Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Møte om bilsikring i barnehagen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-10-08, 18:17   #1
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Spørsmål

Møte om bilsikring i barnehagen?

En liten observasjons viser at det står sørgelig til med bilsikringen i MANGE biler her jeg bor.
Det er mest sannsynlig eneste vi som feks har en 3 åring bakovervendt, og det virker ikke som om dette en gang er kjent blant mange? (at det er anbefalt mener jeg).

Jeg ser mye rart, men stort sett er det at barna sitter framovervendt fra de er 1-2 år. I tillegg ser jeg en del 3 åringer på pute, i forsetet på foreldrenes bil.

Etter også å ha overhørt en samtale på helsestasjonen, slår det meg at dette med sikring av barn i bil faktisk er noe ikke alle vet.

Når man er aktiv på forum som dette blir man jo rimelig opplyst om slike ting. Men det er fåtallet som er det der jeg bor, meg bekjent. Og det er vel fåtallet som ringer TT når de får barn, for å sjekke ut det med bilsikring. Helsestasjonen sier jo ingenting, og mange kjøper nok seter brukt eller arver. Og den informasjonen de får da kan nok være rimelig avleggs..

Jeg tenker på å høre om Trygg trafikk kan tenke seg komme å informere om blant annet bilsikring, refleksbruk etc. Jeg er med i FAU, og kan på vegne av de invitere foreldre til barnehagen.

Jeg tror MANGE trenger info.
Men kommer folk??

Hva tror dere?
Hvordan kan dette vinkles for at det skal prioriteres av foreldre idag?

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-08, 18:43   #2
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Møte om bilsikring i barnehagen?

Barnehagen der ungane gjekk hadde hatt eit slik informasjonsmøte. Det var berre eit par foreldre som hadde møtt opp, så det var ikkje noko bhg kom til å gjenta.

Så me kontakta lensmannskontoret me. Dei skulle komma ned og ta ein sjekk. Er uviss om dei nokon gong gjorde det.

Gammel 18-10-08, 18:47   #3
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror ikke det er så mange som vil komme til et møte med dette som eneste tema. Tror kanskje det er lettere å få publikum hvis man tar dette temaet som ett av flere på et foreldremøte.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-08, 18:47   #4
pulverheksa
blant fjord og fossevell

pulverheksa sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: pulverhuset
Blogginnlegg: 40
pulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg tror du skal være litt forsiktig gjennom dørene med dette. Ikke alle foreldre liker å høre at de ikke gjør det beste for barna sine, noen har kanskje gode grunner og har basert sine valg på godt informert grunnlag.
Jeg tror du kommer lenger med en plakat på helsestasjonen, på butikken eller kanskje til og med i barnehagen? At du hører nysgjerrig med de som kjører med barna sine dårlig sikkret om hvorfor de gjør det og om de ikke vet om sikkrere metoder for barnesikkring.
Men viktig er dette, absolutt.

pulverheksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-08, 19:00   #5
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Noen store infoplakater på dører og ved innkjørsel tror jeg funker bedre, det er nok mange som ikke tar seg tid til infomøte hvis de føler at de kan det de skal. Og en del har det som bevisste valg selv om de har kunnskapen.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-08, 20:23   #6
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ser Trygg Trafikk har noen brosjyrer som man kan få gratis.
Kanskje det hadde vært noe?

Gammel 18-10-08, 20:30   #7
Fara
Tenker fortsatt dobbelt

Fara sin avatar

Hvor: Stjørdal
Fara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hva med å invitere Trygg Trafikk til å delta på møtet?
Det vet jeg ble gjort i en barnehage her i byen fordi det ble slurvet mye i forhold til barns sikring i bil.

Gammel 18-10-08, 20:38   #8
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Fara, her.

Hva med å invitere Trygg Trafikk til å delta på møtet?
Det vet jeg ble gjort i en barnehage her i byen fordi det ble slurvet mye i forhold til barns sikring i bil.

Ja, altså.
SELVFØLGELIG skal ikke JEG ha dette møtet!

Jeg tenkte invitere TT for å fokusere både på bil og refleksbruk feks.

Gammel 18-10-08, 20:47   #9
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Hva med et møte med tema "Små trafikanter"? Der kan man ha fokus på både bilsikring, refleksbruk og andre trafikkrelaterte temaer.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-08, 20:57   #10
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Blånn, her.

