synes jeg blir annereledes.
![]() |
![]() |
#2 |
I gapestokken
Medlem siden: Oct 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Gavespleising - single betaler mindre?
Så du mener når man er par så skal man gi dobbelt så mye i gave til de man kjøper til? Som jeg skrev i hovedinnlegg, så får man jo bare flere å kjøpe gave til når man er to og da hjelper det ikke at man har to inntekter.
![]() |
#3 |
Under cover
Medlem siden: Jul 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Per Singel kjøper 10 julegaver. Kari Singel kjøper 10 julegaver. Per og Kari Ektepar kjøper 20 julegaver. Blir ikke det akkurat like mange julegaver som før?
![]() |
![]() |
#4 |
Ute på tur
|
![]() Sv: Gavespleising - single betaler mindre?Når vi spleiser på familiegaver deler vi på antall søsken, men når vi spleiser på vennegaver deler vi på antall voksne slik at de som er singel betaler halvparten.
![]() |
#5 |
Lysende norsk flaskekoker
|
Sånn er det her også. Jeg spleiser ofte på gaver til min familie med min lillesøster,og har ingen problemer med at det deles likt, selv når hun er singel. Det skal sies at hun har en meget god økonomi,med en inntekt de færreste er forunt og ekstremt lave boutgifter. Hadde hun hatt det trangt ville jeg kanskje foreslått en annen deling. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Flink jente
Medlem siden: Jan 2007
![]() Sv: Gavespleising - single betaler mindre?Jeg pleier å gjøre det slik med min bror. Hvis vi skal kjøpe gave sammen til mine foreldre pleier jeg å dele beløpet på tre (min bror, min mann og jeg), han er ikke student, og tjener veldig bra, men jeg har bare gjort det slik. Når min mormor skal gi gaver gir hun 500,- pr pers, så min bror får en gave til 500,-, mens mannen og jeg får gave til 1000,-. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Travelt opptatt
|
Jeg har i svært liten grad fått pengegaver eller kostbare ting fra min svigerfamilie, og det samme med min mann og mine foreldre. Til jul og bursdager er det underforstått at gavene til min familie hovedsaklig er fra meg, og til hans familie er de fra ham. Selvsagt med alle navnene på. Hvis han og søstra får pengekonvolutter fra bestemor, er det samme sum oppi, selv om det står to navn på hans, og ett på hennes.
![]() |
#8 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Sørlandet
![]() Sv: Gavespleising - single betaler mindre?Syns det skal deles likt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
I gapestokken
Medlem siden: Oct 2008
Jo, det er derfor jeg ikke skjønner hvorfor Per og Kari Ektepar skal bruke dobbelt så mye på de 20 gavene de kjøper bare fordi de er ektepar ... Hvis Per Singel og Kari Singel bruker 200 kr på hver julegave, så skal Per og Kari Ektepar bruke 400 kr på hver julegave. Kjøper Per Singel og Kari Singel 10 julegaver, vil de da totalt hver bruke 2000 kr på julegaver. Hvis Per og Kari Ektepar skal bruke 400 kr på hver julegave fordi de er to, vil de da kjøpe julegaver for 8000 kr. Hvis de skal bruke 400 kr fordi de er to, vil det egentlig bety at de kjøper dobbelt så mange julegaver.
![]() |
#10 |
|
Du fordrer jo her at hver eneste gave de kjøper er en spleisegave. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Gavespleising - single betaler mindre?Jeg var singel i mange år. Og gavegiving blir jo da et klart "tapsprosjekt". Som ektepar er det litt flere å gi til, men også flere mottakere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Gavespleising - single betaler mindre?For oss er det eneste naturlige at man betaler per hode. Hvis gaven også er fra ektefellene, bør antallet det skal spleises på inkludere dem - familie eller ikke - synes jeg. Men så har vi aldri vært spesielt "parete" av oss og har fullstendig separat økonomi.
![]() |
|
|