Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Settp. er en ...?

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-10-08, 20:07   #1
Tante Grønn
Alltid motsatt

Tante Grønn sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Tante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populær
Spørsmål

Settp. er en ...?

Jeg skal strikke disse
Men hva er en settp. for slags pinne?

Gammel 29-10-08, 20:10   #2
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Settp. er en ...?

Jeg antar at det brukes i oppskriften når man skal lage de flettene på fremsiden. Settepinne er en ekstrapinne som man setter masker på for å kunne lage fletta. Altså en ekstra pinne i samme tykkelsen.

Gammel 29-10-08, 20:13   #3
Tante Grønn
Alltid motsatt

Tante Grønn sin avatar

Tante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populær
Standard

Hmm....det blir ny lærdom for meg. Jeg får gjøre et forsøk

Gammel 29-10-08, 20:13   #4
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Ja det er en ekstrapinne, en flettepinne.
Ser sånn her ut.

Du setter masker på den når du lager fletter.
Knekken er der sånn at pinnen ikke skal ramle ut av maskene.

Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-08, 20:15   #5
Tante Grønn
Alltid motsatt

Tante Grønn sin avatar

Standard

Oki, bør jeg gå til innkjøp av en sånn eller holder det å tre maskene på en vanlig pinne?

Gammel 29-10-08, 20:17   #6
Arran
Under cover

Arran sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Oslo
Arran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tante Grønn, her.

Oki, bør jeg gå til innkjøp av en sånn eller holder det å tre maskene på en vanlig pinne?

Det holder å bruke en vanlig pinne i samme tykkelse, men det er hakket enklere med en flettepinne. Den er ikke i veien på samme måte, og glir ikke så lett ut av maskene.

Gammel 29-10-08, 20:25   #7
Tante Grønn
Alltid motsatt

Tante Grønn sin avatar

Standard

Meneh, da er jeg ikke sikker på om jeg skjønner oppskriften likevel: Strikk rundt på settpinne. Eller er det først, når jeg kommer til flettene at jeg tar i bruk ekstrapinne?
Blir veldig glad om noen vil se på oppskriften for meg. Link i hovedinnlegget.

Gammel 29-10-08, 20:25   #8
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Slik jeg leser det er en settp. et sett pinner, altså 5 strømpepinner. Det er jo bare det som er oppgitt av pinner til oppskriften, og det skal brukes "settp." til vrangborden også, der fletter man ikke.

Så trenger du en ekstra pinne til flettene.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-08, 20:28   #9
Tante Grønn
Alltid motsatt

Tante Grønn sin avatar

Standard

Aha, da skjønner jeg straks mer. Da gjenstår det bare å lære seg å strikke med 5 pinner

Gammel 29-10-08, 20:57   #10
Katinka
Skriv og skriv og skriv

Katinka sin avatar

Hvor: Det meste er nord
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er et sett med fem pinner, ja. Stilte samme spørsmål da jeg var og handlet garn i garnbutikken for få dager siden.

Gammel 29-10-08, 21:17   #11
Tante Grønn
Alltid motsatt

Tante Grønn sin avatar

Standard

Men...fordele 45 masker på 4 pinner? Da blir det jo ikke likt antall masker på pinnene...

Sist redigert av Tante Grønn : 29-10-08 kl 21:22.
Tante Grønn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-08, 21:20   #12
Katinka
Skriv og skriv og skriv

Katinka sin avatar

Hvor: Det meste er nord
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du trenger ikke å ha likt antall masker på pinnene.

Gammel 29-10-08, 21:21   #13
Tusenogtredve
Klar til innsats

Tusenogtredve sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trøndelag
Tusenogtredve er populærTusenogtredve er populærTusenogtredve er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tante Grønn, her.

Men...fordele 45 masker på 4 pinner? Da blir det jo ikke likt anntall masker på pinnene...

Det behøver ikke å være akkurat like mange. Bare omtrent like mange på hver pinne.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:30.