Hva med et møte med tema "Små trafikanter"? Der kan man ha fokus på både bilsikring, refleksbruk og andre trafikkrelaterte temaer.

Gammel 18-10-08, 20:59   #11
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blånn, her.

Synes dette var en god vinkling. Kanskje man også kunne høre med Trygg Trafikk om de har noen tips/veiledning ift opplæring av barna i trafikken? Selv føler jeg at jeg "famler litt i blinde" med mine evige "så ser vi til høyre og så til venstre, er det klart?" Kanskje har de noen konkrete tips?

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-08, 21:04   #12
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Jeg skal prate med den andre FAU representanten, og bhg.
Om vi skal ta dette sammen med de eller ikke.
Og sende en mail til TT kanskje

Gammel 18-10-08, 21:34   #13
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg hadde ikke giddet å komme på møte bare for å få formaninger om ting. Folk som er interessert i info om dette kan jo bare google hjemme.

Jeg tror det er en mye bedre ide med noen bra plakater jeg altså, gjerne laget av TT, hvis det finnes.

Gammel 18-10-08, 22:33   #14
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror jeg ville lagt det inn som ett tema av flere på et foreldremøte. Eventuelt kan man ha det som del av et førstehjelpskurs. Det pleier det å være bra oppmøte på.

Gammel 18-10-08, 22:39   #15
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville ikke innkalt til møte om bilsikring; da får du bare de som allerede bryr seg (les: er opplyst) til å komme. Jeg ville tatt det som en sak på en foreldremøte som også inneholdt annen informasjon, eller som Polyanna foreslo: et møte med sikkerhet som hovedtema. Det å få noen sakkyndige til å komme, enten fra TT eller fra sykehuset eller lignende, er alltid bra.

Opprinnelig lagt inn av pulverheksa, her.

Jeg tror du skal være litt forsiktig gjennom dørene med dette. Ikke alle foreldre liker å høre at de ikke gjør det beste for barna sine, noen har kanskje gode grunner og har basert sine valg på godt informert grunnlag.

Det syns jeg var en veldig snodig vinkling. Hvis folk gjør feil ting av uvitenhet, så er det vel bra å bli opplyst, og hvis de vet og har tatt et annet valg, så får man tro at de klarer å stå for de valgene de har tatt i så stor grad at de tåler å høre om andre løsninger også.

Sist redigert av Teofelia : 18-10-08 kl 23:04.
Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-08, 23:02   #16
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Henger meg på Teofelias innlegg i sin helhet.

Gammel 18-10-08, 23:20   #17
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Ser Trygg Trafikk har noen brosjyrer som man kan få gratis.
Kanskje det hadde vært noe?

Det går an å legge en folder på hver plass. Det går også an å snakke litt med helsestasjonen, og informere dem om viktigheten av å informere videre til foreldre - bilsikring er jo et veldig alvorlig tema, og noe alle foreldre med bil bør vite.
Jordmødre på svangerskapskontroller og barselavdelinger rundt om skulle også hatt slike foldere å dele ut.

At mange lever i stor villfarelse er jo tydelig. Det er bare å ta en titt på finn.

Svar med sitat
Gammel 19-10-08, 11:31   #18
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg syns fortsatt det er utrolig at helsestasjonen ikke sier et eneste lite pip om dette. I barnehagen "min" er det flere som kjører "store" barn bakovervendt (3 er vel eldste jeg har sett, etter mnin som er 3,5), men senest på fredag så jeg en på 10 mnd som var blitt satt fremovervendt nå. Vokst ut av babysetet.

Gammel 19-10-08, 11:38   #19
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det er veldig merkelig at foreldre ikke tar ansvar for å finne ut av dette. Informasjon finnes veldig lett tilgjengelig. Det har den egentlig gjort i de 22 årene jeg har vært mor, også lenge før vi hadde internett til å holde oss oppdatert med.

Høres lurt ut å ta dette innenfor et annet foreldremøte, og ikke som et eget.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-08, 12:39   #20
Isa
--

Isa sin avatar

Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Ta det som en del av et foreldremøte, jeg tror få som vil dukke opp på et eget møte ang dette. Ihvertfall i vår barnehage hvor oppmøtet er dårlig på foreldremøter også.

Hva med å vise noen videoer på projektor, sånn type "forovervendt vs. bakovervendt" og feilmonterte seter? Jeg tror folk må se ordentlige bevis jeg, skal de bli overbevist.

Sist redigert av Isa : 19-10-08 kl 12:49.
Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:20.